kayhan.ir

کد خبر: ۶۷۰۱
تاریخ انتشار : ۰۶ اسفند ۱۳۹۲ - ۲۱:۰۴

کوتاه اقتصادی


* پایگاه خبری تحلیلی «اقتصاد مقاومتی» با هدف تولید ادبیات و گفتمان‌سازی در این عرصه رونمایی شد. این پایگاه با هدف تولید ادبیات و گفتمان‌سازی در این عرصه رونمایی شد. این پایگاه اینترنتی با توجه به دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب درباره لزوم ایجاد گفتمان رایج و فراگیر برای اجرای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی ایجاد شده است. این سایت قصد دارد علاوه بر پوشش جامع اخبار و گزارش‌های مرتبط با موضوع اقتصاد مقاومتی، محورهای اصلی سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را با استدلال صحیح و منطقی برای مردم و نخبگان تبیین کند. تا به تدریج در بخش‌های مختلف جامعه رسوخ پیدا کند و به یک مطالبه عمومی تبدیل شود.
* ارزش صادرات خدمات فنی و مهندسی کشور در 10 ماه امسال یک میلیارد و 621 میلیون دلار بوده است. به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی تولید و تجارت ایران، در این مدت 25 میلیارد و 356 میلیون دلار کالاهای غیرنفتی (بدون احتساب میعانات گازی) به کشورهایی نظیر چین، امارات متحده عربی، عراق، هند، افغانستان، ترکیه، ترکمنستان، پاکستان و مصر صادر شده است.
* سازمان خصوصی‌سازی از واگذاری سهام 11 شرکت دولتی در اسفندماه سال جاری خبر داد. این سازمان اعلام کرد: سهام 11 شرکت دولتی در اسفند امسال از طریق بورس، فرابورس و مزایده واگذار می‌شود. بر اساس این گزارش: بلوک 50 درصد به علاوه یک سهمی شرکت پالایش نفت لاوان، بلوک 17 درصدی سهام هلدینگ پتروشیمی خلیج‌فارس، همچنین تعداد 336 میلیون و 757 هزار سهم شرکت ذغال‌سنگ البرز شرقی، 59 میلیون سهم شرکت تولید کاشی گرانیت و کاشی لعاب زهره کاشمر، تعداد یک میلیارد و 706 میلیون سهم شرکت نورد و لوله اهواز در فرابورس واگذار می‌شود.
950 هزار سهم شرکت پالایش نفت خوزستان، تعداد 85 میلیون سهم شرکت سرمایه‌گذاری گسترش و توسعه صنعت، 100 درصد ارزش نیروگاه برق شهید مفتح، 40 درصد سهام شرکت مدیریت تولید برق شهید مفتح، 10 درصد سهام شرکت پتروشیمی بروجن و 20 درصد سهام شرکت سایپا سیلندر ایلام روی میز مزایده خواهد رفت.
* مسعود ایزدی مجددا به عنوان سرپرست روابط عمومی بانک مسکن منصوب شد. مدیرعامل بانک مسکن در حکمی سرپرست جدید روابط عمومی بانک مسکن را منصوب کرد. مسعود ایزدی که در دوره مدیرعاملی حسن کاری و قدرت‌الله شریفی مدیر روابط عمومی بانک مسکن بود، آن زمان جای خود را به بهرام‌پور داد و به سمت رئیس اداره‌کل رفاه کارکنان بانک مسکن منصوب شده بود، اکنون دوباره به عنوان مدیرکل روابط عمومی بانک مسکن منصوب شد.
* تولید فولاد خام ایران در ژانویه 2014 با رشد 21/5 درصدی نسبت به مدت مشابه در سال قبل به یک میلیون و 350 هزار تن رسید. براساس تازه‌ترین آمار انجمن جهانی فولاد در نخستین ماه از سال جاری میلادی تولید جهانی فولاد خام با کاهش 0/4 درصدی نسبت به ژانویه 2013 بالغ بر 129 میلیون و 783 میلیون تن شد. آمار انجمن جهانی فولاد مشتمل بر آمار تولید فولاد در 65 کشور جهان می‌شود. ایران با تولید یک میلیون و 350 هزار تن فولاد در ژانویه 2014 دومین فولادساز بزرگ منطقه خاورمیانه لقب گرفت. این در حالی است که تولید فولاد ترکیه در نخستین ماه امسال با کاهش 0/9 درصدی به رقم دو میلیون و 829 هزار تن رسید و این کشور همچنان عنوان بزرگترین فولادساز خاورمیانه را در اختیار دارد.