kayhan.ir

کد خبر: ۶۸۵۲۹
تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۱:۳۰
مسابقه فرار مزدوران آل‌سعود از یمن

ریاض: در یمن بمانید، پول بیشتری می‌دهیم /بلک واتر: بمانیم، کشته می‌شویم

مقاومت، قدرت و اقتدار انقلابیون و ارتش یمن آدمکش‌های بلک واتر را هم از یمن فراری داد.



هنوز چند ماهی از اعلام ورود نیروهای بلک واتر به یمن نگذشته که خبر رسیده، این نیروها دست از پا درازتر در حال فرار از یمن هستند. هفته گذشته شرکت آمریکایی و بدنام بلک‌واتر پس از شکست‌های سنگین در جبهه تعز اعلام کرد که مزدوران خود را از یمن خارج می‌کند. به دنبال این خبر، مقامات سعودی و اماراتی به تکاپو افتادند تا با بالا بردن حقوق و دستمزد این نیروها، آنها را راضی به ماندن کنند اما گویا هراس از مرگ باعث شده است که نیروهای بلک واتر پیشنهاد ریاض را رد کنند. به گزارش تسنیم، براساس اطلاعاتی که خبرگزاری یمنی «سبأ» منتشر کرده چندی پیش فرماندهی ائتلاف متجاوز سعودی و فرماندهی شرکت بلک واتر در حضور رئیس اطلاعات ارتش امارات، معاون وزیر دفاع سعودی و پنج افسر یمنی نشستی فوری برگزار کرده است. این نشست طولانی‌مدت با هدف راضی کردن شرکت بلک واتر برای انصراف از تصمیم خود مبنی بر خروج از یمن در ازای پرداخت یک میلیون دلار به این شرکت برای تامین زندگی نظامیان و پرداخت 10 هزار دلار حقوق ماهانه و 50 دلار حقوق روزانه برای هر کدام از این نظامیان برگزار شده است. براساس این گزارش، فرماندهی بلک واتر این پیشنهادها را رد کرده و گفته که یک میلیون دلار بعد از کشته شدن نظامیان این شرکت فایده‌ای ندارد.
فرمانده بلک واتر همچنین تاکید کرده فریب بزرگی خورده است که نظامیانش را به یمن آورده است. وی گفته: «ما فکر می‌کردیم با کودکان در یمن می‌جنگیم، اما خود را در مقابل ارتش سازماندهی‌شده و آموزش‌دیده‌ای که با اعتقادی قوی می‌جنگند دیدیم.» فرمانده بلک واتر همچنین گفته که «ما متحمل ضرباتی مرگبار در یمن شدیم. زیرا رسانه‌های یمنی اسامی کشته‌ها، حقوق و آمار و ارقام‌های نظامی ما را منتشر کردند و این موضوع بر روحیه نیروهای ما تاثیر منفی گذاشته است.» فرمانده بلک واتر همچنین به شکست نیروهای ائتلاف متجاوز سعودی در حفظ سری بودن تحرکات آنها اشاره کرده و گفته که «رسانه‌های یمنی تمام جزئیات تحرکات آنها حتی اسم فرمانده جدید آنها را چند ساعت بعد از ورود به این کشور منتشر کردند.» فرمانده بلک واتر در پایان خطاب به سعودی‌ها گفته «باور کنید که ما نتوانستیم نیروهایمان را به سفر به یمن راضی کنیم. ما به نیابت از شما جنگیدیم و آبروی خود را از دست دادیم. صدها نفر از ما کشته شدند.»
بر اساس اطلاعات به دست آمده 500 نفر از نظامیان شرکت آمریکایی بلک واتر از طریق هواپیما یمن را ترک کرده‌اند و گروه بعدی نیز که تعداد آنها هم 500 نفر است در حال آماده شدن برای ترک یمن هستند. مدیرعامل شرکت بلک واتر پس از کشته شدن هفت نفر و زخمی شدن 39 تن دیگر از اعضای یگان ضربتی این شرکت موسوم به «شوالیه‌های مالت» دستور عقب‌نشینی این نیروها از یمن را صادر کرده است. عربستان و امارات که برای شکست انقلابیون یمن به این مزدوران پناه بردند اکنون با خروج آنها در وضعیت بسیار وخیمی قرار می‌گیرند چرا که امید زیادی به تغییر معادلات میدانی با حضور بلک واتر داشتند. دو تن از فرماندهان بلک واتر نیز در حملات انقلابیون یمنی به هلاکت رسیده‌اند.