kayhan.ir

کد خبر: ۶۶۵۲۴
تاریخ انتشار : ۰۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۱:۵۶
در نشست خبری مشترک با رئیس جمهور چین

روحانی: روابط اقتصادی با چین تا ۶۰۰ میلیارد دلار ارتقا می‌یابد

رئیس‌جمهور کشورمان در نشست مطبوعاتی خود با رئیس‌جمهور چین از گسترش روابط تجاری ایران و چین به ۶۰۰میلیارد دلار تا ۱۰ سال آینده خبر داد.


حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان روز گذشته  در مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد تهران از «شی جین پینگ» رئیس‌جمهوری خلق چین به‌طور رسمی استقبال کرد.
امضای 17 سند همکاری بین تهران – پکن
در ادامه 17 سند همکاری در حضور  حسن روحانی و «شی جین پینگ»روسای جمهوری دو کشور، توسط مقامات عالی‌رتبه ایران و چین امضاء شد.
یادداشت‌های تفاهم ارتقاء کمربند اقتصادی جاده ابریشم و ایجاد جاده ابریشم دریایی قرن 21 بین دولت جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین توسط وزیر امور اقتصادی و دارایی کشورمان و رئیس کمیسیون توسعه و اصلاحات چین به امضاء رسید.
یادداشت تفاهم بین سازمان انرژی اتمی ایران و انرژی اتمی چین در خصوص همکاری در زمینه مصارف صلح‌آمیز انرژی توسط رییس سازمان انرژی اتمی ایران و رئیس آژانس انرژی اتمی چین و معاهده بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین در زمینه معاضدت حقوقی دوجانبه در موضوعات کیفری و همچنین معاهده معاضدت قضایی در موضوعات مدنی و تجاری بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین، توسط وزیر دادگستری ایران و وزیر امور خارجه چین به امضاء رسید.
در این مراسم و در حضور روسای جمهور ایران و چین، همچنین یادداشت تفاهم بین وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران و وزارت صنعت و فناوری اطلاعات چین در زمینه همکاری‌های ارتباطات و فناوری اطلاعات توسط وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران و وزیر صنعت و فناوری اطلاعات چین و یادداشت تفاهم تأمین اعتبار مالی پروژه خط آهن سریع‌السیر تهران – مشهد بین وزارت راه و شهرسازی ایران و بانک صادرات و واردات «اگزیم» چین توسط وزیر راه و شهرسازی ایران و رییس اگزیم بانک چین امضاء شد.
یادداشت تفاهم همکاری بین وزارت امور اقتصادی و دارایی ایران و وزارت بازرگانی چین در زمینه تحکیم همکاری‌های سرمایه‌گذاری و یادداشت تفاهم توسعه همکاری توسعه نیروی انسانی بین وزارت امور اقتصادی و دارایی ایران و وزارت بازرگانی چین توسط وزیر امور اقتصادی و دارایی ایران و وزیر بازرگانی چین نیز به امضاء رسید.
روابط ایران و چین راهبردی است
به گزارش فارس حسن روحانی پس از امضای 17 سند همکاری میان تهران – پکن ، در نشستی مطبوعاتی با همتای چینی خود اظهارداشت: دو کشور درباره سند جامع همکاری‌های 25 ساله تهران – پکن گفت‌وگو و تبادل نظر کرده‌اند.
وی افزود: در جریان مذاکرات و گفت‌وگوهای روز شنبه که در مقطع تاریخی مناسب پساتحریم و پسابرجام انجام شد، همه مسایل دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی مورد بحث و تبال نظر قرار گرفت.
رئیس‌جمهور گفت‌وگوی خود را با رئیس‌جمهور چین، پنجمین مذاکره‌اش با وی در طول دو و نیم سال اخیر عنوان کرد و گفت: امروز در جلسات عمومی و خصوصی درباره مسائل مورد علاقه دوجانبه‌ای، منطقه‌ای و بین‌المللی بحث و بررسی کردیم. راجع به روابط راهبردی دو کشور و تنظیم سند جامع 25ساله و ارتقای سطح روابط دوجانبه ظرف 10 سال آینده تا 600 میلیارد دلار بحث و بررسی کردیم.
روحانی گفت: ایجاد ثبات و امنیت در منطقه خاورمیانه و رایزنی برای کمک به کشورهایی که گرفتار تروریسم هستند و نیز کمک‌های اطلاعاتی که باید در زمینه مبارزه با تروریسم داشته‌ باشیم، از جمله موضوعات مورد گفتگوی هیئت‌های عالی‌رتبه دو کشور و روسای جمهور ایران و چین بود.
تهران بزرگترین شریک استراتژیک چین در منطقه است
