kayhan.ir

کد خبر: ۶۷۷۵
تاریخ انتشار : ۰۷ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۰:۳۶

اخبار ویژه

کار اصلاح‌طلبان با عارف
بی‌معرفتی بود!

رئیس دفتر خاتمی در دولت اصلاحات می‌گوید در جریان انتخابات ریاست جمهوری نسبت به عارف بی‌معرفتی شد و او در حال برنامه‌ریزی برای انتخابات مجلس است.
محمدعلی ابطحی از ملاقاتش با محمدرضا عارف و تصمیمات جدید وی برای ورود به انتخابات مجلس دهم خبر داد.
وی در فیس‌بوک نوشت: «عصری رفتم دیدن دکتر عارف. بعد از ماجرای انتخابات، احترام ویژه‌ای برای دکتر عارف قائلم. با همه بی‌معرفتی‌های بعد از انتخابات، همچنان پرامید و با روحیه استوار، به فکر مردم و آینده اصلاحات بود. از تصمیمات جدیدش برای انتخابات مجلس صحبت می‌کرد و ایده‌های خوبش. کاملا برای ورود فراگیر و سراسری در انتخابات مجلس برنامه‌ریزی کرده است.
ابطحی در انتخابات 4 سال پیش با عبور از موسوی، اقدام به حمایت از کروبی کرده بود.  عارف اخیرا در مصاحبه با روزنامه اعتماد، گلایه‌هایی را نسبت به نحوه کنار گذاشته شدنش از انتخابات توسط اصلاح‌طلبان مطرح کرد و در عین حال گفته بود برخی حرف‌ها را بعدا خواهد گفت.
رسانه‌ها از عارف به عنوان گزینه معاون اولی رئیس جمهور و سپس وزارت علوم نام می‌بردند که هیچ کدام عملی نشد و اکنون این گمانه‌زنی‌ها به ریاست دانشگاه تهران تنزل کرده است.
رسانه‌های اصلاح‌طلب هنگام اعلام نامزدی عارف برای انتخابات ریاست جمهوری (زمستان سال گذشته) او را اصلاح‌طلب قلابی و بدلی که از سوی نهادهای امنیتی تحریک می‌شود، لقب دادند.
عارف پس از انتخابات ترجیح داد از بنیاد باران جدا شده و با درآمدن از زیر سایه خاتمی، رأسا به راه‌اندازی بنیاد مستقلی به نام امید ایرانیان اقدام کند.

واشنگتن تایمز: قدرت بازدارنده ایران
آزار دهنده است

یک روزنامه آمریکایی قدرت بازدارنده ایران را «آزار دهنده» و «به هم زننده ساختار روانی دشمن» ارزیابی کرد.
روزنامه واشنگتن تایمز در تحلیلی نوشت؛ 35 سال پیش آیت‌الله خمینی، حکومتی الهی را بنا نهاد که روش آن، حمایت‌هایی را در خارج و داخل به دست آورد. ایدئولوژی او در داخل برای سرنگون ساختن رژیم شاه و مورد حمایت مردم قرار گرفت. این رژیم دینی امروز همچنان پابرجاست.
این روزنامه با بیان اینکه «غرب خود را در گرداب عمیق مشکلات مالی یافته است» می‌نویسد: اوباما قهرمان سیاست خارجی فرو رفته‌های گرداب آمریکاست. ایران در این وضعیت، مواضع زهرآگینی علیه آمریکا و اسرائیل اتخاذ می‌کند و به این هم اکتفا نمی‌کند بلکه ناوگان دریایی خود را به جانب سواحل آمریکا می‌فرستد. البته نیروی دریایی ایران با آمریکا قابل مقایسه نیست. اما فراموش نکنیم که حامل اژدر افکن و راکت و مین‌هایی است که قدرت آن را دارد خسارتی سنگین بر ناوگانی قدرتمند به بار آورد.
این روزنامه می‌افزاید: در این نبرد نامتقارن، اتکای ایرانی‌ها به حرکات شگفت‌آوری است همچون عملیات کامیکازه، «بزن، در رو» که ایدئولوژی شهادت‌طلبی هم چاشنی آن می‌شود و در نهایت امر ساختار روانی دشمن را به‌کلی به هم می‌ریزد. این؛ آزار دهنده‌ترین وجه قضیه است. ایران در مقابل هر کشوری که رویای حمله به تأسیسات هسته‌ای‌اش را در سر بپروراند، این ابزار بازدارنده را رو می‌کند.
واشنگتن تایمز همچنین نوشت: «یقیناً تهران به همین تحرکات اکتفا نخواهد کرد و دست به قدرت نمایی‌هایی هم علیه اسرائیل خواهد زد و این کار را به دست نیروهای نیابتی‌اش همچون حماس، حزب‌الله و جهاد اسلامی انجام خواهد داد. هدف این است که اسرائیل در داخل زیر فشار روانی به لرزه درآید.
واشنگتن تایمز آنگاه با تصریح بر اینکه مشکل غرب با ایران فقط برنامه هسته‌ای نیست می‌نویسد: متوجه باشیم این فقط برنامه هسته‌ای ایران نیست که باید مهار شود بلکه باید فلسفه کلی جمهوری اسلامی باید کاملاً مهار شود و استراتژی بزن در رو آنها به کلی خشکانده شود.

