kayhan.ir

کد خبر: ۶۷۳۶۶
تاریخ انتشار : ۱۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۰:۱۰

اخبار ویژه


مخالفت 94/3 درصد مردم با اولویت خرید هواپیما
کمتر از 6 درصد مردم اولویت اقتصادی کشور را خرید هواپیما می‌دانند و بیش از 94 درصد مخالف چنین اولویتی هستند.
نتایج‌ نظرسنجی از مردم در برنامه پایش نشان داد فقط 5/72 درصد مردم اولویت تخصیص دلارهای آزاد شده را در خرید هواپیما می‌دانند. در این نظرسنجی 30 درصد تجهیز بیمارستان‌ها، 17/09 درصد تجهیز مدارس و 6/98 درصد گسترش راه‌آهن را اولویت مدنظر خود معرفی کرده‌اند و 40/21 درصد هم به سایر نیازها رأی داده‌اند.
فرشاد مومنی عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی در این برنامه تلویزیونی برخورد دولت را کوته‌نظرانه توصیف کرد و گفت: الان که دولت با عجله اقدام به خرید هواپیما کرده، هیچ برنامه‌ای ندیدیم که در آن اولویت‌سنجی علمی انجام شده و براساس آن خرید هواپیما نسبت به ایجاد شغل یا مثلا ارتقای بنیه تولیدی یا مهار بحران آب و از این قبیل اولویت دارد.
وی گفت: خطرناک‌‌تر این است که این بی‌احتیاطی را از طریق ایجاد تعهد ارزی برای کشور دنبال کرده باشیم. یعنی تخصیص‌های بدون برنامه در مورد ارز به صورت وام‌گیری و عدم توجه به اینکه وقتی می‌خواهیم اصل و فرع‌ آنها را برگردانیم باید به دلار برگردانیم و در شرایطی که درآمد نفتی رو به سراشیبی دارد خدا نکند دچار اضطرارهایی بشویم که آن وقت امتیازهایی بدهیم برای دلارهای این ماجرا.
مومنی افزود: بزرگ‌ترین ظلم این است که دولت مردم را تشویق به مصرف کند. بر احوال افرادی که به جای تلاش، بالندگی و تقویت تولید اقدام به تشویق برای بهره‌مند شدن کنند، باید گریست. این کشور با چنین اندیشه‌هایی، عاقبت خیری نخواهد داشت. بزرگ‌ترین ظلم این است که در شرایط فعلی، تشویق به مصرف را اولویت قرار بدهیم.
مومنی گفت: برخی از مقامات اقتصادی کشور تا به آنها می‌گویی اقتصاد باید سمت نرخ رشد هشت درصدی برود، اعلام می‌کنند که سالانه 200 میلیارد دلار به ما بدهید تا این کار را انجام بدهیم در حالی که الفبای بیماری هلندی و نفرین منابع به ما می‌گوید که تنگنای اصلی ما ارز و ریال نیست یک نظام تصمیم‌گیری ناکارآمد و یک ساختار نهادی و نظام پاداش‌دهی کژ کارکرد وجود دارد.
مومنی درباره شروع برنامه ششم توسعه گفت: با این طرز برنامه‌ریزی که ما داریم انجام می‌دهیم برای رسیدن به یک کشور توسعه یافته حالا حالاها باید بدویم.
مومنی تصریح کرد: ما خوشبختانه ذخیره دانایی موجودمان در اندازه‌ای است که بتوانیم یک برنامه راهگشا برای کشور بریزیم ولی ناهنجاری‌هایی در سازه‌های ذهنی، نظام قاعده‌گذاری و نظام توزیع منافع هست که باعث می‌شود تا آن چیزی که به عنوان برنامه هویت جمعی پیدا می‌کند به یک موجود بی‌یال و دم شبیه شود. هنوز چیزی به نام برنامه ششم عرضه نشده و فقط رجزخوانی در این زمینه زیاد شنیده‌ایم. این سند که به تصریح خود مسئولان دولتی برنامه توسعه نیست هرچه زودتر پس گرفته شده و در حد توان دولت یک برنامه توسعه به مجلس ارائه شود.

سورپرایز دولت روحانی برای نجات ایرباس!
دولت در حالی 11 میلیارد دلار برای نجات ایرباس فرانسه اختصاص داده که ایرباس A380 فقط می‌تواند در یک فرودگاه فرود آید.
سفارش 12 فروند هواپیمای پهن پیکر A380 از سوی ایران به شرکت هواپیمایی ایرباس فرانسه در حالی صورت گرفت که این شرکت هواپیمایی بعلت گزارش‌هایی که از نقص فنی این هواپیما منتشر شده و مصرف بسیار زیاد سوخت آن با کمبود سفارش این مدل هواپیما مواجه شده بطوری که تا نیمه سال 2015 هیچ سفارشی از این هواپیما نداشته است و در ماه‌های نیمه دوم سال تنها یک مدل از سه مدل آن فقط 3 فروند سفارش داشته است در صورتی که در سال گذشته میلادی ایرباس 1036 سفارش جدید برای ساخت انواع مدل‌های هواپیما داشت و از سال 2008 تاکنون تنها 179 فروند هواپیمای پهن پیکر A380 تحویل گردیده است.
به گزارش رجانیوز؛ این سفارش خرید موجب تعجب کارشناسان صنعت هوایی دنیا شده بطوری که بلومبرگ آن را سورپرایز ایران به فرانسه برای نجات این مدل هواپیمای ایرباس دانسته است که هزینه 2/5 میلیارد دلاری را برای ایران در شرایط سخت اقتصادی فعلی در بر خواهد داشت.
از سوی دیگر در سفارشات داده شده از سوی ایران هواپیمای پهن پیکر A350-1000 دیده می‌شود که ایران خواهان 16 فروند از آن است. این هواپیما برای رقابت با هواپیماهای بوئینگ 777 و بوئینگ 787 طراحی شده که کاربرد اصلی این هواپیما همانند ایرباس A380 جابجایی تعداد زیادی مسافر در مسافت‌های طولانی است.
با این وصف ایران 28 هواپیما برای مسافت‌های طولانی سفارش داده است. البته آنچه به عنوان مسافت‌های طولانی از مقصد ایران برای این دو مدل هواپیما قابل تصور است قاره آمریکا و استرالیا می‌باشد. این خرید هواپیماهای پهن پیکر از چند منظر قابل نقد است. اولین نقدی که می‌توان بر این قرارداد متصور بود این است که مبتنی بر کدام نیازسنجی این تعداد هواپیمای پهن‌پیکر که مأموریت قاره‌پیمایی دارند از سوی ایران سفارش داده شده است. سفارشی که این 28 فروند هواپیما 11 میلیارد دلار برای ما آب خورده است. تعداد واقعی مسافر فعلی به قاره‌های آمریکای شمالی و جنوبی و استرالیا از مقصد ایران نشان از فاصله جدی بین نیاز موجود و سفارش اعلام شده دارد. نقد دیگری که می‌توان بر این سفارش خرید داشت بر مقایسه قیمتی این دو مدل هواپیما با مأموریت مشابه است بطوری که اگر ایران بجای سفارش 12 فروند مدل هواپیمای A380، 28 فروند A350-1000 سفارش داده می‌شد، بیش از 900 میلیون دلار صرفه‌جویی در هزینه خرید می‌شد و این هزینه جدا از آماده‌سازی فرودگاه‌های کشور برای میزبانی A380 است که آن خود هزینه بسیار سرسام‌آوری را بر ما تحمیل خواهد کرد چرا که تنها فرودگاه امام خمینی تهران است که قابلیت نشست و برخاست این هواپیما را دارد.
نقد سومی که می‌توان به این اقدام دولت داشت در استراتژی دولت برای خرج کردن پولی است که با مشقت بسیار بدست آمده و می‌تواند در زیر ساخت صنایع دانش‌بنیان ما تحول‌آفرین باشد، است. دکتر علی خرم استاد دانشگاه و کارشناس مسائل بین‌الملل در این خصوص در مصاحبه‌ای اظهار داشت: اکنون ایران در شرایطی است که می‌تواند برای اولین بار بعد از 37 سال به صورت آزادانه خرید کند و تکنولوژی مورد نیاز خود را از کشورهای مختلف وارد نماید و قراردادهای صنعتی ببندد، اما به نظر می‌رسد در کشور خیلی متوجه این موضوع نیستند و فکر می‌کنند یک مدت پول‌های ایران بلوکه شده بود و اکنون باید تا می‌توانند خرید کنند. در حالی که همه مسئولین باید به دقت مواظب عبور از این نقطه عطف باشند زیرا هر گونه برنامه‌ریزی برای آینده از همین نقطه آغاز می‌گردد.