در ادامه شی جین پینگ رئیس جمهور چین نیز با تاکید بر اینکه این سفر، پایه‌های دوستی میان دو ملت و دو دولت را بیش از پیش تقویت کرد، گفت: با دستیابی به توافقی گسترده در تمامی حوزه های روابط دوجانبه و مسایل منطقه‌ای و بین‌المللی، تصمیم گرفتیم روابطی مبتنی بر «مشارکت جامع راهبردی» میان دو کشور بنا کنیم.
وی با اشاره به اینکه در ملاقات هیئت‌های عالی‌رتبه دو کشور روند توسعه همکاری‌های دو کشور در حوزه‌های مورد علاقه مورد بررسی قرار گرفت افزود : امروز چین بزرگترین شریک تجاری ایران و واردکننده نفت خام از این کشور است و ایران نیز بزرگترین شریک استراتژیک چین در منطقه است. به همین لحاظ ما همواره خواستار توسعه همکاری‌ها و روابط با ایران هستیم.
رئیس جمهور چین در پایان تاکید کرد: گسترش همکاری‌های ایران و چین نه تنها به نفع دو کشور بلکه به نفع توسعه صلح و امنیت جهانی خواهد بود.
سند جامع همکاری‌های ۲۵ ساله دو کشور
هر چه زودتر تدوین شود
همچنین حسن روحانی در نشست هیئت‌های عالی رتبه دو کشور، روابط دو کشور را  تاریخی، دوستانه و راهبردی توصیف کرد و اظهار داشت: چین همواره در روزهای سخت در کنار ملت ایران بوده و این رفتار دوستانه سرمایه‌ای است که باید از آن برای توسعه بیش از پیش روابط دوجانبه استفاده کنیم.
رئیس شورای عالی امنیت ملی با استقبال از تدوین سند جامع و اجرایی همکاری‌های 25 ساله میان دو کشور  تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد در تدوین این سند، همکاری‌های لازم را تسریع کند تا این سند هر چه زودتر نهایی و امضا شود.
روحانی همچنین از لزوم ایجاد تحول بزرگ در روابط اقتصادی دو کشور در فضای پسابرجام و رفع تحریم‌ها خبر داد و گفت: پیش‌بینی می‌کنیم رقم مبادلات اقتصادی تهران و پکن در 10  سال آینده به 600 میلیارد دلار  ارتقا یابد.
در ادامه نشست هیئت‌های عالی رتبه دو کشور شی جین پینگ رئیس‌جمهور چین با تأکید بر لزوم ترسیم چشم‌انداز روشنی برای آینده روابط دو کشور گفت: چین مصمم است مناسبات و همکاری‌های خود را بر پایه اعتماد متقابل و منافع مشترک دو کشور ارتقا دهد و در این راستا به دنبال تدوین هر چه زودتر سند جامع و اجرایی همکاری‌های 25 ساله با جمهوری اسلامی ایران هستیم.
وی همچنین تاکید کرد که جمهوری خلق چین از عضویت دائمی ایران در سازمان همکاریهای شانگهای حمایت می‌کند.
همچنین بیانیه مشترک «مشارکت جامع راهبردی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین» در قالب 20 ماده، نقشه راه گسترش و تعمیق همکاری‌های مشترک تهران – پکن را در حوزه های «سیاسی»، «همکاری اجرایی»، «انسانی و فرهنگی»، «قضایی، امنیتی – دفاعی» و « منطقه‌ای و بین‌المللی» مشخص کرده است.
این بیانیه مشترک در پایان سفر رسمی رئیس جمهوری چین به تهران به طور همزمان در پایتخت‌های دو کشور منتشر شد.
گفتنی است، رئيس جمهور چين  به منظور سفری یک روزه جمعه شب در صدر هيئتي بلندپايه از مقامات سياسي و اقتصادي اين كشور وارد تهران شد.
مجلس ایران از توسعه روابط با چین حمایت می‌کند
رئیس مجلس کشورمان نیز در دیدار با رئیس جمهور چین با تأکید بر گسترش روابط اقتصادی دو کشور در زمینه‌های نفت و گاز، راه‌آهن و همچنین انتقال دانش و تکنولوژی‌های روز، گفت: گسترش روابط باعث روابط عمیق‌تر بین دو کشور خواهد شد.
وی با تاکید بر گسترش روابط اقتصادی در زمینه‌های نفت و گاز، راه‌آهن و همچنین انتقال دانش و تکنولوژی‌های روز و نوین همچون نانوتکنولوژی، بیوتکنولوژی و تکنولوژی فضایی به ایران تصریح کرد: گسترش روابط در همه زمینه‌ها با کشور چین برای ایران حائز اهمیت است و باعث روابط عمیق‌تر بین دو کشور خواهد شد.
رئیس جمهور خلق چین نیز در این دیدار ضمن یادآوری دیدار موثر خود با دکتر لاریجانی در سال 91، بر داشتن روابط جامع و راهبردی با جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد.