kayhan.ir

کد خبر: ۶۶۶۲
تاریخ انتشار : ۰۶ اسفند ۱۳۹۲ - ۲۰:۵۴

نخست‌وزیر جدید مصر مامور تشکیل کابینه شد

«ابراهیم محلب»، وزیر اسکان و توسعه عمرانی مصر از سوی رئیس‌جمهور این کشور مامور تشکیل کابینه جدید شد.
یک روز پس از استعفای دسته جمعی کابینه دولت و اظهارات «حازم الببلاوی» نخست‌وزیر موقت این کشور مبنی بر ناتوانی دولت در حل مشکلات» خبر می‌رسد، «عدلی منصور»، رئیس‌جمهور موقت «ابراهیم محلب» را مامور تشکیل کابینه جدید کرده است.
به گفته منابع مصری، «محلب» که وزیر اسکان و توسعه عمرانی است تلاش خواهد کرد به جز 6 وزیر، تمام اعضای دولت قبلی را برای بازگشت متقاعد کند!
استعفای ناگهانی «حازم الببلاوی» روز دوشنبه باعث شد تحلیل‌های گوناگونی از چرایی این اقدام در رسانه‌های بین‌المللی منتشر شود.
در حالی که برخی کارشناسان و منابع سیاسی مصر «ناتوانی» الببلاوی در حل مشکلات اقتصادی و امنیتی مصر را دلیل این استعفا می‌دانند، گروهی از صاحبنظران معتقدند، «الببلاوی» با این اقدام مسیر قدرت‌گیری ژنرال «السیسی» را هموار کرده است!
نام کامل نخست‌وزیر 65  ساله، «ابراهیم رشیدی محلب محمد»  است که دارای مدرک مهندسی از دانشگاه قاهره است. آنطور که خبرگزاری فارس به نقل از منابع مصری نوشته، «محلب» ریاست یک شرکت بزرگ ساخت‌وساز که در سطح خاورمیانه فعالیت می‌کند را برعهده دارد.
از سوی دیگر خبر می‌رسد، وزارت خارجه آمریکا گفته، استعفای دولت مصر کاخ سفید را «غافلگیر» کرده است. «جن ساکی»، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا مدعی شد «هیچ» اطلاعی درباره جزئیات و یا دلایل این استعفا ندارد.
خبر دیگر اینکه، دو دادگاه در شهرهای «اسکندریه» و «قنا» 84 نفر از حامیان، اعضا و رهبران اخوان‌المسلمین را به یک تا دو سال حبس و پرداخت جریمه نقدی محکوم کرد. به گزارش ایسنا، دادگاه کیفری اسکندریه همچنین 50 تن از اعضای اخوان‌المسلمین را به اتهام برگزاری تظاهرات «غیرقانونی» و بدون مجوز و بستن راه‌ها و حمله به تاسیسات دولتی و خصوصی به دو سال حبس و پرداخت 50 هزار پوند جریمه نقدی محکوم کرد.
دادگاه کیفری «قنا» نیز 34 تن از حامیان محمد مرسی، رئیس‌جمهوری برکنار شده مصر را به یک سال تا دو سال حبس محکوم کرد.
منابع مصری اعلام کردند دادگاه «قنا» 24 تن را به اتهام تجمع و بستن راه‌ها به یک سال حبس محکوم کرده است.
به گفته این منابع پنج تن دیگر از  حامیان اخوان‌‌المسلمین به اتهام تجمع و بستن راه‌ها و همچنین به اتهام حمله به نیروی پلیس به دو سال حبس محکوم شدند.
منابع قضایی و امنیتی مصر خاطرنشان کردند متهمان در هنگام تظاهرات در ماه‌های سپتامبر و نوامبر سال گذشته بازداشت شده بودند.