اقتصاد در آینه رسانهها
ادعای باز شدن هزار ال سی از روی بیاطلاعی است
شرق
شرق از قول مدیرعامل اسبق بانک صادرات درباره ادعای رئیسجمهور مبنی بر باز شدن 1000 ال سی در روز نخست اجرای برجام نوشت: فرایند کارکردن دو بانک با یکدیگر را میتوان به جلسات خواستگاری تشبیه کرد. دو طرف باید برای همکاری اظهار تمایل کنند و بعد از این، طرفین به تحقیق و بررسی میپردازند. مثلا اگر بانک «الف» ایران قصد همکاری با بانک «ب» خارجی را داشته باشد، بانک خارجی از بانک ایرانی میخواهد ترازنامه و چارت سازمانی خود را بفرستد تا رتبه اعتباری، سوابق مطالبات معوق، عملیات ارزی و مجوزها را بررسی کند. پس از این بررسیهاست که بانک خارجی تصمیم میگیرد که اولا با این بانک ایرانی کار کند یا نه و دوما اگر تصمیم به همکاری گرفت، تا چه حدی با آن کار کند. یعنی حد و سقف اعتباری برای بانک در نظر میگیرند و در همین حد، همکاری میکنند. بعد از این، باید صاحبان امضای مجاز بانکها به هم معرفی شوند تا مشخص شود مدیری که اجازه ایجاد تعهد دارد، کیست تا این اطمینان بهوجود آید که افراد غیرمسئولی رمز و پیام سوییفتی را نمیفرستند. این مراحل یک بوروکراسی دارد که از بررسی اعتبار تا آمادهشدن زمینه همکاری، حدود یک ماه بهطول میانجامد. بعد از این است که بانکها با هم همکاری میکنند.
باید مقدمات همکاری فراهم شود. تازه وقتی همکاری آغاز شد، بانکهای خارجی از مقامات دولتی کشور خود هم اظهارنظر میگیرند. فرضا اگر بانک ایرانی بخواهد با یک بانک آلمانی کار کند، نظر بانک مرکزی آلمان یا نظر مؤسسات بیمه اعتباری آلمانی مانند هرمس، روی همکاری دو بانک تأثیر دارد. این مؤسسه بیمه دیر یا زود باید تصمیم بگیرد که تا چه حد برای بانکهای ایرانی پوشش بیمهای قائل شود. احتمالا در مرحله اول بگویند ما فقط السیهای نقد را تأیید میکنیم. ممکن است با گذشت زمان تا ١٨٠ روز را نیز بپذیرند و زمان بیشتری که گذشت، اعتبارات اسنادی یکساله را نیز پوشش دهند. روابط ما با بانکهای خارجی بهتدریج توسعه پیدا میکند. اینکه یک نفر بگوید همین امروز هزار السی باز شده، این حرف کسی است که با فرایند بانکهای کارگزار آشنایی ندارد. بسیار بعید است که این اتفاق (باز شدن هزار ال سی) افتاده باشد.
بانکها موجودات بسیار محافظهکاری هستند و تا همهچیز سر جای خود قرار نگیرد، برای امضا قلم روی کاغذ نمیبرند. شرکتهای تجاری زود بررسی میکنند و برای فروش تصمیم میگیرند اما تا وقتی بانک، اعتبار اسنادی اینها را نپذیرد، خرید و فروشی انجام نمیشود. بانکها هم بسیار محافظهکار و محتاط هستند و تا فرایند بوروکراسی کامل نشود، قطعا همکاری را آغاز نمیکنند و این حرف هم که دو روز پیش گفتند هزار السی باز شده، از روی بیاطلاعی است.
کلاهی که وزارت نفت بر سر فعالان بورس گذاشت
همشهری
همشهری درباره پذیرش قیمت پایین خوراک پتروشیمیها از سوی زنگنه گزارش داد: جنجال بر سر قیمت خوراک گاز شرکتهای پتروشیمی که حد اقل ۳ نفر از وزرای کابینه حسن روحانی را درگیر کرده است، روز گذشته کام بورس را پس از صعودهای برجام تلخ کرد و منجر به افت سنگین بورس شد...
