kayhan.ir

کد خبر: ۶۸۵۶۴
تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۱:۵۴
نتایج نظرسنجی دانشگاه مریلند

مردم ایران در دوره پسابرجام به آمریکا بی‌اعتمادتر شده‌اند

نتایج نظرسنجی دانشگاه مریلند نشان می‌دهد که اکثریت مردم ایران در دوره پسابرجام هم به آمریکا بی‌اعتماد هستند.


چندی پیش و در دی‌ ماه گذشته، دانشگاه مریلند آمریکا اقدام به برگزاری یک نظرسنجی برای سنجش نظر افکار عمومی ایران پیرامون مسائل مختلف منطقه‌ای و جهانی مانند مسئله هسته‌ای ایران، حمایت ایران از سوریه و شرایط داخلی ایران پس از برجام، کرد.
به گزارش فارس، پس از اجرای این نظرسنجی نشستی در اندیشکده آمریکایی «ویلسون» برای بررسی نتایج نظرسنجی مورد نظر برگزار شد.در ادامه گزارش مشروحی از نتایج این نظرسنجی را می‌خوانید:
 80 درصد مردم
 موافق نقش‌آفرینی ایران در سوریه
نتایج این پژوهش درباره دیدگاه‌های مردم ایران نشان می‌دهد که مردم کشورمان تحولات منطقه را با دقت بالایی رصد کرده و از اقدامات ایران در سوریه حمایت می‌کنند.
نتایج این تحقیق همچنین بیانگر آن است که مردم ایران به شدت به آمریکا بی‌اعتماد بوده و اقدامات آمریکا در سوریه را بیشتر در راستای گسترش نفوذ خود و تامین منافع اسرائیل و عربستان سعودی در منطقه می‌دانند.
نتایج این تحقیق بیانگر آن است که اکثر مردم کشورمان از مقابله کردن ایران با داعش و حمایت از دولت سوریه، طرفداری کرده و حدود دو سوم از مردم معتقدند که ایران باید افراد نظامی برای مقابله با داعش به سوریه بفرستد.
به عنوان مثال، 72 درصد مردم کشورمان از اینکه ایران در سوریه با داعش مبارزه کند «بسیار» حمایت کرده و 15 درصد نیز «تا حدی» حمایت می‌کنند.
در حالی که حدود 80 درصد از مردم ایران با نقشی که ایران در سوریه ایفا می‌کند و 60 درصد با نقشی که روسیه ایفا می‌کند موافق می‌باشند، تنها 16 درصد مردم کشورمان با نقشی که آمریکا در سوریه ایفا می‌کند موافقند.
 برجام و مطالبات مردم
یکی دیگر از موضوعاتی که تحقیق دانشگاه مریلند به آن پرداخته است میزان حمایت مردم از توافق هسته‌ای و درک مردم از مفاد آن می‌باشد. بنابر یافته‌های دانشگاه مریلند آمریکا، اکثریت قریب به اتفاق مردم کشورمان کما فی‌السابق خواهان توسعه برنامه هسته‌ای کشورمان بوده و با افزایش آگاهی و کاهش توقعات آنها از توافق برجام، میزان حمایت مردمی از این توافق در حال تعدیل شدن می‌باشد.
برخلاف برخی از ادعاها، حمایت مردم ایران از توافق برجام به هیچ وجه به معنی کاهش حمایت آنها از برنامه هسته‌ای نبوده و  نتایج تحقیقات متعدد بیانگر آن است که اکثریت قریب به اتفاق مردم ایران همواره توسعه برنامه هسته‌ای را برای کشورشان مهم ارزیابی کرده‌اند.
بر اساس تحقیق فعلی دانشگاه مریلند 93 درصد مردم کشورمان توسعه برنامه هسته‌ای را برای ایران مهم دانسته و 75 درصد مردم هدف ایران از توسعه برنامه هسته‌ای را صرفا اهداف صلح‌آمیز نظیر تولید برق و استفاده‌های دارویی می‌دانند. تحقیقی که دانشگاه مریلند در مرداد ماه و پس از انعقاد توافق برجام، انجام داده بود نشان می‌داد که 43 درصد مردم کشورمان «بسیار» با توافق برجام موافق بودند، اما در حال حاضر درصد افرادی که با توافق برجام «بسیار» موافق می‌باشند به 30 درصد کاهش پیدا کرده است.
 این تحقیق همچنین تصورات مردم نسبت به توافقنامه برجام را مورد ارزیابی قرار داده است. بر اساس نتایج این تحقیق حدود 40 درصد از مردم معتقدند در نتیجه این توافق تمامی تحریم‌های آمریکا علیه کشورمان در نهایت برطرف خواهند شد. این میزان در مردادماه 60 درصد بوده است.
این تحقیق همچنین نشان می‌دهد که مردم ایران نسبت به این که آمریکا به تعهدات خود در قالب برجام عمل کند خوشبین نبوده و میزان بدبینی آنها به آمریکا در حال افزایش است؛ حدود 62 درصد از مردم اظهار می‌کنند که«چندان» و یا «اصلا» اعتماد ندارند که آمریکا به وعده‌های خود در قالب برجام عمل کند. این میزان بی‌اعتمادی، در مردادماه امسال در سطح 42 درصد بوده است.
همچنین حدود 59 درصد از مردم معتقدند که آمریکا تلاش خواهد کرد تا مانع از همکاری سایر کشورها با ایران در زمینه هایی نظیر ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای مشترک شود. این میزان از بی‌اعتمادی در مردادماه 47 درصد بوده است.
 انتخابات
 و شرایط داخلی کشور
نتایج این تحقیق بیانگر آن است که تصور اکثر مردم (56 درصد)  این است که آقای روحانی در «کاهش بیکاری» ناموفق بوده است.
همچنین اگر چه در مرداد ماه، 57 درصد مردم بر این باور بودند که وضعیت اقتصادی کشور در حال بهتر شدن می‌باشد، در حال حاضر 47 درصد بر این باور بوده و درصد کسانی که وضعیت اقتصادی کشور را رو به بدتر شدن ارزیابی می‌کرده‌اند، از 29 درصد در مرداد ماه به 41 درصد افزایش یافته است.
تحقیقات دانشگاه مریلند نشان می‌دهد که درصد بالایی از مردم کشورمان قصد دارند تا در انتخابات مجلس شورای اسلامی شرکت کنند و مهم‌ترین مطالبه آنها از مجلس بعدی، ایجاد اشتغال و رفع مشکلات اقتصادی است.