kayhan.ir

کد خبر: ۶۸۵۳۲
تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۱:۳۰

پیشروی همزمان ارتش سوریه و مقاومت در حلب و رقه

نیروهای ارتش سوریه و مقاومت به‌طور همزمان در استان‌های «حلب» و «رقه» پیشروی و مناطق جدیدی را از کنترل تروریست‌ها خارج کردند.


در پی ایجاد اختلال در مسیرهای تدارکاتی تکفیری‌ها و تروریست‌های سوری، پیشروی ارتش سوریه و نیروهای مقاومت سرعت بیشتری گرفته است. در استان حلب دیروز شهر «تل‌رفعت» در شمال این استان و شش منطقه دیگر در شرق حلب و یک نیروگاه حرارتی به دست نیروهای دولتی و مقاومت افتاد. منابع خبری، آزادسازی این نیروگاه را دستاورد بزرگ جبهه ضد تروریسم توصیف کردند.
ارتش با این اقدامات، قصد دارد حلقه محاصره تروریست‌ها در حلب را تنگ‌تر کند. در استان «رقه» واقع در شمال شرق سوریه نیز دیروز ارتش سوریه دست به پیشروی زد. شبکه سی‌ان‌ان با اعلام این خبر، این پیشروی را «حمله به قلب داعش» توصیف کرد.
پیشروی ارتش سوریه در مناطق مختلف به‌گونه‌ای است که تروریست‌های مستقر در این کشور هیچ امیدی به بقای خود ندارند؛ دیروز گروهک تروریستی «ارتش آزاد» رسما از عربستان، ترکیه و قطر خواست در سوریه مداخله نظامی بکنند.
نیرنگ آمریکا
به گزارش تسنیم، «ریاض حداد» سفیر سوریه در روسیه اما اعلام کرده جنگنده‌های آمریکایی پنج بیمارستان پزشکان بدون مرز و دو مدرسه را در استان‌های «ادلب» و «حلب» بمباران کردند و پس از این اقدام جنایتکارانه، فورا انگشت اتهام را به سمت نیروی هوایی سوریه و روسیه گرفتند و آنها  را متهم به این کار کردند. حداد گفت، اسناد جمع‌آوری شده، به وضوح مشخص کرد که این بمباران‌ها که 50 کشته برجای گذاشت، کار  آمریکایی‌ها بوده است.
دولت ترکیه نیز این روزها علیه روسیه جنگ روانی راه انداخته و روس‌ها را به‌طور مکرر متهم می‌کند که در سوریه زیرساخت‌های غیرنظامی را هدف قرار می‌دهد. نگرانی ترکیه، آمریکا و عربستان از نابودی زیرساخت‌های سوریه نیز از آن حرف‌هاست!
روسیه مقابل ترکیه
به گزارش خبرگزاری فارس، «نیکولای کووالیوف» رئیس سابق دستگاه امنیت فدرال روسیه هم تاکید کرد که مقامات ترکیه و عربستان به خوبی می‌دانند که در صورت ورود نیروهای این دو کشور به خاک سوریه، ممکن است نیروی هوایی روسیه آنها را بمباران کنند.
وی گفت که در صورت ورود نظامیان ترکیه و سعودی به سوریه، تشخیص آنها از عناصر تروریستی سخت خواهد بود و روسیه به درخواست دولت قانونی دمشق، اقدام خواهد کرد.
در همین حال، آمریکا دولت‌های روسیه و ترکیه را به خویشتنداری دعوت کرد و از این دو کشور خواست از هرگونه تنش درباره سوریه پرهیز کنند. آمریکا به شدت نگران درگیری روسیه با متحدان خود است.
اتحادیه عرب نیز که تا دیروز در ارتباط با مسئله اعزام نیرو به سوریه، موضع شفافی نداشت، دیروز اعلام کرد، گزینه نظامی پیامدهای خطرناکی را برای سوریه و کشورهای همسایه خواهد داشت. پیش از این هم دولت مصر رسما درخواست عربستان برای اعزام نیرو به سوریه را رد کرده بود. جالب است که ترکیه هم حرف خودش را پس گرفت و اعلام کرد به سوریه نیرو اعزام نمی‌کند!