صرف خرید هواپیما بدون انتقال تکنولوژی، روش خرید عربی محسوب می‌شود و کشورهای عربی نفتی این کار را می‌کنند و ما که صاحب فن و تکنولوژی هستیم باید فناوری کشورهای پیشرفته را وارد کشور کنیم.
نقد بعدی در خصوص وضعیت مالی‌ای خواهد بود که این قرارداد برای کشور ایجاد خواهد کرد. براساس 118 هواپیمایی که دولت برای خرید آن اعلام کرده است، کشور در بازه زمانی 4-5 ساله می‌بایست بیش از 25 میلیارد دلار هزینه کند که بخش عمده آن بنا به اعلام پرورش مدیرعامل شرکت هواپیمایی دولتی هما، از طریق فاینانس خواهد بود. تحلیل محمدرضا بیگلری که 9 ریاست کمیسیون سرمایه‌گذاری اتاق ایران و ایتالیا را عهده‌دار بود در گفتگو با نسیم در خصوص این خرید این است که دولت یازدهم کشور را با این وضع، بدهکار خارجی‌ها کرد. وی در این خصوص اظهار داشت: آنچه در اروپا مشاهده شد صرفاً نمایش بی‌هدفی بود که فقط دلارها را خرج کردیم و چیزی به دست نیاوردیم. با قراردادهای مذکوری که در اروپا بسته شد باید به فکر بازپرداخت آن باشید و کشور را با این وضع، بدهکار خارجی‌ها کردید. کشور امروز در شرایط بد رکودی به سر می‌برد و پرداخت منابع دلاری و موج خریدهای غیر ضروری با پول‌های آزاد شده در این شرایط به سود اقتصاد ایران نبوده و نیست.
با این وصف با توجه به وضعیت رکود شدید حاکم بر وضعیت اقتصاد کشور و وضعیت اسفناک صنایع، بورس و بازار؛ دولت با چه استدلالی به ولخرجی در سفر اروپایی خود روی آورده است و به جای بهره‌گیری از ظرفیت‌های معطل مانده داخلی و انجام اقدامات اساسی برای بهبود شاخص فضای کسب و کار کشور و کاهش ریسک اقتصادی؛ به اقدامات تزئینی و سیاسی کاری در فضای اقتصاد کشور می‌پردازد.

رشد بورس حبابی و دستوری است
یک کارشناس بازار سرمایه می‌گوید: «افزایش شاخص بورس تا حدود 71 هزار واحد در روزهای گذشته حبابی است.»
محسن کدیور در گفت‌وگو با یک خبرگزاری حامی دولت درباره روند افزایشی شاخص بورس اظهار داشت: «شاخص بورس از نیمه دی ماه امسال تاکنون ظرف 16 روز کاری نزدیک به 16 درصد افزایش داشته است؛ یعنی روزی یک درصد.»
وی در مصاحبه با خبر آن‌لاین افزود: «نکته‌ای که وجود دارد، این است که طی این مدت بخش عمده این رشد هم به لحاظ عددی و هم به لحاظ روانی مرهون شرکت‌های خودرویی بوده است. یعنی شرکت‌های خودرویی بین 50 تا 70 درصد طی همین مدت قیمت‌هایشان رشد کرده است. این در حالی است که هنوز هیچ اتفاق بنیادی خاصی در هیچ صنعتی از جمله صنعت خودرو نیفتاده است؛ ضمن این که شرکت‌های خودرویی هم گزارش‌های 9 ماهه خود را که دادند، بسیار گزارش ضعیفی بوده است.» کدیور عنوان کرد: «خودرویی‌ها بعضاً نامه‌نگاری‌هایی با سازمان بورس داشتند که این نامه‌نگاری‌ها روی سایت کدال هم منتشر شد. آنها صراحتاً اعلام می‌کنند مشکل نقدینگی و سرمایه در گردش دارند و حتی برآوردهایی که از سه ماهه پایان امسال دارند، باز هم تداوم زیان است.»
وی متذکر شد: «براین اساس، عملاً به لحاظ بنیادی وضعیت این شرکت‌ها بسیار بد است، اما با وجود این وضعیت، واکنش بازار دقیقاً معکوس است. در واقع هر روز برای این شرکت‌ها صف‌های خرید تشکیل می‌شود و هیجان خرید به طور وحشتناکی در مورد این شرکت‌ها وجود دارد. این هیجان خرید به بقیه بازار نیز سرایت کرده و باعث شده که بقیه صنایع مانند سنگ‌آهن، پتروشیمی، دارو و... رشد کنند.
کدیور در ادامه اظهار داشت: «نکته‌ مهمی که در این جا وجود دارد، این است که متأسفانه این هیجان‌ها در بورس ما سابقه طولانی دارد و آخرین مورد به زمان انتخابات ریاست جمهوری سال 92 برمی‌گردد که به دلیل خوش‌بینی‌هایی که ایجاد شد، ظرف 6 ماه شاخص بورس 100 درصد رشد کرد، ولی بعد از این تاریخ، یعنی از سال 92 تا دی ماه امسال، شاخص نزدیک به 30 درصد افت کرد. این، یکی از عمیق‌ترین رکودهایی بود که ما داشتیم.»
وی افزود: «مطمئناً هر اتفاقی که در اقتصاد ما بیفتد و هر قرارداد و هر توافق‌نامه‌ای که امضا شود، بدون شک قیمت‌های فعلی در بورس حبابی است و بازار ما رکود عمیقی را مثل همان رکودی که پیش از این تجربه کرده بود، تجربه خواهد کرد.»
این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: «نکته‌ای که وجود دارد، این است که هر چقدر این شاخص بیشتر بالا رود، آن رکود شدیدتر و عمیق‌تر خواهد بود.»
کدیور عنوان کرد: «متأسفانه عاملی که در بازار ما شروع کننده این هیجان بود، یک مقدار به دلیل توصیه‌های مدیران و مسئولان بورس طی روزهای گذشته به سهامداران حقوقی در خصوص عدم عرضه سهام بود. یعنی طی روزهای گذشته بعضاً با این وضعیت مواجه شدیم که به طرف عرضه سهام اجازه خودنمایی داده نشود و این باعث شد که عطش تقاضا بیشتر ایجاد شود.»

بازیچه‌های سازمان منافقین یک به یک برای تحریم انتخابات فعال می‌شوند
نامزد گروهک تروریستی منافقین برای دریافت جایزه نوبل، دومین چراغ تحریم انتخابات را روشن کرد. پیش از شیرین عبادی، ابوالحسن فراری دیگر بازیچه گروهک منافقین خواستار تحریم انتخابات شده بود.
عبادی که بنابر اذعان الهه هیکس از سوی کریم لاهیجی (حقوقدان) همکار سازمان منافقین نامزد دریافت نوبل صلح شد در مصاحبه با بی‌بی‌سی گفته است: انتخابات اسفند ماه را تحریم کنید و شرکت نکنید. وی می‌گوید: باتوجه به قلع و قمع بی‌سابقه داوطلبان انتخابات که این بار بیشتر از همیشه بود شرکت در انتخابات مفهوم و معنایی ندارد چون حداقل رقابت وجود ندارد.
وی همچنین به سایت سحام نیوز گفت: عدم شرکت در انتخابات و صندوق‌های خالی رأی مشروعیت را از حکومت می‌گیرد به ویژه در شرایط فعلی که سال انتخاب گزارشگر حقوق بشر سازمان ملل است.
وی می‌افزاید: معتقدم نباید در تئاتر انتخابات شرکت کنم زیرا بر فرض محال اگر مجلس مردمی تشکیل شود یعنی نظارت استصوابی نباشد باز هم حکم حکومتی وجود دارد که نتیجه آن را در مجلس ششم با اکثریت اصولگرا دیدیم. مجلس ششم بهترین مجلس بعد از انقلاب بود اما با حکم حکومتی مانع کار آن شدند، با چنین ساختار و قانون اساسی‌ای، مجلس آینده هم معجزه نخواهد کرد.
عبادی گفت: حکومت به صف‌های طولانی مردم پای صندوق‌های رأی نیاز دارد و عدم شرکت در واقع مشروعیت را از آن می‌گیرد. شرکت در انتخابات در حقیقت کمک به این مقصود است که ایران گزارشگر ویژه نداشته باشد.
یادآور می‌شود عبادی پیش از انقلاب در خدمت رژیم سلطنتی پهلوی قرار داشت که انتخابات در آن تعطیل شده بود. او صراحتاً خواستار سرکوب مردم انقلابی با عنوان اراذل و اوباش شده بود.