kayhan.ir

کد خبر: ۶۸۵۲۰
تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۸
معاون سابق مرکز پژوهش‌های مجلس:

هزینه‌های جاری دولت دو برابر شد

معاون سابق مرکز پژوهش‌های مجلس از افزایش دو برابری هزینه‌های جاری دولت روحانی در سال جاری خبر داد.



لطف‌الله فروزنده در گفت‌وگو با «نسیم آنلاین» در خصوص عملکرد اقتصادی دولت یازدهم گفت: در این دولت چالش‌ها و مشکلات فراوانی برای اقتصاد کشور به وجود آمد که مردم با تمام وجود آنها را درک می‌کنند. در حال حاضر مهمترین معضل مردم، بیکاری و اشتغال جوانان است. متاسفانه در این دو سال و نیم دولت شرایطی ایجاد کرد که کسانی که شاغل بودند هم بیکار شدند.
وی افزود: نزدیک به 6 میلیون نفر در صنایع دستی شاغل بودند که امروز تعدادشان به یک میلیون نفر رسیده است. 15 هزار واحد صنعتی تعطیل شده که اگر به طور متوسط 100 کارگر هم داشته باشند نشان‌دهنده افزایش سرسام‌آور میزان افراد بیکار در جامعه است. در حال حاضر اکثر بخش‌های تولیدی ما تعطیل است. بسیاری از تولیدکنندگان نابود شده‌اند و دیگر نمی‌توانند احیا شوند.
معاون رئیس‌جمهور سابق با انتقاد از عمل نکردن روحانی به وعده‌های انتخاباتی خود گفت: دولت قول داده بود 100 روزه مشکلات مردم را حل کند، آقای روحانی قول داده بود هم چرخ سانتریفیوژها بچرخد و هم چرخ کارخانه‌ها ولی امروز 14 هزار سانتریفیوژی که داشتیم از حرکت ایستاده است و چرخ کارخانه‌ها هم نمی‌چرخد. فروزنده بیان کرد: قرار بود دولت بودجه‌های جاری را کاهش دهد در حالی که سال 92 با 90 هزار میلیارد تومان بودجه جاری، کشور را تحویل گرفتند، امروز و در سال 94، 174 هزار میلیارد بودجه جاری در کشور هزینه می‌شود. این نشان می‌دهد که بودجه جاری تقریبا دو برابر شده است. یعنی دولت یازدهم ریخت و پاش کرده، حقوق بعضی از مدیران را افزایش داده و تشریفات  خود را زیاد کرده است.
وی تصریح کرد: اکثر پروژه‌های عمرانی کشور خوابیده است، در حالی که حدود 2 میلیون نفر در این پروژه‌ها کار می‌کردند و امروز دولت مطالبات سنگینی را به آنها دارد. قبل از دولت یازدهم نظام بانکی با فشاری که وجود داشت و در بخش‌های تولیدی کشور و یا در بخش‌هایی مانند مسکن مهر مشارکت می‌کرد ولی امروز شاهد این هستیم که کار نظام بانکی این شده که با اعطای سود بالا به سپرده‌های مردم کاری کند تا رغبت آنها برای حضور در بخش‌های تولیدی کشور کاهش یابد.
معاون سابق مرکز پژوهش‌های مجلس با بیان این مطلب که «دولت افق روشنی برای آینده کشور ندارد و تنها تلاش کرده که تحریم‌ها را بردارد» گفت: متاسفانه در مبادلات تجاری دولتمردان ما به جای اینکه بازار بگیرند، بازار کشور را در اختیار خارجی‌ها قرار داده‌اند و خبری از واردات تکنولوژی و صنایع «های‌تک» نیست. قرارداد خرید هواپیما و واگن قطار بسته می‌شود در حالی که بسیاری از کارخانه‌های واگن‌سازی کشور با 30 درصد ظرفیت کار می‌کنند.
فروزنده خاطرنشان کرد: آقای روحانی دو سال پیش به مردم وعده‌هایی در خصوص حل مشکلات اقتصادی داد و آنها هم به ایشان اعتماد کردند، ولی در دو سال و نیم گذشته نه تنها مشکلات حل نشد، بلکه زندگی مردم سخت‌تر شد، دولتمردان یازدهم در این مدت بارها حرف‌های متناقضی را در میان افکار عمومی مطرح کرده‌اند. آقای رئیس‌جمهور قبل از انتخابات ریاست جمهوری 92 اعلام کردند که اگر مدیریت کشور صحیح بود، تحریم‌ها اثری بر اقتصاد کشور نمی‌گذاشت اما در دو سال و نیم اخیر همه چیز را به تحریم‌ها گره زدند.
فروزنده خاطرنشان کرد:‌ پاشنه آشیل دولت روحانی واردات است. واردات از 42 میلیارد به 52 میلیارد رسیده است. تمام قراردادهایی هم که بعد از برجام بسته‌اند در راستای هجوم کالاهای خارجی به داخل بوده است. مطمئن باشید که در این قراردادها کسانی ذینفع هستند. بخشی از ذینفعان در اتاق بازرگانی هستند و بخشی از آنها به عنوان مسئولین سابق اتاق بازرگانی هستند و در نهاد ریاست جمهوری فعالیت می‌کنند و نفوذشان در دولت از امثال آقای طیب‌نیا بیشتر است.