kayhan.ir

کد خبر: ۶۷۶۷
تاریخ انتشار : ۰۷ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۰:۳۲

آژانس امنیت ملی آمریکا 320 مقام آلمانی را شنود می‌کند!(خبر ویژه)

پس از آنکه دولت اوباما اعلام کرد شنود صدراعظم آلمان را متوقف کرده، شنود مکالمات همکاران و وزیران آنگلا مرکل توسط نهادهای امنیتی آمریکا تشدید شده است. وزیر کشور آلمان بیش از همه در معرض این شنودها بوده است.
بنا به گزارش روزنامه «بیلد ام زونتاگ»،  آژانس امنیت ملی آمریکا (ان‌اس‌ای) در حال حاضر بیش از 320 چهره سیاسی و اقتصادی در آلمان را تحت نظارت دارد. گفته می‌شود که بیشتر این افراد سیاستمداران ارشد آلمانی و مدیران صنایع این کشور هستند.
این گزارش می‌افزاید: «ان‌اس‌ای» دست‌کم 297 همکار خود را در آلمان مستقر کرده است. در این گزارش به نقل از یکی از کارکنان ارشد «ان‌اس‌ای» آمده است: «پس از قطع شنود مستقیم مکالمات صدراعظم آلمان، ما دستور داریم که از جمع‌آوری هیچ اطلاعاتی کوتاهی نکنیم.»
گفته می‌شود که توماس دمزیر، وزیر کنونی کشور آلمان، در سال گذشته مورد شنود نهادهای امنیتی آمریکا قرار گرفته است. وی در آن زمان وزیر دفاع آلمان بود. توماس دمزیر یکی از نامزدهای مطرح برای تصدی پست دبیرکلی ناتو به شمار می‌آمد. معمولا دبیر کل ناتو باید از سوی کاخ‌سفید تایید شود.
یکی از سخنگویان وزارت کشور آلمان به خبرگزاری این کشور گفت: «ما اظهارنظری درباره توضیحات این مقام ارشد «ان‌اس‌ای» نداریم.» به گفته روزنامه «بیلد ام زونتاگ» توماس دمزیر نیز درباره اتهامات وارده به «ان‌اس‌ای» سکوت اختیار کرده است. دمزیر در کنفرانس امنیتی مونیخ به شدت «فعالیت‌های جاسوسی» آمریکا را مورد انتقاد قرار داد.
کایتلین هایدن، مشاور امنیتی باراک اوباما، به روزنامه «بیلد ام زونتاگ» گفت: «دولت آمریکا تصریح کرده که به جمع‌آوری اطلاعات از طریق نهادهای امنیتی ادامه خواهد داد. این فعالیت‌ها در کشورهای دیگر نیز صورت می‌گیرد.»
فرانک والتر اشتاین‌مایر، وزیر امور خارجه آلمان، در روز پنج‌شنبه (27 فوریه/8 اسفند) به آمریکا سفر خواهد کرد. قرار است که وی در دیدار با جان‌کری، درباره فعالیت‌های جاسوسی ایالات متحده نیز به گفت‌وگو بپردازد.
به گزارش دویچه‌وله، اشتان مایر در گفت‌وگو با مجله «اشپیگل» گفت: امیدواریم واشنگتن دریافته باشد که این‌گونه رفتارها با شرکا و متحدانش بهایی سیاسی را در پی خواهد داشت.
یادآور می‌شود پیش از این معاون وزارت خارجه آلمان تصریح کرده بود مرکل از شنیدن خبر شنود مکالماتش توسط آمریکا به شدت مأیوس شده چرا که او تصور می‌کرد متحد و دوست مورد اعتماد آمریکاست.