kayhan.ir

کد خبر: ۶۷۴۱
تاریخ انتشار : ۰۶ اسفند ۱۳۹۲ - ۲۱:۴۰
با امضای 41 نماینده

طرح سؤال از وزیر اطلاعات تقدیم هیئت رئیسه شد

41تن از نمایندگان مجلس سوالی را از وزیر اطلاعات طرح کرده‌اند که در مورد اقدامات این وزارتخانه در جلوگیری و برخورد با مصادیق تهدیدات امنیت ملی کشور است.

علی لاریجانی رئیس مجلس صبح روز سه‌شنبه قبل از آغاز جلسه علنی مجلس در جلسه غیر علنی توضیحاتی درباره جداول و ردیف‌های بودجه 93 به نمایندگان ارائه کرد.
وی درباره علل تغییر ردیف بودجه برخی نهادها و سازمان‌ها در کمیسیون تلفیق مجلس که مورد انتقاد برخی نمایندگان قرار گرفته بود، توضیحاتی بیان کرد.
در جلسه علنی روز گذشته، نمایندگان در بررسی گزارش کمیسیون تلفیق برای بررسی بندهای بودجه 93 که از سوی شورای نگهبان بازگشت داده شده است، با اصلاح بندی از تبصره بودجه مقرر کردند بانک‌ها مجازند اسناد رسمی اراضی کشاورزی محل اجرای طرح‌های کشاورزی و صنایع تکمیلی کشاورزی و اسناد منازل روستایی را به عنوان وثیقه وام‌های بخش کشاورزی و روستایی بپذیرند.
همچنین نمایندگان با حذف بند دیگری از تبصره بودجه موافقت کردند که پیش از آن با تصویب نمایندگان سابقه آموزشی بهورزان در سال 93 در سقف دو سال جزو سنوات خدمت آنها محسوب می‌شد.
در جلسه علنی روز سه‌شنبه مجلس، مهدی کوچک‌زاده نماینده مردم تهران با اعلام تذکر آیین نامه‌ای گفت: بر اساس آیین‌نامه داخلی مجلس کمیسیون برنامه و بودجه موظف است به بودجه سالانه مجلس رسیدگی کرده و گزارش عملکرد آن را تا شهریور ماه همان سال ارائه دهد. در بودجه سال 92 گزارش عملکردی از بودجه مجلس ارائه نشده است.
کوچک‌زاده گفت: 20 تا 30 میلیارد از بودجه مجلس در اختیار ریاست مجلس برای کمک به اشخاص حقیقی و حقوقی وجود دارد، از همان پول‌هایی که تامین اجتماعی داده بود و ما خبر نداریم.
در ادامه علی لاریجانی رئیس مجلس در پاسخ به تذکر کوچک‌زاده اظهار داشت: گزارش بودجه مجلس هر ماه توسط آقای باهنر به نمایندگان اعلام می‌شود. ما متاسفیم که همین اظهارات باعث شده مجلس شورای اسلامی در اقل وضع اداره شود که بعدا مردم فکر می‌کنند نمایندگان درآمد آنچنانی دارند.
سوال ۴۱ نماینده از وزیر اطلاعات درباره تهدیدات امنیت ملی
محمدجواد کریمی قدوسی نماینده مشهد و عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس روز گذشته در گفت‌وگو با تسنیم از سوال ۴۱ تن از نمایندگان مجلس از حجت‌الاسلام محمود علوی وزیر اطلاعات خبر داد و گفت: جمعی از نمایندگان سوالی را از وزیر اطلاعات طرح کرده‌اند که در مورد اقدامات این وزارتخانه در جلوگیری و برخورد با مصادیق تهدیدات امنیت ملی کشور است.
وی ادامه داد: این طرح سوال با ۴۱ امضا تقدیم هیئت رئیسه مجلس شد اما قطعا تعداد امضاهای این طرح افزایش می‌یابد. در بخشی از متن این سوال آمده است؛ در مدت کوتاه تشکیل دولت یازدهم که امید می‌رفت دولت با حفظ محکمات انقلاب اسلامی و پرهیز از ناهنجاری‌های سیاسی و فرهنگی در حوزه مسائل داخلی و خارجی و تقویت امنیت ملی و همبستگی انقلاب اسلامی گام بردارد، متاسفانه مشاهده شد که امنیت ملی جمهوری اسلامی در مواردی تهدید، تضعیف و مورد بی‌مهری واقع شده است.
دنبال نمودن عادی‌سازی رابطه با آمریکا توسط وزارت امور خارجه و شخص رئیس‌جمهور، پیشنهاد درخواست نظرسنجی برای برقراری رابطه با آمریکا توسط مسئولین دولتی، اجابت خواسته‌های آمریکایی‌ها در ممانعت از سفر هیئت‌های فرهنگی و نظامی دیگر کشورها به ایران، ناتوان خواندن قدرت دفاعی کشور از سوی وزیر امور خارجه در سخنرانی دانشگاه تهران، ممانعت و عدم حمایت از برگزاری رزمایش‌های موشکی نیروهای مسلح، عدم شفافیت مواضع مسئولین دولتی در موضوع رژیم صهیونیستی از جمله موارد مورد نظر طراحان سوال از وزیر اطلاعات است.
در متن این سوال از حجت‌الاسلام علوی خواسته شده که در مواردی همچون عدم اعمال صلاحیت‌ها در پاسخ استعلام‌ها در واگذاری مسئولیت‌های کلیدی و عدم توجه برخی از وزرا به پاسخ استعلام‌ها در انتصابات، بازگشت عناصری که در طرح براندازی نظام در فتنه ۸۸ مشارکت فعال داشتند به مسئولیت‌ها و پست‌های مهم و کلیدی کشور و عدم توجه به اساس وحدت و انسجام ملی که بر پایه اسلام و ایران عزیز است، پاسخگو باشد.