آژانس امنیت ملی آمریکا
320 مقام آلمانی را شنود می‌کند!

پس از آنکه دولت اوباما اعلام کرد شنود صدراعظم آلمان را متوقف کرده، شنود مکالمات همکاران و وزیران آنگلا مرکل توسط نهادهای امنیتی آمریکا تشدید شده است. وزیر کشور آلمان بیش از همه در معرض این شنودها بوده است.
بنا به گزارش روزنامه «بیلد ام زونتاگ»،  آژانس امنیت ملی آمریکا (ان‌اس‌ای) در حال حاضر بیش از 320 چهره سیاسی و اقتصادی در آلمان را تحت نظارت دارد. گفته می‌شود که بیشتر این افراد سیاستمداران ارشد آلمانی و مدیران صنایع این کشور هستند.
این گزارش می‌افزاید: «ان‌اس‌ای» دست‌کم 297 همکار خود را در آلمان مستقر کرده است. در این گزارش به نقل از یکی از کارکنان ارشد «ان‌اس‌ای» آمده است: «پس از قطع شنود مستقیم مکالمات صدراعظم آلمان، ما دستور داریم که از جمع‌آوری هیچ اطلاعاتی کوتاهی نکنیم.»
گفته می‌شود که توماس دمزیر، وزیر کنونی کشور آلمان، در سال گذشته مورد شنود نهادهای امنیتی آمریکا قرار گرفته است. وی در آن زمان وزیر دفاع آلمان بود. توماس دمزیر یکی از نامزدهای مطرح برای تصدی پست دبیرکلی ناتو به شمار می‌آمد. معمولا دبیر کل ناتو باید از سوی کاخ‌سفید تایید شود.
یکی از سخنگویان وزارت کشور آلمان به خبرگزاری این کشور گفت: «ما اظهارنظری درباره توضیحات این مقام ارشد «ان‌اس‌ای» نداریم.» به گفته روزنامه «بیلد ام زونتاگ» توماس دمزیر نیز درباره اتهامات وارده به «ان‌اس‌ای» سکوت اختیار کرده است. دمزیر در کنفرانس امنیتی مونیخ به شدت «فعالیت‌های جاسوسی» آمریکا را مورد انتقاد قرار داد.
کایتلین هایدن، مشاور امنیتی باراک اوباما، به روزنامه «بیلد ام زونتاگ» گفت: «دولت آمریکا تصریح کرده که به جمع‌آوری اطلاعات از طریق نهادهای امنیتی ادامه خواهد داد. این فعالیت‌ها در کشورهای دیگر نیز صورت می‌گیرد.»
فرانک والتر اشتاین‌مایر، وزیر امور خارجه آلمان، در روز پنج‌شنبه (27 فوریه/8 اسفند) به آمریکا سفر خواهد کرد. قرار است که وی در دیدار با جان‌کری، درباره فعالیت‌های جاسوسی ایالات متحده نیز به گفت‌وگو بپردازد.
به گزارش دویچه‌وله، اشتان مایر در گفت‌وگو با مجله «اشپیگل» گفت: امیدواریم واشنگتن دریافته باشد که این‌گونه رفتارها با شرکا و متحدانش بهایی سیاسی را در پی خواهد داشت.
یادآور می‌شود پیش از این معاون وزارت خارجه آلمان تصریح کرده بود مرکل از شنیدن خبر شنود مکالماتش توسط آمریکا به شدت مأیوس شده چرا که او تصور می‌کرد متحد و دوست مورد اعتماد آمریکاست.

