kayhan.ir

کد خبر: ۶۶۶۰
تاریخ انتشار : ۰۶ اسفند ۱۳۹۲ - ۲۰:۵۳

دولت جدید ایتالیا رسما آغاز به کار کرد

نخست‌وزیر جدید ایتالیا پس از کسب رای اعتماد مجلس، برنامه خود را «ایجاد تغییرات ساختاری» در این کشور عنوان کرد.
نمایندگان مجلس سنای ایتالیا روز دوشنبه با 169 رای موافق و 139 رای مخالف به جوان‌ترین نخست‌وزیر تاریخ ایتالیا که هفته گذشته از سوی رئیس‌جمهور «منصوب» شد، رای اعتماد دادند.
«متئو رنتزی» نخست‌وزیر جدید ایتالیا در این جلسه خطاب به سناتورها گفت، امیدوار است آخرین نخست‌وزیری باشد که از آنها درخواست رای اعتماد می‌کند. گفتنی است، رنتزی سومین نخست‌وزیر ایتالیا در یک سال گذشته است که از سوی رئیس‌جمهور برای اداره  امور کشور منصوب می‌شود. دو نخست‌وزیر قبلی در فاصله زمانی کم و به دلیل ناتوانی در اجرای تعهدات و از دست دادن حمایت‌های سیاسی مجبور به استعفا شدند.
«اصلاحات در مدارس، حمایت از شرکت‌ها، اصلاح سیستم قضایی» و به طور کلی «ایجاد تغییرات ساختاری» برنامه‌هایی است که نخست‌وزیر 39 ساله ایتالیا متعهد به انجام آنها شد. «رنتزی» این را هم گفت اگر در این راه موفق نشود بهانه‌ای نخواهد آورد. به گفته این سیاستمدار کم‌تجربه، اگر این دولت هم مثل  دو دولت قبل شکست بخورد «همه چیز» نابود خواهد شد! به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی «باراک اوباما»، رئیس‌جمهور آمریکا نیز بلافاصله در تماسی تلفنی با وی، از برنامه رشد اقتصادی و کار دولت جدید ایتالیا حمایت کرد.
سخنرانی «رنتزی» در مجلس سنا با واکنش تند نمایندگان احزاب راستگرای «زنده‌باد ایتالیا»، «پیوند شمال»، حزب «5 ستاره» و حزب «برادران ایتالیا» مواجه شد که او را متهم به «دروغگویی و عوام‌فریبی» ‌کردند.
رنتزی دیروز نیز از مجلس نمایندگان رای اعتماد گرفت و بدین ترتیب دولت او پس از کسب اعتماد مجلسین از روز چهارشنبه کار خود را آغاز کرد.
نخست‌وزیر انتصابی ایتالیا روز شنبه گذشته به همراه کابینه جدید خود که نیمی از آن را وزرای زن تشکیل می‌دهند، طی مراسمی در کاخ ریاست جمهوری سوگند یاد کرد.