kayhan.ir

کد خبر: ۶۶۹۵
تاریخ انتشار : ۰۶ اسفند ۱۳۹۲ - ۲۱:۰۳

ادامه سقوط شاخص بورس

شاخص بورس تهران در ادامه روند نزولی خود با افت 762 واحدی به کانال 79 هزار واحد نزدیک شد.

به گزارش ایسنا، بورس اوراق بهادار تهران که در یک ماه و نیم گذشته گرفتار سقوط شده و نگرانی شدید سهامداران را موجب شده است،‌دیروز نیز به روند نزولی خود ادامه داد.
بنابراین طرح جدید سازمان بورس در ایجاد محدودیت برای فروش و نیز قول وزیر اقتصاد به حمایت از بورس کارساز نشد و بورس تهران در رویایی‌ترین سال خود روزهای سیاهی را برای سرمایه‌گذاران به ارمغان آورد.
براین اساس، نگرانی سهامداران تازه وارد و قدیمی از اوضاع فعلی بورس در حالی هر روز شدیدتر می‌شود که مسئولان بورس پاسخگوی وضعیت فعلی نبوده و مشخص نیست روند نزولی بورس تا چه زمانی ادامه خواهد داشت.
این در حالی است که علاوه بر افزایش نرخ حامل‌های انرژی و اجرای فاز دوم هدفمندی که به نوبه خود تأثیر به سزایی در بازار سرمایه دارد، برخی نمادهای مطرح پتروشیمی در بورس متوقف بوده و شرکتهای بورسی نیز گزارش‌های محتاطانه‌ای برای سال آینده خود ارائه دادند که همه این عوامل روند حرکتی سهامداران را در روزهای آینده تعیین کرده است.
به این ترتیب مجموع این عوامل باعث شد تا بورس تهران در بازار سه‌شنبه با افت دسته جمعی قیمت‌ها مواجه شود و ریزش 762 واحد و رسیدن به کانال 80 هزار و 87 واحد را تجربه کند.
در بازار روز سه‌شنبه معاملاتی کم‌هیجان در بسیاری از صنایع بورس در جریان بود و شرکتهای مطرحی چون نفت و گاز پارسیان بعد از بازگشایی نماد، پالایش نفت تبریز، هلدینگ خلیج فارس، بانک پاسارگاد،‌توسعه معادن و فلزات،‌ملی مس، فولاد مبارکه، بانک پارسیان، بانک صادرات، پالایش اصفهان، بانک تجارت، مخابرات، ایران خودرو و دارویی تأمین بیشترین تأثیر را در افت 762 واحدی شاخص بورس گذاشتند.
به این ترتیب در بازار منفی دیروز حجم معاملات کاهش پیدا کرد و در مجموع 212 میلیون سهم به ارزش 94 میلیارد تومان مورد معامله قرار گرفت و ارزش بازار سرمایه تا سطح 393 هزار میلیارد تومان کاهش یافت.
چه کسی پاسخگوی
 زیان سهامداران است؟
در همین حال یک خانم سهامدار در تماس با ایسنا گفت: 40 روز است که بازار سرمایه افت کرده و اکثر سهامداران با زیان بیش از 30 درصدی مواجه شدند.
وی افزود: در حالی که سهامداران بورس در هفته‌های اخیر به شدت متضرر شده‌اند، اما سازمان و شرکت بورس پاسخگوی علت افت‌های سنگین بورس نیست هر چند که با توجه به طرح ویژه سازمان بورس در صیانت از سهامداران خرد دو سه روزی اوضاع بورس بهتر شد اما مجدداً روال نزولی بازار از سر گرفته شده و مجدداً شاهد افت سهام خود در بازار هستیم و مشخص نیست که چه کسی پاسخ سهامداران را خواهد داد.
در این میان میلاد رشیدی، فعال بازار سرمایه گفت: اگر رئیس سازمان بورس که عنوان سخنگو را نیز برعهده دارد با کمبود وقت مواجه است، بهتر است تا فرد دیگری به عنوان سخنگو انتخاب شود تا سخنی که می‌گوید نظر دسته جمعی گروه باشد.
