kayhan.ir

کد خبر: ۶۸۱۱۸
تاریخ انتشار : ۲۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۱:۵۰
جامعه اطلاعاتی آمریکا:

برجام رفتار ایران را تغییر نداد

در گزارش ارزیابی جامعه اطلاعاتی آمریکا از تهدیدات جهانی آمده است: علیرغم اجرای توافق هسته ای از سوی ایران، رفتار این کشور تغییری نکرده است.


«جیمز کلاپر» مدیر اطلاعات ملی آمریکا گزارش «ارزیابی جامعه اطلاعاتی آمریکا از تهدیدات جهانی» در سال 2016 را منتشر کرد.
در این گزارش آمده است: برجام شفافیت فعالیت‌های هسته‌ای ایران را افزایش داده است که این امر عمدتا از طریق دسترسی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و اختیارات بازرسی ذیل پروتکل الحاقی موافقتنامه جامع پادمانی حاصل می‌شود.
برجام ابزاری در اختیار آژانس قرار داده تا موارد نقض ممنوعیت‌های اعمال‌شده بر فعالیت‌‌های مشخص تحقیق و توسعه را مورد تحقیق قرار دهد.
از سوی دیگر، پیشرفت ایران در پرتاب موشک‌های فضایی و همچنین خواسته این کشور برای ایجاد بازدارندگی در برابر ایالات متحده و متحدانش، ابزار و انگیزه لازم برای ساخت موشک‌های دوربردتر از جمله موشک‌های بالستیک قاره پیما را در اختیار ایران قرار می‌دهد.
در بخش دیگری از گزارش آمده است: از ماه ژانویه، تهران تعهدات لازم برای اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را اجرایی کرده،  اما با وجود این تحولات، جمهوری اسلامی ایران به دلیل حمایتش از گروه‌های شبه‌نظامی و رژیم (بشار) اسد (رئیس‌جمهور سوریه) و همچنین توسعه توانمندی‌های پیشرفته نظامی، تهدیدی پایدار برای منافع ملی ایالات متحده است.
تهران خود را رهبر «محور مقاومت»، که شامل رژیم اسد و گروه‌های محلی همسو با ایران به خصوص حزب‌الله لبنان و شبه نظامیان شیعه عراقی، می‌داند. هدف آن‌ها مقابله با نفوذ ایالات متحده، عربستان سعودی و اسرائیل، تقویت متحدانشان و مبارزه با گسترش داعش است.
ایران همچنین همکاری خود با روسیه در منطقه را افزایش داده است.
آیت‌الله خامنه‌ای رهبر عالی ایران همچنان ایالات متحده را تهدیدی بزرگ برای ایران می‌داند و ارزیابی ما این است که با وجود اجرای برجام، نگاه وی تغییری نمی‌کند.
این موارد در نهایت پیامی است مبنی بر اینکه برجام به معنی تغییر در روابط با غرب نخواهد بود.
در همین حال، نظامیان و سازمان‌‌های امنیتی ایران می‌خواهند نشان دهند که آرمان‌های قدرت منطقه‌ای آنها با وجود توافق هسته‌ای، تغییری نکرده است.
یک هفته پیش از روز اجرای برجام، ایران آزمایش یک موشک بالستیک «دور برد» و دقیق‌تر خود به نام عماد را علنی کرد.
ایران همچنین توسعه سامانه‌های تسلیحاتی تولید داخل، زیردریایی‌ها و جنگ‌افزارهای سطحی، توپخانه و پهپادی را با هدف ایجاد بازدارندگی در برابر دشمنان بالقوه خود و تقویت نفوذ و جایگاه منطقه‌‌ای‌اش، علنی می‌کند.
به گزارش فارس، در پایان این گزارش آمده است: مشارکت ایران در درگیری‌های سوریه و عراق، منجر به کسب تجربیات ارزشمند میدانی برای انجام عملیات‌های ضدشورش، توسط نیروهای این کشور شده است.
 عدم شفافیت تحریم‌های لغو نشده
و سردرگمی سرمایه‌گذاران
پایگاه تخصصی نفت اویل پرایس در گزارشی نوشت: چیزی که می‌تواند صادرات نفت ایران را مختل کند، عوامل ژئوپلتیکی یا درگیرهای خونین نیست بلکه عدم وجود شفافیت در تحریم‌های لغو نشده آمریکاست.
در ادامه گزارش آمده است: این تحریم‌ها مانعی برای بیمه‌گران برای بیمه محموله‌های نفت ایران است.
این پایگاه تخصصی تاکید کرد: ممکن است که آمریکا و اروپا تحریم‌های نفتی و مالی ایران را ماه گذشته متوقف کرده باشند اما شرکت‌های بیمه پوشش‌دهنده نفتکش‌ها که باید نفت ایران را انتقال دهند، کاملا با چالش جدیدی به شکل مقررات دست و پا گیر مواجه‌اند.
علاوه بر این، هنوز بسیاری از تحریم‌های مربوط به موضوعات حقوق بشر و دیگر موارد سختگیرانه نظیر تروریسم همچنان پابرجاست.
تاکنون راه‌حلی برای عدم نقض تحریم‌های باقی مانده یافت نشده است.
در همین حال، خبرگزاری فرانسه در گزارشی نوشت: به رغم لغو برخی تحریم‌های تهران، بانک‌های آمریکایی همچنان از عواقب سرمایه‌گذاری در ایران هراس دارند.
 تنها نیمی از پول های بلوکه شده ایران را
 پرداخت می کنیم
به گزارش خبرگزاری ها، «استفان مول» هماهنگ‌کننده آمریکایی «برجام» در نشست کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا گفت: تمامی تحریم‌های غیرهسته‌ای علیه ایران همچنان پابرجاست.
مول افزود: رفع تحریم‌های هسته ای نیز تنها تا زمان پایبندی ایران به این توافق دوام خواهد داشت.
وی در ادامه مدعی شد: میزان کل دارایی‌های مسدود شده ایران، 100 میلیارد دلار است که ایران 50 میلیارد دلار از این رقم را باید به خاطر تسویه بدهی‌ها و سایر تعهداتی که دارد، بپردازد.
 تحریم های اولیه  همچنان پابرجاست
«جان اسمیت» مدیر موقت اداره کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا نیز در این نشست مدعی شد: ایران همچنان کشوری حامی تروریسم دولتی است.
اسمیت افزود: در سطح وسیع، تحریم‌های اولیه آمریکا علیه ایران، کماکان پابرجا هستند.
وی در ادامه گفت: تحریم‌های ثانویه نیز کماکان برای بیش از 200 فرد مرتبط با ایران پابرجاست.
«وندی شرمن» معاون سابق وزارت خارجه آمریکا نیز در اندیشکده ویلسون گفت: در طول مذاکرات هم برای ایران شیطان بزرگ بودیم.
به گزارش خبرگزاری ها، «علی اکبر صالحی» رئیس سازمان انرژی اتمی در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران گفت: قراردادی با روس‌ها برای احداث دو نیروگاه منعقد شده که امیدواریم تا پایان سال اجرایی شود.
صالحی افزود: با چینی‌ها برای احداث دو نیروگاه کوچک در سواحل مکران مذاکرات صورت گرفته که هنوز نهایی نشده است.