پس از 2 سال كشمكش، روز شنبه همگام با اجراي برجام خبر رسيد وزارت نفت فرمول جديدي را براي قيمت گاز شركتهاي پتروشيمي اعلام كرده است. بلافاصله احمد مهدوي ابهري دبير انجمن صنفي كارفرمايي صنعت پتروشيمي بهعنوان مدافع شركتهاي پتروشيمي كه خواستار كاهش قيمت خوراك گاز هستند با رسانهها گفتوگو و اعلام كرد براساس محاسباتي كه اين انجمن انجام داده است وزارت نفت قيمت خوراك گاز شركتهاي پتروشيمي را 8تا 8/5 سنت اعلام كرده است اما همان زمان نيز برخي سهامداران نسبت به تعيين قيمت 8/5 سنتي خوراك با استفاده از فرمول جديد مشكوك بودند؛ چراكه فرمول اعلام شده وزارت نفت آنقدر پيچيده بود كه محاسبات آن به درستي انجام نميشد.
از سوي ديگر با توجه به آنكه فرمول جديد پيشنهاد شده از سوي وزارت نفت در روز شنبه و همزمان با زمان اجراي برجام اعلام ميشد سهامداران ارزيابيهايي كه در مورد قيمت خوراك پتروشيميها انجام شده بود را قبول كردند و با استناد به اينكه قيمت جديد خوراك 8سنت است وارد بازار سهام شدند و اين رويه انرژي بورس را در كنار برجام دوبرابر كرد و منجر شد در شرايطي كه بورسهاي عربي در حال سقوط بودند بورس تهران با رشد انفجاري مواجه شود.
اما ديروز همهچيز ناگهان فروريخت، پس از 2 روزصعود و درحاليكه بورسهاي عربي تحتتأثير توافق ايران و غرب بر سر پرونده هستهاي مدام در حال نزول بودند بورس تهران در ميانه مبادلات ازخواب بيدار و متوجه شد ارزيابيهايي كه در مورد خوراك پتروشيمي انجام داده غلط از آب در آمده است. فعالان بازار احساس ميكردند وزارت نفت سرشان كلاه گذاشته و با اعلام يك فرمول پيچيده بازار را گول زده است. اين اتفاق در ساعت 9:35دقيقه صبح رخ داد. البته سهامداران حقوقي بزرگ از همان روزشنبه هم ميدانستند قضيه از چه قرار است بهخاطر همين در 2روز گذشته سهامداران حقيقي و كوچك تحتتأثير هيجان ناشي از برجام در حال خريد سهام بودند اما حقوقيها سهامشان را ميفروختند.
جای خالی الگوی ایرانی اسلامی در برنامه ششم
جام جم
جام جم از تدوین برنامه ششم توسعه بدون توجه به الگوی توسعه ایرانی اسلامی انتقاد کرده است: در حالی که طبق ماده یک برنامه پنجم توسعه کشور، دولت موظف بود الگوی توسعه اسلامی ـ ایرانی را تهیه کرده و برنامه ششم توسعه را بر مبنای این الگو تدوین کند، سرانجام لایحه برنامه ششم به مجلس آمد، اما خبر از الگو نشد...
تهیه الگوی توسعه اسلامی ـ ایرانی ابتدا توسط رهبر معظم انقلاب مطرح شد. رهبر معظم انقلاب در تاریخ 21/10/1387 در سیاستهای کلی برنامه پنجم توسعه تصریح کردند: انتظار دارم در دوره پنجساله آینده اقدامات اساسی برای تدوین الگوی توسعه اسلامی ـ ایرانی که رشد و بالندگی انسانها بر مدار حق و عدالت و دستیابی به جامعهای متکی بر ارزشهای اسلامی و انقلابی و تحقق شاخصهای عدالت اجتماعی و اقتصادی در گرو آن است، توسط قوای سهگانه کشور صورت گیرد.
با این که دولتهای دهم و یازدهم موظف به تهیه این الگو بودند، اما ظاهرا برنامه ششم توسعه براساس این الگو تدوین نشده و این موضوع در حاشیه قرار گرفته است.
در این باره برخی کارشناسان میگویند دولتهای دهم و یازدهم کاری برای این الگو انجام ندادند که به معنای اجرا نکردن قانون محسوب میشود. برخی دیگر هم بر این باورند که دولتها به این الگو اعتقاد ندارند و به همین دلیل اجرایی نمیشود. اما برخی مقامات دولتی میگویند که این الگو هنوز قانون نیست و دولت یازدهم براساس سند فرادستی که برنامه ششم توسعه و اقتصادمقاومتی است کار خود را پیش میبرد.