هر چند طی روزهای  جاری کسی در ارتباط با اعزام نیرو به سوریه حرفی نمی‌زند، ولی  ترکیه عملا مواضع نیروهای سوری و کردهای طرفدار دولت سوریه در شمال این کشور را هدف گلوله‌های توپ قرار داده است. این اقدام مغایر قوانین بین‌المللی باعث شد شورای امنیت سازمان ملل به درخواست روسیه دیشب جلسه تشکیل دهد. از نتیجه این نشست، گزارشی نرسیده است.
اظهارات بشار اسد
رئیس‌جمهوری سوریه اعلام کرد، جنگ علیه این کشور از سه دهه قبل آغاز شده است.
به گزارش تسنیم، «بشار اسد» طی سخنانی در نشست کانون وکلای سوریه گفت: «جنگی که با  آن مواجه هستیم، سابقه پنج ساله ندارد، بلکه دست‌کم سه دهه سابقه دارد. این جنگ ابتدا با کانال‌های ماهواره‌ای آغاز شده و سپس با ورود اینترنت به منازل شدت و گسترش یافته است.» وی گفت که این جنگ، جنگ به‌‌کارگیری مفاهیم و اصطلاحات است. بشار اسد در ارتباط با این قضیه توضیح داد: وقتی برخی از مردم در ابتدای حوادث (سال 2011) می‌گفتند ما مخالف خشونت از سوی دو طرف هستیم، با بر زبان آوردن این مفاهیم، میان دولت و تروریست‌ها فرق قائل نشدند.
رئیس‌جمهوری سوریه در مورد مسئله مداخله نظامی عربستان و ترکیه در کشورش نیز گفت: ترکیه و عربستان در ارتباط با مسئله دخالت نظامی در سوریه، از خود اختیاری ندارند؛ آنها صرفا تابع و اجرا‌کننده دستورات هستند.
بشار اسد مبارزه جهان با تروریسم را نیز یک ادعا دانست و در این رابطه اظهار داشت: تمام دنیا می‌خواهد با داعش در سوریه مبارزه کند، اما در مورد کمک‌های مالی و تسلیحاتی به داعش، کور شده است.رئیس‌جمهور سوریه در ادامه، میان مخالفت با دولت و تروریسم فرق گذاشت و گفت: این حق هر شخص است که نسبت به حکومت اعتراض داشته و خواستار اصلاحات باشد، ولی هیچ کس نمی‌تواند حکومت را نفی کند، چرا که همه به آن نیاز دارند.
بشار اسد افزود: اولویت ما مبارزه با تروریسم است، چیزی که برای ما اولویت دارد، عزت مردم سوریه است و هیچ قدمی که مغایر این عزت باشد، برنمی‌داریم.رئیس‌جمهور سوریه با اشاره به ترفند گروه‌های مخالف در خصوص ارائه طرح حکومت انتقالی گفت: آنها با هدف سیطره بر حکومت، مسئله دولت انتقالی را به جای «هیئت انتقالی» پیش کشیده‌اند.
هرگونه انتقال قدرت باید در چارچوب قانون اساسی فعلی انجام شود و عمل به قانون اساسی، تا تدوین قانون اساسی جدید متوقف نخواهد شد.رئیس‌جمهور سوریه در ادامه گفت: جنگ سوریه یک جنگ داخلی نیست، بلکه یک جنگ جهانی است که تا دریای چین نیز کشیده شده است. آن چه که در سوریه اتفاق می‌افتد یک جنگ خارجی است که از سوی مزدوران دشمنان سوریه به وقوع پیوسته و یک جنگ داخلی محسوب نمی‌شود.بشار اسد در پایان تاکید کرد: گزینه‌ای جز پیروزی پیش روی ما نیست، حق دادنی نیست، بلکه گرفتنی بوده و بهای آن هم بسی گران است.