kayhan.ir

کد خبر: ۶۸۵۳۹
تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۱:۳۸

خبرهای انتخاباتی


مطهری: پول گرفتن حضرتی از مفسدان اقتصادی آن‌قدر مهم نبود!
علی مطهری در پاسخ به این سوال که چرا با وجود داعیه داری مبارزه با فساد افرادی چون الیاس حضرتی که از شهرام جزایری پول گرفته‌اند در لیست شما قرار دارند گفت: این موضوع اهمیت چندانی ندارد .
به گزارش دانا علی مطهری عضو لیست انتخاباتی حزب صدای ملت در پاسخ به این سوال که « درحالی که شما داعیه‌ی مبارزه با فساد اقتصادی را دارید، چرا شخصی مثل الیاس حضرتی که سابقه دریافت پول از برخی از مفسدان اقتصادی را دارد در لیست حزب صدای ملت قرار دارد؟» گفت: من خودم راجع به این موضوع تحقیق کرده‌ام و آنقدرمهم نبوده است.
وی افزود: ظاهرا این موضوع پولی بوده که به صورت وام گرفته شده و بعدا هم برگردانده شده و اگر مهم بود این افراد مورد تایید شورای نگهبان قرار نمی‌گرفتند.
مطهری در پاسخ به این سوال که « براساس برخی از اخبار شما قرار است در لیست اصلاح‌طلبان هم حضور داشته باشید، چرا شخصی مثل آقای کرباسچی که سابقه فساد اقتصادی دارد، در مرکز فعالیت‌های انتخاباتی اصلاح‌طلبان فعالیت می‌کند؟»  اظهار داشت: این را از خود ایشان باید بپرسید.

انصراف چند نامزد انتخابات در حمایت از ائتلاف اصولگرایان
در حمایت از لیست ائتلاف اصولگرایان چند نامزد انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی انصراف خود را اعلام کردند.
ابراهیم کارخانه‌ای عضو شورای مرکزی فراکسیون اصول‌گرایان مجلس نهم شورای اسلامی در گفت‌وگو با تسنیم، از انصراف خود از کاندیداتوری در انتخابات مجلس دهم به‌نفع فهرست ائتلاف اصولگرایان خبر داد.
وی در یادداشتی نوشت: دشمن همواره در کمین ایجاد تفرقه و نفاق بین نیروهای انقلاب است و انتخابات بهترین بستر این اقدام است. بدون شک لیست منتشره از سوی شورای مرکزی ائتلاف اصولگرایان خالی از اشکال نیست لیکن حفظ وحدت کلمه و رعایت مصالح ملی یک امر واجب و ضروری است، به‌ویژه در شرایطی که دشمن در صدد است کسانی به مجلس شورای اسلامی راه پیدا کنند که به‌دنبال بزک کردن چهره کریه آمریکا باشند.
وی ادامه داد: اکنون که شورای ائتلاف اصولگرایان تشخیص داده است که عزیزان دیگری برای ورود به مجلس شورای اسلامی از این حقیر سزاوارتر و اثرگذارتر هستند این‌جانب به‌منظور حفظ وحدت کلمه و رعایت مصالح ملی و پایبندی به میثاق‌نامه انصراف خود را از داوطلبی دهمین دوره مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه تهران به وزارت کشور اعلام خواهم کرد.
وحید یامین‌پور کاندیدای انتخابات مجلس دهم شورای اسلامی از قم نیز اظهار داشت: بنده به‌نفع ائتلاف اصول‌گرایان از کاندیداتوری در انتخابات مجلس دهم انصراف دادم.
وی در بیانیه انصراف خود آورده است: اکنون با لحاظ شرایط به وجود آمده و برای پرهیز از سوء استفاده بدخواهان و تقویت جبهه اصولگرایی، انصراف خود را از رقابت‌های انتخاباتی مجلس شورای اسلامی اعلام می‌دارم.
بیژن رنجبر رئیس سابق دانشگاه تربیت‌مدرس نیز اظهار داشت: بنده در حمایت از لیست واحد ائتلاف اصولگرایان در تهران از کاندیداتوری در انتخابات مجلس شورای اسلامی انصراف دادم. در بیانیه انصراف بیژن رنجبر آمده است: ضمن تشکر از الطاف همه کسانی که در این مسیر از حقیر اعلام حمایت و یاری کردند به ویژه دانشگاهیان معزز و اساتید گرانقدر، به تصمیم اعضای شورا احترام گذاشته و با توجه به میثاق نامه اصولگرایان، برای جلوگیری از تفرق آرا و حفظ وحدت، به نفع لیست واحد از نامزدی این دور انتخابات انصراف می‌دهم و برای همه خدمتگزاران خدوم و ولایی این مرز و بوم آرزوی توفیق و سربلندی دارم.

