kayhan.ir

کد خبر: ۶۸۵۲۳
تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۹
عضو هیئت علمی دانشگاه:

هیچ‌کدام از وعده‌های اقتصادی دولت محقق نشد

عضو اقتصاددان هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) گفت: هیچ‌کدام از وعده‌های آقای روحانی محقق نشد، ضمن اینکه تورم کالاهای اساسی مانند نان و حمل و نقل هم افزایش یافت.



حجت‌الله عبدالملکی در گفت‌وگو با نسیم درباره عملکرد اقتصادی دولت یازدهم در دو سال و نیم گذشته اظهار کرد: هیچ‌کدام از وعده‌های آقای روحانی محقق نشد. دولت آقای روحانی اگر هنری داشت باید تورم کالاهای اساسی را منفی می‌کرد که حداقل این کالاها با کاهش قیمت روبرو می‌شدند. اتفاقا دولت در دو سال و نیم اخیر قیمت کالاهای اساسی مردم مانند نان و حمل و نقل را به شدت افزایش داده است. سیاست اصلی دولت در حوزه قیمتی آزادسازی بوده است.
وی ادامه داد: برخی می‌گویند انضباط مالی دولت موجب کاهش تورم شده در حالی‌که این دولت در انضباط مالی نه‌تنها از دولت‌های قبلی بهتر عمل نکرده بلکه بدتر هم عمل کرده است. بهترین شاهد این مسئله افزایش پایه پولی است. دولتمردان ادعا می‌کنند دولت قبل به دلیل طرح مسکن مهر پایه پولی را افزایش داده در حالی که این دولت در دو سال و نیم اخیر به میزان 50 هزار میلیارد تومان به پایه پولی افزوده است.
عضو اقتصاددان هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) تصریح کرد: در بحث نرخ سود بانکی هم این دولت بسیار بی‌انضباط عمل کرده و بارها با کاهش و افزایش نرخ سود بانکی مواجه بوده‌ایم و بازار سرمایه هم یک ریزش بی‌سابقه داشت.
عبدالملکی با بیان اینکه وقتی قدرت خرید مردم پایین باشد، نقدینگی تورم‌زا نیست افزود: در حال حاضر 900 هزار میلیارد تومان نقدینگی در اقتصاد کشور وجود دارد ولی این پول در اختیار یک جریان خاص است که آن را برای دوران پساتحریم نگه داشته و می‌خواهد با سفته‌بازی آن را به سمت یک بازار پرسود سوق دهد.
وی با خطرناک دانستن افزایش ضریب فزاینده در دولت یازدهم به بیش از عدد شش ادامه داد: وقتی ضریب فزاینده بالا برود قدرت خلق پول بانک‌ها افزایش می‌یابد که این بسیار خطرناک است. خلق پولی که بانک‌ها انجام می‌دهند به سمت جهتی می‌رود که عدالت را تحت تأثیر قرار می‌دهد. مثلا بانک‌ها سهامداران خودشان را فربه‌تر می‌کنند و به شرکت‌های زیرمجموعه خودش پول می‌دهد.
این استاد دانشگاه با ناکارآمد دانستن بسته‌های خروج از رکود دولت افزود: نگاه دولت به اقتصاد مقاومتی فرمالیته است. دولت به جای اقتصاد مقاومتی به معیارهای بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول توجه می‌کند و ضد اقتصاد مقاومتی عمل کرده است. امثال آقای نهاوندیان اقتصاد مقاومتی را با درهم تنیده‌شدن با اقتصاد غربی برابر می‌دانند.
عبدالملکی با بیان اینکه رئیس‌جمهور طی دو  سفر 50 میلیارد دلار تعهد برای کشور ایجاد کرد، گفت: سفر آقای روحانی به فرانسه و ایتالیا تنها دستاورد منفی برای کشور داشت. خرید هواپیما کار خوبی است ولی در حال حاضر وقت این کار نبود. وقتی 14 هزار بنگاه ما به طور مطلق تعطیل است و بخش زیادی از مزارع ما تعطیل شده و چند صد هزار مهندس و کارگر را بیکار کرده‌ایم خریدن هواپیما چه اولویتی دارد.
این استاد دانشگاه تصریح کرد: مردم تحمل سوق دادن مشکلات به تحریم‌ها و دولت قبل را ندارند زیرا دولتمردان متکبرانه هیچ سهمی برای خود در مشکلات اقتصادی قائل نیستند. مشکلات اقتصادی باید با فوریت حل شود نمی‌توان امید واهی به مردم داد. عقب انداختن حل مشکلات اقتصادی زندگی را به مردم سخت خواهد کرد.