kayhan.ir

کد خبر: ۶۸۵۵۷
تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۱:۴۷

فهرست انتخاباتی اصلاح‌طلبان ممکن است با ریزش مواجه شود(خبر ویژه)

یک روزنامه اجاره‌ای می‌گوید ممکن است برخی نامزدهای حاضر در فهرست اصلاح‌طلبان ریزش کنند و مانند «الهه راستگو» از این طیف جدا شوند.


روزنامه آرمان در گزارشی با عنوان «اصلاح‌طلبان در پیچ راستگوها» نوشت: پس از انتخابات شورای شهر تهران در سال 92 در نهایت شگفتی نام قالیباف به عنوان شهردار تهران از صندوق رأی بیرون می‌آید. در فاصله کوتاهی شوک‌ها فروکش کرده و علت مشخص می‌شود؛ «الهه راستگوها!» این اسم از زمان شهردارشدن قالیباف و همچنین ناکامی اصلاح طلبان در انتخابات شهردار تهران باب شد. کسی که با اصرار برخی از شخصیت‌های حزبی اصلاح طلب در لیست انتخاباتی اصلاح طلبان گنجانده شده بود. لیستی که بدون بررسی دقیق و ریزبینانه گزینه‌های مناسب بسته شده و خلاف تفکر جریانی که حمایتش کرده بودند، رفتار کرد.
این روزنامه درباره نحوه بسته‌شدن فهرست اصلاح طلبان برای انتخابات مجلس می‌نویسد: اتاق فکر اصلاحات به راه می‌افتد و راهکارهای مختلف بررسی می‌شود. صادق زیبا‌کلام به سیاق انتخابات 92 از عدم آلترناتیو می‌گوید، علی شکوری‌راد از ماندن در صحنه حرف می‌زند،‌آذر منصوری از ائتلاف با اصولگرایان میانه حرف می‌زند، حق‌شناس از ائتلاف چهارضلعی گفته و کواکبیان از امضای میثاق‌نامه اصلاحات توسط اصولگرایانی که به لیست دعوت می‌شوند، دم می‌زند. در این میان اما در نهایت تحلیل‌ها به سمت حمایت از افراد کمتر شناخته شده ولی نزدیک به گفتمان اصلاح طلبی می‌رود. اتفاقی که طی آن فرم‌هایی با نام مخفف ‌]فام[ تهیه شده و به دست متقاضیان شناخته نشده حضور در لیست برای پرشدن داده شد، مصاحبه‌هایی با متقاضیان انجام گرفت و تعهدهایی از آنان گرفته  شد تا در نهایت به مرحله بستن لیست برسد. همچنین برخی اعضای شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان خبر می‌دهند حدود 300 نفر از نامزدهای تایید صلاحیت شده در این مدت به ستاد ائتلاف اصلاح‌طلبان مراجعه کرده‌اند که در نهایت بعد از چند مرحله پالایش 70 نفر از آنها برای قرار گرفتن در لیست اصلاح‌طلبان انتخاب شده‌اند که بر اساس معیارهایی امتیازدهی شدند و ارزیابی اولیه از آنان صورت گرفت. در نهایت نیز آخرین جلسه برای انتخاب 30 نفر نهایی از میان این 70 نفر برگزار شد. جلسه‌ای که قرار است از درون آن لیست انتخاباتی جبهه اصلاحات برای انتخابات مجلس 94 بیرون بیاید. در این میان مشخص نیست افرادی بدون سابقه روشن احتمالی سیاسی و جریانی تا چه اندازه میزان خطر و ریسک اینگونه لیست بستن را بالا می‌برند.
آرمان با بیان اینکه «راستگوها از آنچه می‌پندارید نزدیکترند!» اضافه کرد: به نظر می‌رسد پایبند بودند به همان استراتژی سال 92 و بازگشت به ائتلاف نانوشته‌ای که میان اصلاح‌طلبان و اصولگرایان میانه‌رو به وجود آمد ممکن است راهکار مطمئن‌تری باشد. به هر حال اصولگرایان معتدل اما شناسنامه‌داری مانند علی مطهری امکان لغزش و عدول از تعهدات ندارند در مقابل کسانی که ممکن است هم گمنام‌تر بوده و هم بر اثر شتابزدگی به خوبی محک و ارزیابی نشده باشند. به هر حال تجربه گذشته همیشه پیش‌روی جبهه اصلاحات است و همچنین خطر شیوع پدیده ناشناخته‌ها نیاز به توجه جدی دارد.