kayhan.ir

کد خبر: ۶۸۵۲۱
تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۸
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس:

میزان وابستگی کشور به روغن خارجی افزایش یافته است

یک عضو کمیسیون کشاورزی مجلس از افزایش میزان وابستگی کشور به روغن خارجی در سال‌های اخیر انتقاد کرد و گفت: متاسفانه جهت‌گیری در دانه‌های روغنی به نفع واردکنندگان است.


بهرام بیرانوند در گفت‌وگو با فارس در مورد اطلاعیه سازمان توسعه تجارت مبنی بر ثبت سفارش واردات روغن خام بدون نیاز به مجوز از وزارت جهاد کشاورزی گفت: براساس قانون انتزاع بخشی از وظایف وزارت صنعت، معدن و تجارت از جمله صادرات، واردات و تنظیم بازار به عهده وزارت جهاد کشاورزی است و من نمی‌دانم نقش وزارت صنعت در این معادله یعنی واردات روغن چیست.
وی افزود: اما آنچه تاکنون شاهد بوده‌ایم، جهت‌گیری در ارتباط با دانه‌های روغنی و بحث روغن به نفع واردات تمام شده است و متاسفانه سطح وابستگی ما به جای کاهش در سال‌های اخیر افزایش یافته است.
عضو کمیسیون کشاورزی افزود: وابستگی به واردات روغن خام نقیصه بسیار جدی است و دشمنان از این مسئله به عنوان یک ابزار می‌توانند استفاده کنند و هر وقت بخواهند می‌توانند از این ناحیه مشکلاتی را برای ما ایجاد کنند.
اخیرا سازمان توسعه تجارت که زیرنظر وزارت صنعت است مدعی شده که با دستور صریح جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور، واردکنندگان روغن خام می‌توانند بدون محدودیت این کالا را وارد کشور کنند.
این در حالی است که تا پیش از این واردکنندگان روغن ملزم بودند به ازای واردات هر کیلو روغن، 3 کیلو دانه‌های روغنی از تولیدکنندگان داخلی بخرند. این کار سبب حمایت از تولید داخلی روغن می‌شد.
وزارت جهاد اعلام کرده با توجه به اینکه هم‌اکنون 90 درصد نیاز کشور به روغن از خارج تامین می‌شود لذا واردات این محصول سالانه 4/5 میلیارد دلار ارز کشور را به خارج می‌فرستد. بنابراین عقل و تدبیر حکم می‌کند در این شرایط برای کاهش سطح وابستگی کشور به روغن خارجی تلاش ویژه‌ای صورت گیرد نه اینکه معاون اول رئيس‌جمهور طی نامه‌ای دستور واردات بدون محدودیت روغن را صادر کند.