kayhan.ir

کد خبر: ۶۷۳۳۰
تاریخ انتشار : ۱۲ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۱:۵۸
نایب‌رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس:

تعطیلی بنگاه‌های اقتصادی نشانه تداوم رکود است

یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اینکه وعده انتخاباتی رئیس‌جمهور مبنی بر خروج غیر تورمی از رکود نه تنها حل نشده بلکه بر شدت آن افزوده شده،‌گفت: تولید همچنان در رکود و تعطیلی بنگاه‌های تولید و ورشکستگی کارخانه‌ها گویای تداوم آن است.



سید ناصر موسوی لارگانی در گفت‌وگو با تسنیم، در خصوص نرخ سود بانکی، اظهار داشت: در کشورهای منطقه و همسایه ایران، نرخ سود بانکی خیلی پایین‌تر از نرخ بانک‌های کشور ما است و در این کشورها به تولید و تولیدکنندگان توجه ویژه‌ای می‌شود زیرا تولید هم نیاز داخلی را تامین می‌کند و هم با صادرات برای کشور ارز‌آوری دارد.
وی افزود: متاسفانه در کشور ما علیرغم فشاری که این رکود به صنعتگران و تولید وارد می‌کند فشار بانک‌ها به تولید‌کننده ایرانی نه تنها کاهش نیافت، بلکه افزایش یافته است.
نایب‌رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به نرخ سود بانکی بالای 20 درصد، گفت: تولیدکنندگان امروز بالای 30 درصد به بانک‌ها سود پرداخت می‌کنند، و زمانی که متقاضی دریافت تسهیلات، وامی را می‌‌گیرد، 25 درصد آن در بانک بلوکه می‌شود و بانک هیچ سودی به آن نمی‌پردازد.
موسوی لارگانی با بیان اینکه اگر بخواهیم از رکود خارج شویم، باید به تولید بها دهیم، بیان کرد: امروز بانک‌ها 20 درصد به سپرده‌ها سود می‌دهند، البته برخی از موسسات مالی به سپرده‌ها 25 الی 27 درصد سود می‌پردازند که با مشکل مواجه می‌شوند.
وی با تاکید بر اینکه پولی که باید در چرخه تولید و اشتغال قرار گیرد، در بانک‌ها با عنوان سپرده بلوکه می‌شود، تصریح کرد: پرداخت سود بالا باعث می‌شود افراد با سپرده‌گذاری بدون تلاش سود بگیرند که در اینجا تولید زیر سوال می‌رود.
این نماینده مردم در مجلس نهم اظهار کرد: اگر نرخ سود بانکی کاهش یابد، بانک‌ها درآمد بیشتری کسب می‌کنند، زیرا تولیدکننده می‌تواند کالای خود را فروخته و یا صادر کند و باعث افزایش مطالبات معوق هم نمی‌شود و از سوی دیگر پول در بانک و در گردش قرار می‌گیرد و باعث سوددهی برای بانک خواهد شد که متاسفانه کسی به آن توجه نمی‌کند.
موسوی لارگانی با بیان اینکه بانک مرکزی نقش نظارتی خود بر بانک‌ها را حقیقتا ندارد و ایفا نمی‌کند، اضافه کرد: بانک‌ها برخی بخشنامه‌های بانک مرکزی و یا مصوبه شورای پول و اعتبار را که ابلاغ می‌شود، اجرا و عمل نمی‌کنند و بانک مرکزی باید قاطعانه با بانک‌های مختلف برخورد کند.
وی تاکید کرد: قانون رفع موانع تولید در مجلس برای رونق دادن به تولید تصویب شد، ولی بانک‌ها زیر بار اجرای آن نمی‌روند؛ مثلا در مورد وام‌های ارزی که قرار شد نرخ ارز بر اساس روز گشایش اعتبار و یا‌ ال‌سی داخلی محاسبه شود ولی بانک‌ها با بهانه‌های واهی آن را اجرا نکردند.
موسوی لارگانی با بیان اینکه سیاست بانک مرکزی برای کاهش نرخ سود جواب نداده است، گفت: با وجود تورم 12 درصد نرخ سود سپرده 22 درصد است و به نظر می‌رسد بانک مرکزی به دنبال کاهش نرخ سود و متناسب با کاهش تورم نیست.
نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: خروج از رکود غیر تورمی از مهم‌ترین وعده‌های انتخاباتی رئیس‌جمهور بود، که نه تنها این مشکل حل نشده، بلکه بر شدت آن افزوده شد؛ متاسفانه تولید همچنان در رکود بوده و تعطیلی بنگاه‌های تولیدی و ورشکستگی کارخانه‌ها گویای تداوم آن است.
موسوی لارگانی گفت: بسیاری از مشکلات اقتصادی کشور مرتبط به عملکرد نظام بانکی است و بانک‌ها بسیاری از منابع خود را در امور غیر مولد مانند واردات، برنج‌سازی و بنگاه‌داری هزینه کردند و می‌کنند، از طرف دیگر عدم کنترل واردات یکی از چالش‌های اقتصاد کشور است که متاسفانه سیاست‌های دولت نه تنها باعث کاهش واردات نشده بلکه به افزایش چشمگیری هم منجر شد.