بیمه 200 هزار زن خانه‌دار حذف شد
نمایندگان در جلسه علنی خود در ادامه بررسی ایرادات مجدد شورای نگهبان به لایحه بودجه ۹۳ با حذف بند الحاقی ۲ تبصره ۱۱ ماده واحده لایحه بودجه موافقت کردند.
 این بند تصریح می‌کرد: سازمان تامین اجتماعی و صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر مجازند در ازای دریافت به ترتیب ۷ درصد و ۵ درصد حق بیمه نسبت به بیمه نمودن زنان خانه‌دار متاهل به تعداد ۲۰۰ هزار نفر اقدام نمایند.
همچنین نمایندگان مجلس لایحه یک فوریتی اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم را مورد بررسی قرار دادند.
وکلای ملت با تصویب بند 3 ماده واحده این لایحه، ماده 21 قانون مالیات‌های مستقیم را اصلاح کردند و بر این اساس مقرر شد اموالی که جزء ماترک متوفی باشد و طبق قوانین یا احکام خاص مالکیت آنها سلب و یا به صورت بلاعوض در اختیار اشخاص موضوع ماده 2 این قانون قرار گیرد، با تایید اشخاص مذکور از شمول مالیات در ارث خارج و در صورتی که بابت سلب مالکیت عوضی داده شود، ارزش آن عوض یا اموال سلب مالکیت شده، هر کدام کمتر از جزء اموال مشمول مالیات بر ارث موضوع ردیف‌های مربوط در ماده 17 این قانون محسوب و مشمول مالیات خواهد شد.
نمایندگان همچنین در بند 4 ماده واحده این لایحه که بر اساس آن ماده 24 قانون مالیات‌های مستقیم اصلاح می‌شد، مقرر کردند که اثاث‌البیت محل سکونت متوفی و بیمه عمر و زندگی از شمول مالیات بر ارث مستثنی می‌شود.
همچنین روز گذشته علی مطهری نماینده مردم تهران در مجلس در جمع خبرنگاران درباره شکایتی که از وی به خاطر نطقش در صحن علنی مجلس درباره فتنه 88، حوادث پس از انتخابات و اظهارنظرش درباره قوه قضائیه شده بود، گفت: اصل این احضاریه قانونی نبود و طبق قانون باید اول از هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان استعلام می‌کردند تا اگر نطق من خارج از وظایف نمایندگی بود، احضاریه می فرستادند.
جلسه اقتصاددانان مجلس با معاون اول رئیس‌جمهور
به گزارش مهر، نمایندگان اقتصاددان مجلس روز دوشنبه با اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور تشکیل جلسه دادند.
این جلسه که با حضور حجت‌الاسلام محمدحسن ابوترابی فرد نایب رئیس دوم مجلس و تعدادی از نمایندگان اعضای کمیسیون‌های اقتصادی مجلس برگزار شد در راستای هماهنگی دولت و مجلس برای اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها بود.
اقتصاددانان مجلس در این جلسه خواستار اجرای قانون هدفمندی با آرامش بیشتر و کاهش فشار روی مردم بودند.
دولت هیچ کسری در اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها ندارد
در حاشیه جلسه علنی روز سه‌شنبه مجلس غلامرضا کاتب سخنگوی کمیسیون تلفیق گفت: در راستای تعدیل درآمدهای مالیاتی استان‌های کشور درآمد مالیاتی استان تهران نسبت به لایحه دولت 2500 میلیارد تومان افزایش یافت.
نماینده مردم گرمسار در مجلس اظهار داشت: این افزایش به معنای دریافت مالیات بیشتر از قانون از کسبه و یا شهرستان‌های استان تهران نیست بلکه دولت باید پوشش مالیاتی خود را در استان تهران افزایش دهد. وی با اشاره به تلاش کمیسیون تلفیق برای الحاق تبصره‌ای به لایحه بودجه در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی، رونق اقتصادی و شکستن رکود گفت: 17 بند الحاقی به تبصره‌های بودجه در راستای حمایت از تولید و رونق اقتصاد الحاق شد.
کاتب همچنین اظهار داشت: 2 هزار میلیارد تومان از درآمدهای هدفمندی یارانه‌ها به بیمه بیکاری اختصاص یافته و دریافت یارانه نقدی در قانون بودجه منضبط شد.
وی افزود: در این راستا دولت مکلف شد سرانه افراد را بر اساس نیاز واقعی‌شان پیش‌بینی کند و افرادی که دارای درآمد بالا هستند از دریافت یارانه نقدی حذف شوند.
سخنگوی کمیسیون تلفیق یادآور شد: یارانه نقدی کاهش نمی یابد بلکه هر مقدار از دهک‌های بالای درآمدی که از دریافت یارانه نقدی حذف شود همان مقدار به دهک‌های پایین کمک می‌شود.
وی تاکید کرد: در سال 93 دولت هیچ کسری در اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها و پرداخت یارانه‌های نقدی نخواهد داشت.