با حضور چند شبه اصولگرا
لیست انتخاباتی اصلاح‌طلبان در تهران نهایی شد
سرانجام پس از چند روز تاخیر از زمان اولیه،  لیست انتخاباتی اصلاح طلبان با سرلیستی عارف و حضور چند شبه اصولگرا منتشر شد.
حضور کاظم جلالی و بهروز نعمتی از اعضای رهروان در لیست نهایی اصلاح طلبان و نیز قرار گرفتن نام علی مطهری در این لیست نشان از آن دارد که اصلاح طلبان برای پیروزی در انتخابات دست به دامن دیگران شده اند.
پیش از این علی مطهری با رد اخبار منتشره در خصوص امضای میثاق‌نامه اصلاح‌طلبان گفته بود که تعهدی به اصلاح‌طلبان نداده است. وی همچنین گفته بود: همان طوری که می‌دانید ما فهرست مستقل صدای ملت را برای حوزه تهران داده‌ایم و به زوی فهرست مربوط به مراکز استان‌ها را نیز اعلام خواهیم کرد.

ادامه دعوای کارگزاران و اصلاح طلبان بر سر لیست نهایی
پس از انتشار اسامی لیست 30 نفره اصلاح‌طلبان برای انتخابات مجلس توسط حسین مرعشی سخنگوی حزب کارگزاران، کانال رسمی حزب اعتماد ملی لیست منتشر شده در کانال تلگرامی مرعشی را تکذیب و نوشت: این فهرست صحت ندارد و هنوز ائتلاف اصلاح‌طلبان لیست نهایی را منتشر نکرده است. به دنبال تکذیب لیست اعلام شده از سوی حزب اعتماد ملی مرعشى عضو شوراى عالى سیاست‌گذارى اصلاح‌طلبان در گفت‌وگو با تسنیم، گفت: لیست نهایى، لیست مشترک اصلاح‌طلبان، اعتدال‌گرایان و حامیان دولت است.
وی افزود: شعار مشترک لیست اصلاح‌طلبان «امید، آرامش و رونق اقتصادى» است. مرعشی خاطرنشان کرد: این لیست در جهت حمایت از برجام و برنامه‌هاى دولت، لیستى کامل و جامع تلقى مى‌شود.
عضو شوراى عالى سیاست‌گذارى اصلاح‌طلبان در پاسخ به این سوال که برخی احزاب اصلاح‌طلب مانند حزب اعتمادملی لیست مشترک اصلاح‌طلبان را قبول ندارند، گفت: لیست نهایی براساس اختیاری که شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان به هیئت رئیسه داده نهایی و اعلام شده است.

