kayhan.ir

کد خبر: ۶۶۹۴
تاریخ انتشار : ۰۶ اسفند ۱۳۹۲ - ۲۱:۰۳

افزایش قیمت سکه و دلار در بازار

اظهارات مقامات اقتصادی کشور مبنی بر اجرای مرحله دوم طرح هدفمندی یارانه‌ها از فروردین یا اردیبهشت ماه سال 93 قیمت سکه و ارز در بازار را گران کرد.
البته در کنار این موضوع، افزایش نرخ طلا در بازارهای جهانی و نزدیک شدن به روزهای عید نوروز از دیگر عوامل تأثیرگذار بر افزایش قیمتها است.
به گزارش خبرنگار ما دیروز قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید و قدیم 993 هزار تومان، نیم سکه 495 هزار تومان، ربع سکه 295 هزار تومان و سکه گرمی 195 هزار تومان فروخته می‌شد که نسبت به روز دوشنبه به ترتیب سکه‌های طرح جدید و قدیم 41 هزار و 500 تومان، نیم سکه 10 هزار تومان، ربع سکه 10 هزار تومان و سکه گرمی 9 هزار تومان افزایش داشت.
دیروز همچنین هر دلار آمریکا 3 هزار و 25 تومان، یورو 4 هزار و 150 تومان و هر پوند انگلیس 5 هزار و 20 تومان معامله شد که نسبت به روز دوشنبه 57 تومان، 75 تومان و 25 تومان افزایش داشت.
علت‌های افزایش نرخ ارز
قطعی شدن اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها، تصویب نهایی افزایش نرخ خوراک پتروشیمی از 7 به 13 سنت و علامت‌دهی به بازار با افزایش نرخ ارز در بودجه، عواملی است که به گفته فعالان بازار بر افزایش قیمت ارز تأثیرگذار بوده است.به گزارش خبرگزاری فارس، از ابتدای هفته جاری قیمت ارز سیر صعودی به خود گرفته و دیروز با یک جهش 57 تومانی به حدود 3025 تومان رسید.
در این باره یکی از کارشناسان با سابقه بازار ارز گفت: خبرهایی که در چند روز اخیر در حوزه اقتصادی مطرح شده از جمله اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها در اوایل سال آینده بر بازار ارز تأثیرگذار بوده است.این صراف افزود: از طرف دیگر در مصوبه مجلس قیمت خوراک پتروشیمی‌ها از 7 سنت به 13 سنت افزایش یافت و با توجه به اینکه ارزهایی که از ناحیه پتروشیمی‌ها به بازار تزریق می‌شد، تأثیر مثبتی بر ثبات قیمت‌ها داشت، این رشد قیمت موجب شد با احتیاط ارز خود را به بازار عرضه کنند.به گفته وی ابتدا در چند روز قبل قیمت ارز حواله‌ای افزایش یافت و پس از آن تأثیر خود را بر ارز اسکناس گذاشت.
یکی دیگر از صرافان در این باره گفت: قیمت مصوب ارز در بودجه سال آینده حدود 2600 تومان است و همین مسأله بر حرکت بازار نسبت به قیمت آینده ارز اثرگذار بوده است.