kayhan.ir

کد خبر: ۶۶۲۸۸
تاریخ انتشار : ۳۰ دی ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۹
جانشین پلیس راهور:

221 هزار نفر طی 10 سال در جاده‌های کشور جان باختند

جانشین پلیس راهور نیروی انتظامی از جان باختن بیش از 221 هزار نفر در راه‌های کشور در 10 سال گذشته خبر داد.


به گزارش خبرگزاری فارس از سمنان، سرتیپ موسی امیری در نخستین سمپوزیوم ملی ارتقای ایمنی حمل و نقل جاده‌ای در بستر آمایش سرزمین که در سمنان برگزار شد اظهار داشت: بررسی روند وقوع سوانح ترافیکی دربازه 10 ساله بین سال‌های 1384 تا 1393 نشان می‌دهد که در این سوانح، 221 هزار و 851 نفر در سوانح رانندگی راه‌های کشور جان خود را از دست داده‌اند.
وی تصریح کرد: در همین مدت، 2 میلیون و 913 هزار نفر بر اثر وقوع سوانح رانندگی در جاده‌های کشور مصدوم شده‌اند. جانشین پلیس راهور ناجا گفت: در این سالها، افزایش برخی متغیرهای مهم در حوزه حمل و نقل و ایمنی را نیز شاهد بوده‌ایم که افزایش شمار خودروها مهم‌ترین آن است.
امیری بیان داشت: در 10 سال گذشته، شمار خودروهای شماره‌گذاری شده در کشور 139 درصد افزایش داشته و از 7 میلیون و 600 هزار دستگاه در سال 1384 به عدد 17 میلیون و 600 هزار دستگاه در پایان سال گذشته رسیده است. وی تصریح کرد: در این مدت، شمار دارندگان گواهینامه‌های رانندگی نیز در کشور حدود 89 درصد رشد داشته و از 18 میلیون و 400 هزار نفر در سال 84 به 34 میلیون و 800 هزار نفر در پایان سال 93 رسیده است.
جانشین پلیس راهور ناجا همچنین گفت: افزایش شمار موتورسیکلت‌ها نیز در کشور با رشد 128 درصدی به 10 میلیون و 800 هزار نفر در پایان سال گذشته رسیده است.
افزایش جرایم رانندگی با هدف بازدارندگی
جانشین پلیس راهور نیروی انتظامی با اشاره به تصویب افزایش جریمه برخی تخلفات رانندگی، گفت: این امر با هدف افزایش بازدارندگی قانونی بوده است.
امیری افزود: پیشنهاد وزارتخانه‌های کشور، راه و شهرسازی و دادگستری و ناجا، افزایش جریمه 41 کد تخلف به میزان 100 درصد و 171 کد تخلف به میزان 50 درصد بود که دولت افزایش 100 درصدی جریمه 11 تخلف حادثه‌ساز و افزایش 50 درصد جریمه 30 تخلف را مصوب کرد.
وی با بیان اینکه برخی در کشور ناشیانه به موضوع افزایش جریمه تخلفات رانندگی نگاه می‌کنند، تصریح کرد: این عده طوری رفتار می‌کنند که گویی این جریمه ها در سبد خانوار باید دیده شود که باید گفت شهروند تخلف نکند تا جریمه نشود.
امیری با اشاره به نظر برخی در رسانه‌ها مبنی بر مسکن بودن افزایش جریمه تخلفات رانندگی، اظهار کرد: باید گفت بله این کار مسکن است و باید برای این منظور کارهای ریشه‌ای هم انجام شود.
وی به مولفه افزایش سفر به عنوان عاملی برای افزایش تصادفات جاده‌ای اشاره و خاطرنشان کرد: در ابتدای دوره 10 ساله روند کاهش تلفات جاده‌ای در کشور، روزانه 30 میلیون لیتر بنزین مصرف می‌شد که اکنون در زمان اوج مصرف، این عدد روزانه به میزان 80 میلیون لیتر رسیده است.
جانشین پلیس راهور ناجا افزود: تعداد تلفات سوانح رانندگی در سال 84 از 28 هزار نفر به 18 هزار نفر در سال 93 کاهش یافت که در سال‌های 86 به میزان چهار هزار و 600 نفر و در سال 90 به میزان سه هزار و 181 نفر بیشترین میزان کاهش تلفات تصادفات جاده‌ای را شاهد بودیم.وی با اشاره به وجود یک میلیون و 200 هزار خودرو فرسوده در کشور این خودروها را عاملی برای شدت سوانح عنوان و اضافه کرد اصلاح و یا آشکارسازی حدود 2 هزار نقطه حادثه‌خیز در کشور باید مورد توجه قرار گیرد.
وی گفت: 51 درصد تلفات حوادث جاده‌ای در صحنه جان می‌دهند و 49 درصد در راه انتقال و یا در بیمارستان جان خود را از دست می‌دهند.