حدادعادل :
همایش اصلی ائتلاف اصولگرایان 4 اسفندماه برگزار می‌شود
سخنگوی شورای ائتلاف اصولگرایان از برگزاری همایش اصلی ائتلاف اصولگرایان در سه‌شنبه 4 اسفندماه خبر داد.
غلامعلی حدادعادل سخنگوی شورای ائتلاف اصولگرایان در گفت‌و‌گو با فارس، از برگزاری همایش اصلی ائتلاف اصولگرایان در روز سه‌شنبه 4 اسفند ماه خبر داد.
حداد عادل همچنین درباره لزوم انصراف نامزدهایی که در لیست اصولگرایان قرار ندارند و لیست جداگانه‌ای خواهند داد، گفت: بنده فکر می‌کنم همانطور که نامزدهایی که در لیست ائتلاف قرار گرفتند، تکلیف دارند بمانند، آن اصولگرایانی که در فهرست قرار نگرفتند نیز برای خدا بهتر است انصراف دهند.
سخنگوی شورای ائتلاف اصولگرایان با بیان اینکه اگر آنها انصراف ندهند نه خودشان موفق می‌شوند و نه کسانی که در فهرست قرار گرفته‌اند، تصریح کرد: مجلس تنها جای خدمت به انقلاب نیست و اگر کسی به هر دلیلی از جمله محدود بودن ظرفیت اسمش در فهرست قرار ندارد، می‌تواند در جاهای دیگر به انقلاب خدمت کند.
وی تاکید کرد: افرادی که در فهرست نیستند نباید بی‌جهت رای بشکنند که بعدا پشیمان بشوند.
حدادعادل همچنین اظهار داشت: سومین جلسه هماهنگی لیست 30 نفره صبح امروز برگزار شد و در این جلسه درباره برنامه‌های هفته تبلیغات، همایش‌ها و برنامه‌های هر یک از اعضای لیست بحث و تبادل نظر صورت گرفت و از روز پنجشنبه با آغاز قانونی تبلیغات، برنامه‌های تبلیغاتی لیست ائتلاف اصولگرایان آغاز خواهد شد.

آمار نهایی نامزدهای تایید صلاحیت شده انتخابات مجلس منتشر شد
سخنگوی هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات گفت: از مجموع بیش از 12 هزار داوطلب مجلس، حدود 6 هزار و‌ 230 نفر تایید صلاحیت شدند.
به گزارش فارس، سیامک ره‌پیک سخنگوی هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات در گفت‌وگو با بخش خبری شبکه اول سیمای جمهوری اسلامی ایران گفت: در مدت تبلیغات حتی تا زمان اخذ رای، اگر کسی تخلفی کند که بیانگر آن باشد شخص شرایط احراز را ندارد، آن تخلف بررسی و درباره داوطلب تصمیم گیری می‌شود.
وی اضافه کرد: اگر‌ تخلف داوطلب به نحوی باشد که به صلاحیت بررسی شده خدشه وارد شود، امکان بررسی مجدد صلاحیت وجود دارد.
ره پیک در ادامه گفت: از مجموع بیش از 12 هزار داوطلب مجلس، حدود 6 هزار و‌ 230 نفر تایید صلاحیت شدند. وی افزود: حدود 5 هزار و 200 نفر نیز رد صلاحیت شدند و یا صلاحیتشان احراز نشد.
سخنگوی هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات همچنین گفت: حدود 612 نفر نیز انصراف داده‌اند.

تایید صلاحیت 38 نفر دیگر از  کاندیداهای مجلس
رئیس ستاد انتخابات کشور از دریافت لیست نهایی تایید صلاحیت شدگان مجلس شورای اسلامی و تایید 38 نفر دیگر خبر داد.
محمدحسین مقیمی در گفت‌وگو با ایسنا دریافت لیست نتایج رسیدگی به شکایات 147 نفر از داوطلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی در شورای نگهبان را تایید کرد.
وی گفت: از 147 نفر کاندیدایی که صلاحیت‌شان تایید یا احراز نشده بود، 38 نفر تایید شدند.
وی خاطرنشان کرد که تایید صلاحیت نشدگان دیگر فرصت شکایت ندارند و اسامی امروز به فرمانداری‌ها اعلام خواهد شد.

اطلاعیه شماره ۹ ستاد انتخابات کشور:
۲۹ بهمن تا ۶ اسفند زمان تبلیغات انتخاباتی نمایندگان مجلس
براساس اطلاعیه ستاد انتخابات کشور زمان رسمی تبلیغات انتخاباتی کاندیداهای دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی اعلام شد.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت کشور  در اطلاعیه شماره 9 ستاد انتخابات کشور آمده است:  در اجرای ماده 56 قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی و ماده 40 آئین‌نامه اجرایی آن؛ تبلیغات انتخاباتی کلیه نامزدهای تأیید صلاحیت شده از بامداد روز پنجشنبه مورخ 29/11/1394 آغاز خواهد شد و در ساعت 8 صبح روز پنجشنبه مورخ 06/12/1394 یعنی 24 ساعت قبل از ساعت شروع اخذ رأی پایان می‌یابد.