kayhan.ir

کد خبر: ۶۷۳۲۶
تاریخ انتشار : ۱۲ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۱:۵۷
رئیس سازمان چای خبر داد

سود 27 برابری چای خارجی در بازار ایران

رئیس سازمان چای از سود 27 برابری چای خارجی در بازار ایران نسبت به چای تولید داخل خبر داد و گفت: سالانه بیش از نیمی از واردات چای به صورت غیررسمی و قاچاق صورت می‌گیرد.


محمدولی روزبهان در گفت‌وگو با ایسنا اظهار  داشت: در سال جاری حدود 87 هزار تن برگ سبز چای به ارزش 136/5 میلیارد تومان از چایکاران خریداری شده که از نظر وزنی 33 درصد رشد داشته است.
وی افزود: با حدود 13 میلیارد تومانی که طی روزهای اخیر تامین شد و به تدریج به حساب چایکاران واریز می‌شود، مجموع پرداختی سازمان چای به حدود 124 میلیارد تومان می‌رسد و مابقی مطالبات باقی‌مانده چایکاران نیز به زودی پرداخت می‌شود.
رئیس سازمان چای با اشاره به پرداخت 90 درصدی مطالبات چایکاران ادامه داد: بودجه مصوب امسال 70 میلیارد تومان است اما با احتساب سهم سازمان و کارخانه‌های فرآوری چای تاکنون 83 میلیارد تومان از این محل تامین و پرداخت شد.
روزبهان همچنین در خصوص وضعیت تولید چای گفت: امسال 19 هزار و 600 تن چای خشک تولید شد که در مقایسه با تولید 14 هزار و 500 تنی این محصول در سال گذشته بیش از 30 درصد افزایش تولید داشتیم و مهم‌تر از افزایش کمی، بهبود کیفی چای ایرانی و توجه بیش از پیش مردم به تولید داخلی بود، چرا که تاکنون بالغ بر 95 درصد چای تولیدی کشور به فروش رفته و وارد خانه‌های مردم شده که این نشان می‌دهد ذائقه مردم به نفع تولید داخلی تغییر پیدا کرده است.
وی با بیان این‌که چای ایرانی تنها چای در جهان است که در تولید آن از سم استفاده نمی‌شود، اظهار کرد: سالانه حدود  105 هزار تن چای در کشور مصرف می‌شود که با توجه به تولید امسال مابقی آن باید از محل واردات تامین شود.
رئیس سازمان چای تصریح کرد: سالانه بیش از نیمی از واردات چای به صورت غیررسمی و قاچاق صورت می‌گیرد که نظارتی بر آن هم وجود ندارد، اما بطور کلی مسئولیت نظارت بر واردات چای برعهده سازمان غذا و داروست.
روزبهان اعلام کرد: اگر سالانه میزان واردات رسمی و غیررسمی را حدود 90 هزار تن و سود هر کیلوگرم آن را 15 هزار تومان در نظر بگیریم، سود چای وارداتی در بازار ایران به حدود 1350 میلیارد تومان می رسد، در حالی که اگر تولید حدود 20 هزار تنی چای ایرانی و سود حداکثر 3000 تومانی آن را در نظر بگیریم به چیزی حدود 60 میلیارد تومان می‌رسد که حدود 27 برابر کمتر از سودی است که نصیب چای خارجی در بازار ایران می‌شود.