kayhan.ir

کد خبر: ۶۶۹۸
تاریخ انتشار : ۰۶ اسفند ۱۳۹۲ - ۲۱:۰۴
به علت نداشتن اعتبار

توزیع سبد کالای دوم به سال آینده موکول شد

ممکن است دولت در نوبت دوم ارائه سبد کالا، تنها اقشار آسیب‌پذیر را مدنظر قرار دهد و جامعه هدف را محدودتر کند. اما به نظر می‌رسد که این کار در سال 93 صورت گیرد که همزمان با اجرای فاز دوم، دولت سبد حمایتی را نیز به مردم اختصاص دهد.
یک مقام مسئول در وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه برای ارایه نوبت دوم سبد کالا به مردم نیازمند 1500 میلیارد تومان منابع مالی دیگر هستیم، گفت: تامین این منابع مالی باید با موافقت رئیس‌جمهور و اعضای کابینه صورت گیرد که با توجه به برنامه‌ریزی برای انتشار فرم‌های خوداظهاری یارانه‌ها، بعید به نظر می‌رسد که هیئت دولت فرصت یابد به بحث در خصوص اختصاص این منابع بپردازد.
این مقام مسئول در گفت‌وگو با مهر با بیان اینکه تاکنون بالغ بر 10میلیون سرپرست خانوار سبد کالای نوبت اول خود را دریافت کرده‌اند، گفت: با توجه به گسترده شدن جامعه هدف برای ارائه سبد کالایی نوبت اول، دولت تمام منابع مالی 1500 میلیارد تومانی برای ارایه دو نوبت سبد کالایی را هزینه کرده و بنابراین برای سبد نوبت دوم، منابع مالی جدید موردنیاز است.
وی افزود: برآوردها حکایت از آن دارد که اگر دولت اصرار داشته باشد که سبد کالایی نوبت دوم را نیز به 16 میلیون نفر نوبت اول بدهد، باید 1500 میلیارد تومان منابع مالی جدید اختصاص دهد. بنابراین گزارش: روز دوشنبه یک مقام مسئول در معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست‌جمهوری نیز اعلام کرده بود که اعتبار لازم برای سبد دوم وجود ندارد و دولت باید مصوبه جدیدی را برای سبد دوم داشته باشد.
کمبود نداریم، مردم عجله نکنند
مدیر اجرایی سبد کالا از توزیع بیش از 10 میلیون سبد کالا در جامعه هدف ظرف 19 روز کاری از شروع طرح خبر داد.
بهمن حاج‌علی در جمع روسای سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت گفت، 8000 دستگاه پوز در کشور فعالیت می‌کند که امیدواریم در مراحل بعدی به 15 هزار نقطه فیزیکی دارای پوز برسیم.
وی ادامه داد: در هیچ استانی با کمبود کالا مواجه نشدیم و توزیع نیز با کمک گرفتن از شبکه‌های تخصصی صورت گرفت که موظف هستند با امکانات خود یا عواملی که سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت از بین اصناف انتخاب و به آنها معرفی می‌کنند در هر شهری نقاط توزیعی باید داشته باشند.
حاج‌علی همچنین گفت: به صورت روزانه وضعیت توزیع و فروشگاه‌های توزیع‌کننده در سراسر کشور رصد می‌شود و در صورت هرگونه مشکلی، تصمیمات لازم اتخاذ می‌شود.
تخم‌مرغ‌های بی نام و نشان
مدیرعامل اتحادیه مرغداران مرغ تخم‌گذار گفت: از آنجا که برای عرضه تخم‌مرغ سبد کالایی فوریت از نظر زمانی وجود دارد فرصتی برای حک کردن تاریخ مصرف و دیگر اطلاعات موردنیاز روی هر عدد از این محصول را نداریم اما تولید و مصرف تخم‌مرغ به صورت روزانه انجام می‌شود.
هدایت اصغری در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: روزانه حدود 500 هزار خانوار تخم‌مرغ سبد کالایی دریافت می‌کنند و با توجه به این که تولید و عرضه این محصول در قالب سبد کالایی به صورت روزانه انجام می‌شود فرصت حک کردن اطلاعات موردنیاز مانند تاریخ مصرف و غیره را روی محصول نداریم.
وی افزود: گرچه تخم‌مرغ در شرایط مساعد تا حدود یک ماه و در شرایط سردخانه‌ای حدود سه ماه قابل نگهداری است اما تولید و مصرف این محصول در حال حاضر در بازار مصرف و در قالب طرح توزیع سبد کالایی دولت به صورت روزانه انجام می‌شود و هیچ نگرانی از این نظر وجود ندارد.
به گزارش ایسنا، علی‌رغم این که از مدت‌ها پیش حک کردن تاریخ تولید و مصرف و حتی دیگر اطلاعات تولید به عنوان شناسنامه روی هر عدد تخم‌مرغ اجباری شده است تخم‌مرغ سبد کالایی دولت چنین مشخصاتی ندارد که نگرانی و ابهاماتی ایجاد کرده است.