kayhan.ir

کد خبر: ۶۷۳۱۵
تاریخ انتشار : ۱۲ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۱:۵۵

آغاز تولید پلی‌اتیلن در مجتمع پتروشیمی مهاباد

همزمان با اتصال مجتمع پتروشیمی مهاباد به خط لوله اتیلن غرب کشور و دریافت خوراک از این خط لوله، تولید پلی‌اتیلن در بزرگترین واحد صنعتی آذربایجان غربی و غرب کشور آغاز شد.


مدیرعامل شرکت پتروشیمی مهاباد به خبرنگار ایرنا گفت: تولید در واحد پلی‌اتیلن به تدریج و همزمان با افزوده شدن دریافت خوراک در این مجتمع افزایش خواهد یافت.
محسن مجیدی اظهار کرد: مجتمع پتروشیمی مهاباد هم اکنون در هر ساعت 15 تن اتیلن از خط لوله اتیلن غرب دریافت می‌کند که پیش‌بینی می‌شود با توجه به وارد مدار شدن کامل پتروشیمی کاویان و نیز راه‌اندازی کامل ایستگاه‌های تقویت فشار، این میزان به مرز دریافت 40 تن خوراک در هر ساعت افزایش پیدا کند. وی گفت: برای احداث این مجتمع عظیم 12 هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری شده است که شامل 255 میلیون یورو سرمایه‌گذاری ارزی و سه هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری ریالی است.
مجیدی افزود: پلی اتیلن تولیدی این شرکت به کشورهای مختلف صادر خواهد شد و افزون بر بازارهای مناسب در کشورهای همسایه آماده ورود به بازارهای اروپایی نیز هستیم.
مدیرعامل شرکت پتروشیمی مهاباد با بیان اینکه همزمان با افزایش تولید تا هفته‌های آتی آماده عرضه محصولات این مجتمع پتروشیمی هستیم، اضافه کرد: برنامه ریزی برای نحوه عرضه و نیز مقاصد صادراتی با توجه به شرایط بازار در حال نهایی شدن است. وی افزود: مجتمع پتروشیمی مهاباد به صورت کامل در حال فعالیت بوده و آماده افتتاح رسمی است.
وی گفت: اتیلن که خوراک اصلی این پتروشیمی را تشکیل می‌دهد در روز چهارم شهریور ماه امسال پس از دو هزار و 200 کیلومتر راه از عسلویه به این مجتمع رسید.
احداث مجتمع پتروشیمی مهاباد در قالب احداث خط انتقال اتیلن از عسلویه به غرب کشور به طول یکهزار و 600 کیلومتر ایجاد شده است که با احتساب انشعابات آن به بیش از دو هزار کیلومتر می‌رسد.
در مسیر این خط انتقال شش واحد پتروشیمی در مناطق محروم چون خرم‌آباد، گچساران، چهارمحال و بختیاری، کرمانشاه، مهاباد و سنندج احداث شده و منبع تأمین کننده اتیلن مورد نیاز واحدهای  پتروشیمی واقع در مسیر این خط لوله واحدهای بندر امام و عسلویه هستند.