kayhan.ir

کد خبر: ۶۶۶۷
تاریخ انتشار : ۰۶ اسفند ۱۳۹۲ - ۲۰:۵۵
در واکنش به ذوق‌زدگی سران آمریکا و اروپا

روسیه: دولت جدید اوکراین مشروعیت ندارد

نخست‌وزیر روسیه رهبران جدید اوکراین را «اشخاص نقاب‌زده کلاشنیکف به دستی» خواند که مسکو مشروعیتی برای آنها قائل نیست.

«دیمیتری مدودف» نخست‌وزیر روسیه در واکنش به کودتای نارنجی‌های اوکراین علیه دولت قانونی «ویکتور یانوکوویچ»، گفت: «اگر دولت اوکراین را اشخاص نقاب‌زده و کلاشنیکف به دستی  تشکیل داده‌اند که سرگرم پرسه زدن در کیف هستند، کار با آنها بسیار دشوار خواهد بود.
به گزارش «دویچه وله»، نخست‌وزیر روسیه ضمن رد «مشروعیت» دولت انتقالی کیف گفت: «کسی نیست که ما بتوانیم با وی وارد گفت‌وگو شویم.»
مدودف ضمن انتقاد از کشورهای غربی که می‌گویند دولت جدید اوکراین را مشروع خواهند دانست افزود: «نمی‌دانم آنها از قانون چه خوانده‌اند اما بدانند مشروع دانستن حکومت روی کار آمده از یک شورش مسلحانه اشتباه بزرگی است.
وزارت خارجه روسیه نیز با صدور بیانیه‌ای «قبضه‌کنندگان قدرت در کیف» را عده‌ای «اوباش» خواند که طی روزهای گذشته کیف را به منطقه جنگی تبدیل کرده بودند.
آن طور که شبکه خبری «روسیا الیوم» اعلام کرده، در بیانیه وزارت خارجه روسیه آمده: «روسیه از تحولات اوکراین نگران است به طوری که پایتخت و برخی شهرهای دیگر طی روزهای اخیر شاهد درگیری‌های مسلحانه اوباش شبه نظامی و جنگجویان وابسته به گروه‌های افراطی با یگان‌های امنیتی بود که از مردم و منافع کشور حمایت می‌کردند.»
وزارت خارجه روسیه با اشاره به توافقنامه 21 فوریه برای حل بحران اوکراین اعلام کرد با وجودی که این توافقنامه از سوی وزیران خارجه کشورهای آلمان، لهستان و فرانسه، آمریکا و اتحادیه اروپا امضا شد و دیگر نهادهای بین‌المللی هم از این سند استقبال کردند، با این حال این توافقنامه اجرا نشد.
در این بیانیه آمده است جنگجویان خلع سلاح نشده‌اند و این افراد از ترک خیابان‌های شهرهایی که بر آن مسلط شده‌اند خودداری می‌کنند و با ادامه حضور در ساختمان‌های اداری به اقدامات خشونت‌آمیز ادامه می‌دهند.
وزارت خارجه روسیه در این بیانیه خاطرنشان کرد مسکو از این مسئله «شگفت‌زده» است که چند سیاستمدار اروپایی بلافاصله از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری اوکراین در ماه مه استقبال کرده‌اند در حالی که توافقنامه 21 فوریه به صراحت تاکید می‌کند که انتخابات فقط پس از پایان اصلاحات قانون اساسی باید برگزار شود. بدیهی است که برای موفقیت این اصلاحات، همه گروه‌های سیاسی اوکراین و تمام مناطق باید در آن شرکت کنند و یک همه‌پرسی هم درباره آن برگزار شود.»
مسکو در این بیانیه همچنین تاکید کرده که «مواضع کشورهای غربی درباره تحولات اوکراین نشان می‌دهد آنها به دنبال حمایت از سرنوشت اوکراین نیستند بلکه فقط به فکر منافع سیاسی خود هستند.»
وزارت خارجه روسیه غرب را به «حمایت از جنایتکاران افراطی» متهم کرد و گفت غربی‌ها نه تنها مانع از این جنایت‌ها نمی‌شوند بلکه آنها را به این امر تشویق هم می‌کنند.
روز شنبه 22 فوریه (سوم اسفندماه) و درست یک روز پس از اینکه با میانجیگری غرب، نارنجی‌ها و دولتمردان اوکراین توافقنامه صلح را به امضا رساندند، مخالفان با حمله به کاخ ریاست جمهوری، رئیس‌جمهور این کشور را سرنگون کردند.
با کمال تعجب با این که اپوزیسیون برخلاف این توافقنامه عمل کرده بود، تمام کشورهای غربی کودتاچیان روی کار آمده در این کشور مهم اروپایی را به رسمیت شناختند.
هجوم رهبران سیاسی غرب به کیف برای ارائه کمک‌های مالی به این افراد نیز مزید بر علت شد تا عده‌ای از کارشناسان غرب به رهبری آمریکا را عامل پشت پرده کودتای دوم نارنجی‌های اوکراین معرفی کنند. «پل کریگ رابرتز» معاون وزیر خزانه‌داری دولت ریگان، یکی از این کارشناسان است که چندی پیش افشا کرد سیا با کمک مراکز اطلاعاتی اروپا و وزارت خارجه آمریکا کودتای چند روز پیش اوکراین را طراحی و اجرا کرده‌اند.
«ویکتوریا نولاند»، معاون وزیر خارجه آمریکا نیز اذعان کرد واشنگتن از زمان استقلال اوکراین 5 میلیارد دلار برای حمایت از جریان‌های خاص هزینه کرده است.
پارلمان اروپا نیز روز دوشنبه از تصمیم خود برای ارائه یک کمک 20 میلیارد یورویی به نارنجی‌های اوکراین خبر داد.
«کاترین اشتون» هم که روز دوشنبه برای چندمین بار به کیف سفر کرده بود، پس از دیدار با رئیس‌جمهور موقت و نارنجی اوکراین اعلام کرد پس از تشکیل دولت جدید «کمک‌های اقتصادی گسترده‌ای» در اختیار رهبران جدید این کشور قرار خواهد داد.طبق اعلام اپوزیسیون اوکراین، انتخابات زودهنگام که قرار است اواخر ماه مه برگزار شود، به 220 میلیون دلار هزینه نیاز دارد.
وزیر دارایی آمریکا و رئیس صندوق بین‌المللی پول نیز از توافق بر سر ارائه کمک‌های مالی به کودتاچیان اوکراین خبر دادند.
یادآور می‌شود ناآرامی‌های اوکراین از 21 نوامبر 2013 و به بهانه امضا نشدن توافقنامه تجاری با اتحادیه اروپا از سوی یانوکوویچ آغاز و با ورود غرب به معرکه، به یک کودتای رنگی ختم شد.
در جریان این کودتا هزاران نفر کشته و زخمی شدند.