قالیباف در همایش ملی آلودگی:
مشکل آلودگی هوا را میتوان 6 ساله حل کرد
شهردار تهران با بیان اینکه هم اکنون ریشه آلودگی هوای تهران را شناختهایم، گفت: بنده با قاطعیت میگویم در یک دوره 10 ساله میتوانیم به آلودگی هوا مسلط و در یک دوره 5 یا 6 ساله میتوانیم به یک وضعیت مناسب برسیم.
محمدباقر قالیباف با بیان اینکه حل مشکل آلودگی هوا بیشتر به اقدامات بستگی دارد تا به سخنرانی، گفت: چالش آلودگی هوا، یک چالش مهم است که بقیه شهرهای دنیا نیز این معضل را دارند و مختص ما نیست.
وی تصریح کرد: اگر مشکل آلودگی هوا برای ما در دو دهه پیش آمده است، بنده با قاطعیت میگویم در یک دوره 10 ساله میتوانیم بر آن مسلط و در یک دوره 5 یا 6 ساله، میتوانیم به وضعیت مناسب برسیم و ما معتقدیم آلایندگیها نباید خود را در جامعه تثبیت کند.
قالیباف ادامه داد: هم اکنون ابزارهای خوبی در شهر مستقر کردیم که به هیچ عنوان اطلاعات آن را نمیپوشانیم و در 22 روزی که واقعاً وضعیت سخت شد، هیچ وقت از اطلاعرسانی دریغ نکردیم؛ چرا که مردم باید بدانند در چه شرایطی هستند و در حفظ سلامت خود کوشا باشند.
وی با بیان اینکه در مطالعات دقیق شهرداری و با همکاری دانشگاهها به یک جمعبندی قطعی رسیدهایم، گفت: براساس مطالعات انجام شده، 80 درصد آلایندگیها از وسیلههای متحرک و 20 درصد آلایندگیها، در سایر موارد است، از 800 هزار تن آلاینده در سال تقریباً روزی 2 هزار تن، معادل 80 درصد از وسایل متحرک و 20 درصد از سایر وسایل است. بنده در برنامهای اعلام کردم وسایل خانگی زیر 4 درصد در آلودگی شهر مؤثر است، اما اینجا به طور دقیق اعلام میکنم که وسایل خانگی 2/2 درصد در آلودگی تأثیر دارد.
قالیباف خطاب به ابتکار، رئیس سازمان محیط زیست گفت: این بسیار خوب است که تصمیم گرفتهاید تا اوایل سال 95 تولید موتورهای کاربراتوری را متوقف کنید، اما آیا ما امروز نمیتوانیم در تهران تصمیم بگیریم افرادی که به موتور نیاز دارند، به جای استفاده از موتور کاربراتوری، از موتور انژکتوری استفاده کنند؟!
وی گفت: ما میتوانیم مجوز ورود 100 هزار خودرو را بدهیم، اما چگونه است که نمیتوانیم هشت هزار پیکان را که تاکسی هستند، ساماندهی کنیم؟! صورت مسئله را خوب میشناسیم و میدانیم هم اکنون منشأ اصلی آن کجاست. همکاران ما با همکاری دانشگاه شریف و دانشگاه تهران و همچنین با همکاری مراکزی از سوئیس و آمریکا،نمونههایی را به آنجا فرستادند که نتایج آنالیز دقیقاً میزان آلایندهها را در تهران نشان میدهد که بخش عمدهای از آلودگی هوا به دلیل مصرف سوخت است و بیشترین نقش را بنزین و گازوئیل دارد.
شهردار تهران افزود: گویا در دولت گفتهاند که اگر فلانی طرح مدونی برای آلودگی هوا دارد، بگوید. بله، ما طرح مدونی داریم، اما آن را به سایر دستگاهها نمیدهیم و اجازه نمیدهیم این طرح کاریکاتوری و ناقص اجرا شود و باید دقیق و با پیوستهای اجتماعی و فرهنگی و با کمک تمام مردم عملیاتی شود؛ چرا که جان تمام مردم در خطر است و تصمیمات باید به جا و دقیق باشد.
وی در زمینه توسعه حمل و نقل عمومی گفت: در سال 2/5 کیلومتر مترو ساخته میشد که امروز به 30 کیلومتر رسیده است و برای امسال و سال آینده بالای 60 کیلومتر مترو در برنامه قرار گرفته است تا از مرز 100 ایستگاه مترو عبور کنیم و تا پایان سال 96 به 160 ایستگاه میرسیم.
قالیباف ادامه داد: این در شرایطی است که برای ساخت مترو، همکاریهای لازم با ما نمیشود و سهم ما از 50 درصد زیر 5 درصد است و 95 درصد آن را خود شهرداری تأمین میکند. در بحث اتوبوس و حمل و نقل عمومی، باید اتوبوسهای یورو 4 استفاده شوند و در زمینه موتورسیکلتها هم باید گفت؛ هر موتورسیکلت در هر کیلومتر 15 گرم آلایندگی وارد هوای کشور میکند، در حالی که خودروی یورو 4 در کیلومتر 1/18 گرم آلایندگی تولید میکند. با این وضعیت آیا نباید برای موتورسیکلتها تصمیم جدی گرفته شود.
شهردار تهران افزود: حدود 6 هزار خودروی کاربراتوری در کشور وجود دارد که وزن هر کدام از آنها یک هزار و 200 کیلو است و این خودروها در سال بیشتر از وزن خود آلایندگی وارد هوا میکنند. به طور مثال نیسانهای آبی که حجم سوخت بالایی مصرف میکنند و برای جابجایی بار از آن استفاده میشود، باید تردد آنها در تهران ممنوع شود.
وی ادامه داد: در سال 90 دولت مصوبهای داده بود که هم اکنون اجرایی نمیشود. ما تابع دولت هستیم و در اردیبهشت شورای عالی ترافیک را برگزار کردیم و در آن تصمیم گرفتیم خودروهایی که در هر کیلومتر 15 گرم آلایندگی ایجاد میکنند، در محدوده طرح ترافیک تردد آنها را متوقف کنیم که اجازه اجرای این طرح را به ما ندادند.