kayhan.ir

کد خبر: ۶۶۶۳
تاریخ انتشار : ۰۶ اسفند ۱۳۹۲ - ۲۰:۵۴
شبح کودتا بر فراز بانکوک

ارتش تایلند: نگران فروپاشی کشور هستیم

فرمانده ارتش تایلند با اعلام اینکه کشور در آستانه سقوط قرار دارد نسبت به افزایش خشونت‌ها هشدار داد.
به گزارش خبرگزاری‌ها، «پرایوت چان اوچا» فرمانده ارتش تایلند با اشاره به خشونت‌های چند ماه اخیر که اخیرا به اوج خود رسیده تصریح کرد: هرچه می‌گذرد خشونت‌ها گسترش می‌یابد تا جایی که نتوان آن را کنترل کرد. در این صورت به طور حتم کشور سقوط می‌کند و دیگر مغلوب و غالب معنی نخواهد داشت.
وی با اعلام آمادگی ارتش برای انجام وظایف خود در مقابل سقوط کشور تاکید کرد که نظامیان نمی‌خواهند علیه مردم تایلند از اهرم زور و سلاح استفاده کنند. فرمانده ارتش تایلند برای میانجیگری بین معترضان و دولت اعلام آمادگی کرد و دخالت ارتش را موجب وخیم‌تر شدن بحران و لغو قانون اساسی کشور دانست.
سخنان فرمانده ارتش تایلند در حالی است که خشونت‌ها در تایلند هر روز شدیدتر می‌شود. انفجار دیروز که نزدیکی دفتر حزب دموکراتیک تایلند در پایتخت این کشور رخ داد، دو زخمی داشت. این انفجار در پی انتقال نیروهای ارتش تایلند به بانکوک روی داد. خشونت‌های چند روز گذشته هم به کشته شدن سه کودک و یک زن در بانکوک و دو کودک در شرق تایلند نیز منجر شد.
خشونت‌های تایلند که از ماه نوامبر 2013 آغاز شده تا دیروز 21 کشته و بیش از 700 زخمی داشته است. «چالرم یوبامرونگ» وزیر کار تایلند افزایش خشونت‌های کشورش را نگران‌کننده خواند. وی حکم یک دادگاه مبنی بر استفاده نکردن از زور علیه معترضان را موجب فلج شدن دولت دانست. مقامات تایلند معتقدند که معترضان در درگیری‌ها از سلاح‌های نیمه اتوماتیک استفاده می‌کنند. این سخن مقامات را رهبر معترضان رد کرده است.
کارشناسان معتقدند همه در تایلند منتظر اقدام ارتش برای پایان دادن به بحران هستند. تایلند تاکنون شاهد 18 کودتا بوده که آخرین آن در سال 2006 علیه تاکسین شیناواترا برادر نخست‌وزیر فعلی رخ داد و موجب برکناری او شد.
وخیم شدن اوضاع پایتخت به فرار خانم نخست‌وزیر به جایی در 150 کیلومتری بانکوک منجر شده است.
او که از سه‌شنبه هفته قبل در انظار عمومی دیده نشده بود دیروز در جمع خبرنگاران گفت که استعفا نمی‌دهد و خواستار گفت‌وگو با مخالفان است. نخست‌وزیر تایلند دلیل استعفا ندادنش را وقوع خلأ قدرت در کشور بیان کرد. او در حاشیه جلسه کابینه که در 150 کیلومتری پایتخت تایلند تشکیل شد، این سخنان را به زبان آورد.
خانم نخست‌وزیر که به دست‌نشانده بودن از سوی برادرش متهم است و اتهامات فساد سیاسی و مالی هم دارد فردا در دادگاه حاضر می‌شود تا به اتهامات خود پاسخ دهد.