رشیدی با بیان اینکه وقت سخنگو باید آزاد باشد، عنوان کرد: سخنگو باید به شایعات مطرح شده در بازار پاسخ داده و تغییر و تحولات سازمان را اطلاع‌رسانی کند.
وی به لزوم تک صدایی در بازار سرمایه تأکید و عنوان کرد: سهامداران حقیقی، حقوقی و کارگزاران باید یک صدا شده و از بازار سرمایه حمایت کنند در غیر این صورت به بازار سرمایه لطمه وارد می‌شود.
گفتنی است با وضعیت پیش آمده در بازار سرمایه و افت بیش از 10 هزار واحدی شاخص در یک ماه گذشته و همچنین افت دسته‌جمعی قیمت شرکتها، سهامداران با زیان هنگفتی مواجه شده و در صدد خروج از بازار سرمایه برآمدند.
اظهارات
 معاون سازمان بورس
در همین حال علی سعیدی معاون سازمان بورس در گفت‌وگو با فارس، درباره شرایط فعلی بازار سهام و نوسانات آن اظهار داشت: پیش از این بورس از این افت و خیزها داشته است و قطعاً این نوسان بیشتر از بحران سال 2008 نیست.
وی ادامه داد: پس از بحران و شرایط نابسامان بازار سهام در سال‌های 84 و 85، روند بازار به شرایط عادی و مثبت بازگشت.
سعیدی با بیان اینکه شرایط امروز بورس نسبت به سال‌های گذشته بسیار متفاوت است، گفت: اکنون سرمایه‌گذاران نسبت به شرایط بازار آگاهی بیشتری داشتند و در این میان صنایع متنوعی در بورس فعالیت می‌کند.
عضو هیأت مدیره سازمان بورس با تأکید بر اینکه سرمایه‌گذاران قدیمی و حرفه‌ای نیز بر روند میان‌مدت و بلندمدت بازار معتقدند، گفت: اگر روند بازارهای سکه، ارز و ساختمان را مد نظر قرار دهیم، متوجه می‌شویم که این بازارها مقررات و قانون ندارند و رکود شدید آنان نیز منجر به زیان سرمایه‌گذاران آنان خواهد شد.
وی ادامه داد: اکنون بازار سرمایه با توجه به روند پیش‌رو، بهترین گزینه برای سرمایه‌گذاری است، گفت: اکنون سرمایه‌گذاران بسیاری وارد بازار شده و برای حمایت از آنان مقررات ویژه‌ای وضع شده است.
سعیدی با تأکید بر اینکه رویه جدید معاملاتی کوتاه‌مدت و برای مقطع کنونی وضع شده است،‌گفت: قطعاً با بازگشت روال طبیعی، وضعیت بازار به شکل معمول و متعارف گذشته خود برمی‌گردد.
سعیدی گفت: حقوقی‌ها با رویه جدید معاملاتی آشنا بوده و به خوبی درباره مقطعی بودن آن مطلع‌اند؛ سؤال اینجاست که این شرکت‌ها در شرایط فعلی حتی با تحلیل‌های بنیادی حاضر به ورود نیستند؛ بنابراین پیش از اجرای رویه جدید معاملاتی هم مشخص بود که این شرکت‌ها از جریان بازار تبعیت می‌کنند، تا تحلیل‌های بنیادی.
این عضو هیئت مدیره سازمان بورس با اشاره به اینکه اکنون بودجه کشور بسته شده و نرخ‌های تأثیرگذار بر شرکت‌ها شفاف شده‌اند،‌ گفت: با توجه به مذاکرات فعلی در خصوص سال 93 پیش‌بینی‌های مناسبی از وضعیت بورس داریم.
وی گفت: سرمایه‌گذاران حقوقی هم باید از روند میان مدت و بلند مدت تبعیت کند و از جریان بازار به تحلیل‌های بنیادی خود رجوع کنند.