kayhan.ir

کد خبر: ۶۸۵۲۵
تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۹
رئیس اتحادیه باغداران:

کیفیت میوه‌های ایرانی بسیار بالاتر از خارجی‌هاست

رئیس اتحادیه باغداران ضمن اعلام نرخ بالای میوه‌های وارداتی قاچاق همچون گیلاس 80 هزار تومانی، کیفیت بسیاری از محصولات مشابه ایرانی را برتر از نمونه‌های خارجی عنوان کرد.


مجتبی شادلو درباره وضعیت قیمت میوه‌های وارداتی غیررسمی و قاچاق در میدان مرکزی میوه و تره‌بار تهران اظهار داشت: در حال حاضر قیمت هر کیلوگرم شبرنگ، هلو و آلو زرد خارجی از ۲۰ تا ۲۵ هزار تومان، گیلاس از ۶۰ تا ۸۰ هزار تومان، انگور از ۱۵ هزار تا ۱۸ هزار تومان، انبه از ۱۴ هزار تا ۲۰ هزار تومان و  سیب سبز فرانسوی ۱۸ هزار تومان است.
وی در گفت‌وگو با مهر با بیان اینکه باغداران ایرانی رو به نابودی هستند، گفت: قیمت سیب سبز فرانسوی در میدان مرکزی ۱۸ هزار تومان است در حالی که کیفیت این میوه اصلا با انواع داخلی آن قابل مقایسه نیست و سیب‌هایی در داخل کشور تولید می‌شود که نظیر آنها در هیچ کجای دنیا وجود ندارد.
رئیس اتحادیه باغداران تصریح کرد: قیمت بهترین سیب قرمز ایرانی در مراکز عمده فروشی از ۵۰۰ تا 2 هزار تومان و مرغوب‌ترین سیب زرد از ۵۰۰ تا 3 هزار تومان است.
شادلو با اشاره به اینکه عده‌ای «دلال صفت» با «رابطه بازی» به تولید کشور و تولیدکنندگان ایرانی خیانت کرده‌اند، افزود: قیمت کیفیت پرتقال‌های مصری و نارنگی‌های پاکستانی وارد شده به هیچ عنوان قابل مقایسه با تولیدات داخلی نیست، به عنوان مثال نارنگی‌های وارد شده بی‌کیفیت، کم آب و پر از هسته هستند اما با قیمتی حدود ۶ تا ۷ هزار تومان در مراکز عمده فروشی عرضه می‌شوند، این در حالی است که هرکیلوگرم نارنگی فارس ‌با کیفیتی به مراتب بالاتر حدود ۳ هزار تومان است.
شادلو گفت: اقدامات واردکنندگان غیررسمی در میدان مرکزی پنهانی است و آنان نمونه‌هایی با خود می‌آورند تا مشتری پیدا کنند.
وی با اشاره به اینکه پیش از این میوه‌های خارجی کم و بیش در بازار میوه داخل حضور داشتند، افزود: متاسفانه این مسئله اوج گرفت و ناگهان بازار پر شد، تا جایی که هم اکنون این میوه‌ها در اغلب مغازه‌ها عرضه می‌شود.
شادلو درباره عواقب این واردات غیرقانونی هشدار داد و تصریح کرد: باید منتظر عواقب ناشی از این کار همچون آفات و بیماری‌هایی که باغات ایران را آلوده خواهد کرد و از دست رفتن سرمایه‌های کشاورزان داخلی باشیم.
مراقب میوه‌های خارجی باشید
در همین رابطه یک مقام مسئول در وزارت جهادکشاورزی نیز گفت: میوه‌های خارجی موجود در بازار مجوز واردات، گواهی‌ها و استانداردهای لازم را ندارند و به مردم توصیه می‌کنیم از مصرف این میوه‌ها خودداری کنند.
جهانگیر عرب در مورد عرضه میوه‌های خارجی مانند نارنگی در کشور اظهار داشت: اگر در بازار میوه خارجی وجود دارد، قطعا واردات این میوه مجوزی از وزارت جهادکشاورزی ندارد.وی تصریح کرد: چون این محصولات گواهی‌ها و استانداردهای لازم را ندارند، به مردم توصیه می‌کنیم از مصرف این میوه‌ها خودداری کنند.
عرب تاکید کرد: کیفیت میوه‌های تولید داخل بسیار بالاست و حجم بالای صادرات این محصولات بیانگر آن است که میوه‌های تولید داخل دارای استانداردهای بین‌المللی هستند، در غیراین صورت به این راحتی نمی‌توانستیم آن‌ها را صادر کنیم.
وی با بیان اینکه تنها واردات میوه‌هایی که در داخل تولید نمی‌شود مانند موز، آناناس و نارگیل مجوز دارد، گفت: مردم مراقب باشند میوه‌های سالم مصرف کنند و اگر آنها از خرید محصولات غیرمجاز خارجی خودداری کنند، قیمت این محصولات نیز در بازار مصرف افت می‌کند.
گفتنی است براساس اعلام مسئولان وزارت جهاد کشاورزی و ماده ۱۶ قانون افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی، واردات تمام اقلام میوه به استثنای موز، آناناس، انبه، نارگیل و پاپایا(خربزه درختی) به کشور ممنوع است اما بازار داخلی در دوره‌های مختلف مملو از میوه‌های خارجی گزارش شده است.
در همین زمینه رئیس اتحادیه بارفروشان میدان بزرگ میوه و تره‌بار شهر تهران با بیان اینکه مسئولان با قاچاقچیان میوه برخورد جدی نمی‌کنند، گفته بود: روزانه حدود 30 تن میوه قاچاق به میدان وارد می‌شود.
همچنین رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و تره‌بار از قاچاق میوه از بازارچه‌های مرزی و با تخلف برخی ماموران خبر داد و گفت: پرونده‌های قاچاق کمتر از یک میلیون تومان اصلاً تشکیل نمی‌شود و فرد زمانی که سود و منفعت را می‌بیند مجدد دست به این کار می‌زند.
مهاجران هم مانند سایر مسئولان حوزه کشاورزی تأکید کرد: در حالی میوه‌های قاچاق وارد می‌شود که انواع پرتغال، نارنگی بندرعباس، سیرهمدان، لیموترش ذزفول در بازار موجود است و حتی در برخی اقلام طعم و مزه محصولات کشاورزی کشورمان بسیار بهتر از سایر کشورهاست.