تحلیلگر صهیونیست: اسرائیل
نقش پلیس بد را در توافق ژنو بازی کرد

یک تحلیلگر ارشد صهیونیست فاش کرد مخالفت‌های نتانیاهو علیه مذاکرات و توافق هسته‌ای ژنو با ایران صرفا جنگ زرگری است.
مئیر جاودانفر استاد دانشگاه‌ هرتزلیا در مصاحبه با رادیو فردا گفته است: اظهارنظر یوال استاینیکس وزیر امور راهبردی اسرائیل پس از دیدار با شرمن مبنی بر اینکه «ما حق اقدام مستقل علیه ایران را برای خود محفوظ می‌دانیم» کارکردی سیاسی دارد. در دولت اسرائیل این عقیده وجود دارد که بایستی در این مذاکرات با ایران دو جناح باشد. یک جناح با عنوان پلیس خوب که ملایم با آمریکا و ایران حرف می‌زند. این جناح متشکل از گروه 5+1 است ولی جناح دیگر که یعنی مثلا پلیسی خواهد بود که می‌خواهند ایران را بترسانند. یعنی اگر ایران با پلیس خوب کنار نیاید، این پلیس بد اسرائيل است که به ایران حمله خواهد کرد و در آن صورت است که دیگر هیچ‌چیزی نمی‌تواند مانع از حمله این پلیس بد شود.
وی افزود: این شیوه قسمتی از راهبرد اسرائیل است که روی دولت ایران فشار بیاورد که مذاکرات را جدی بگیرد و در این مذاکرات انعطاف نشان دهد.
وی درباره برخی انتقادها به وندی شرمن معاون وزارت‌خارجه آمریکا در اسرائیل گفت: من این دیدگاه‌ها را جدی تلقی نمی‌کنم. خانم شرمن نماینده دولت آمریکا و یکی از بهترین دوستان دولت اسرائیل است.
شرمن بلافاصله پس از مذاکرات اخیر وین به فلسطین اشغالی رفت و به مدت 5 ساعت به وزیر راهبردی اسرائیل گزارش داد.

مدیر 33 شرکت خصوصی
کی می‌رسد وزارت کند؟!

حضور یک وزیر اقتصادی در مدیریت مستقیم و غیرمستقیم 33 شرکت خصوصی ابهام‌برانگیز است.
در گزارش رجانیوز، فعالیت اقتصادی همزمان برخی از مدیران سطوح بالا و میانی دولت در بخش خصوصی و دولتی، نگرانی‌هایی را درباره ایجاد آسیب‌های اقتصادی خاص در میان کارشناسان و فعالان بخش‌های اقتصادی به وجود آورده است.
یکی از علل ایجاد فساد اقتصادی، برقراری ارتباطات نامناسب بین فعالان بخش خصوصی با برخی مسئولان دولتی است. معمولا کانون‌های ثروت و سودجویان به دنبال ارتباط و جذب مدیران اجرایی و صاحبان امضای طلایی برای تسهیل امور خویش و دریافت امتیازهای اقتصادی هستند.
تعداد قابل توجهی از وزرا و معاونین و روسای دستگاه‌های دولتی در حال حاضر به طور همزمان دارای اشتغال و انتفاع در بنگاه‌های بخش خصوصی هستند که می‌تواند بستر مناسبی برای برخی سودجویان باشد.
به طور مثال وزیر... از جمله اشخاصی است که ضمن تصدی یکی از مهمترین وزارتخانه‌های اقتصادی کشور، همچنان به صورت مستقیم و غیرمستقیم مدیریت خود در مجموعه عظیمی از شرکت‌های خصوصی را حفظ کرده است. وی رئیس هیئت‌مدیره یا نایب رئیس حداقل 17 شرکت خصوصی است و به صورت غیرمستقیم (از طریق بستگان نزدیک) کنترل 16 شرکت دیگر را حفظ کرده است که از آن جمله می‌توان به شرکت‌هایی نظیر «پترو فرآیند کرخه، توسعه و تجارت نعمت نیکو، رسا فارمد، انبارها و پایانه‌های نگین مکران منطقه آزاد چا‌بهار، هرمزان تجارت گستر کیش، الوند پترو انرژی کیش» و... اشاره کرد.
همچنین بخشی از افراد زیرمجموعه آقای وزیر در شرکت‌های خصوصی نظیر آقایان ]ت[  و ]ن]  به سمتهای بالایی در دولت و برخی نیز به سمت‌های مدیریتی از معاونت وزارت نفت تا مدیریت عاملی شرکت‌های پتروشیمی‌ منصوب شده‌اند.

