kayhan.ir

کد خبر: ۶۸۵۰۰
تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۵
رئيس سازمان نهضت سوادآموزی:

نرخ بی‌سوادی در کشور به کمتر از 5 درصد رسید

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی گفت: نرخ بی‌سوادی در کشور به کمتر از 5 درصد رسیده است.


به گزارش خبرگزاری فارس از یاسوج، علی باقرزاده در نشست پشتیبانی نهضت سوادآموزی کهگیلویه و بویراحمد اظهار کرد: بر اساس سرشماری سال 90 از جمعیت 10 تا 49 سال در کشور 3 میلیون و 456 هزار نفر بی‌سواد بودند که در سال 94 رشد سوادآموزی در کشور به 95 درصد رسید و در حال حاضر تعداد یک میلیون و 300 نفر بی‌سواد در کشور وجود دارد.
باقرزاده هزینه آموزش به بی‌سوادان را 62 هزار تومان اعلام کرد و گفت: هزینه پرداختی به آموزش‌دهندگان در مناطق محروم و عشایری برای بی‌سوادان زیر 20 سال 100هزار تومان است.
وی با  بیان اینکه برنامه‌هایی برای سوادآموزان معلول داریم، گفت: هزینه ایاب و ذهاب آموزش‌دهنده به معلولان بی‌سواد را پرداخت می‌کنیم و شرایط را برای باسوادی معلولان آماده خواهیم کرد.
باقرزاده عنوان کرد: 24 هزار نفر اتباع بیگانه در کشور تحت پوشش سوادآموزی هستند که بخشی از هزینه تحصیل آنها را مجامع بین‌المللی و بقیه را دولت جمهوری اسلامی پرداخت می‌کند.
معاون وزیر آموزش و پرورش به برنامه پرداخت مبالغ تشویقی به سوادآموزان به عنوان پاداشی برای ترغیب آنان به امر سوادآموزی اشاره کرد و گفت: اگر فرد سوادآموز از امتحانات موفق بیرون آید و نمرات قبولی را اخذ کند پاداشی به ارزش 134 هزار تومان دریافت می‌کند.
وی خاطرنشان کرد: 623 هزار نفر اولیای بی‌سواد دانش‌آموزان در مدارس شناسایی شدند که از این تعداد برخی باسواد شده یا آموزش‌ناپذیر بوده یا فوت شدند و در نهایت 375 هزار نفر باقی ماندند که تاکنون 163 هزار نفر تحت پوشش قرار گرفته‌اند.