رهنمود تازه منافقین ملی - مذهبی
به دولت روحانی

ارگان گروهک ملی- مذهبی خواستار حمایت دولت روحانی از فتنه‌گران شد و نوشت به قول آقای رفسنجانی کارها در این زمینه خیلی کند پیش می‌رود.
مهدی نوربخش در تحلیلی می‌نویسد: متأسفانه اینک دوستان نهضت آزادی به طور رسمی در داخل کشور هیچ فعالیتی ندارند. اما به‌عنوان تشکیلاتی که گاهی باید تصمیماتی بگیرد می‌توان گفت که هنوز امتداد دارد. نهضت آزادی هنوز تشکیلات خود را دارد اما فعالیت رسمی نمی‌کند. در این رابطه اما توقعات ما از آقای روحانی چه باید باشد؟
وی می‌افزاید: چند روز پیش نقل‌قولی از آقای هاشمی‌رفسنجانی دیده شد، توقعات این بوده که خیلی زودتر، آقای روحانی دست به کار اقدامات و تغییراتی در داخل می‌شد.
وی ادامه می‌دهد: روحانی باید فعال‌تر شود و اگر در جاهایی مثل قوه قضائیه هم دستش نمی‌رسد و نمی‌تواند مثلاً برای زندانی‌ها کاری بکند اقلاً به عنوان دولت اعلام کند که این روند مورد رضایت دولت نیست. این حداقل کاری است که او می‌تواند بکند. متأسفانه گاهی اوقات حرف‌های دو پهلویی (مثلاً از آقای پورمحمدی وزیر دادگستری) شنیده می‌شود؛ این‌ها نشان می‌دهد که اولا هنوز بر سر این مسائل به جمع‌بندی نرسیده است. اگر روحانی به جمع‌بندی رسیده بود اجازه نمی‌داد که آقای پورمحمدی چنین اظهارنظری کند. اگر افراد دولت در زمینه‌ای صحبت می‌کنند باید نظر دولت باشد و نه نظر خودشان، چون اینها افراد کابینه هستند.
در ادامه این نوشته با دعوت به پیگیری روشن افراطیون مدعی اصلاحات در دولت خاتمی آمده است: روحانی شروع کند به رسیدگی به وضعیت زندانیان. ما باید درخواستمان برای آزادی زندانیان سیاسی بالا برود. هر روزنامه‌ای، اگر حرفی زد بسته نشود. حالا اگر وضعیت سران جنبش سبز به سادگی قابل حل نیست و پیچیدگی‌هایی دارد ولی به آزادی زندانیان اهمیت دهد؛ در حالی که او سکوت کرده است.
چند روز پیش ما شاهد توقیف نشریه آسمان بودیم. او باید بیشتر فعال شود.
 نوربخش در ادامه این نوشته انتقادی خاطرنشان می‌کند: اگر اسم مواضع روحانی را و سکوت او را «کوتاهی» نگذاریم من ترجیح می‌دهم حرف آقای رفسنجانی را تکرار کنم که کارها «خیلی کند» پیش می‌رود. به این ترتیب تحول‌خواهان [اسم مستعار جریان برانداز] اطمینان خود به دولت را از دست می‌دهند و این به نفع ایشان نیست. الان چندین حزب مثل مجاهدین انقلاب و مشارکت تعطیل هستند، نهضت آزادی که از اول هم نمی‌توانست فعالیتی بکند؛ اینها نشانه‌های خوبی نیست. روحانی باید این زندانیان و احزاب را آزاد کند.
یادآور می‌شود ارگان گروهک ملی- مذهبی که از سال گذشته و در آستانه انتخابات، تظاهر به حمایت از هاشمی را به‌عنوان «استفاده از فرصت وی با وجود فراموش نکردن سوابق انقلابی هاشمی» را در دستور کار خود قرار داده بود، چند روز پیش نوشت:‌ «هاشمی رفسنجانی از کندی سرعت سیاست‌ها و اقدامات دولت روحانی در سیاست داخلی دلخور و گله‌مند است. طبق همین شنیده برخی نزدیکان هاشمی می‌گویند وی نارضایتی خود را در چند نوبت به رئيس جمهور اعلام کرده است. شایان ذکر است هاشمی رفسنجانی در هفته‌های گذشته نیز در برخی موارد در سخنرانی و دیدارهای عمومی‌اش از کندی اقدامات وزارت کشور انتقاد کرده بود.»
هل دادن دولت به سمت رادیکالیزم و غافل شدن از مسئولیت‌های اصلی، شیوه‌ای بود که جریان نفاق در دولت اصلاحات نیز در پیش گرفت و آن دولت را به ناکارآمدی و سیاست بازی کشاند.