اعتیادی که حتی در شبهای امتحان هم دست برنمیدارد!
خودم را درسخوان و قوی میگیرم، با خودم میگویم من میتوانم یک شبه راه صد ساله را بروم، نباید ناامید بود هنوز هم فرصت برای پاس کردن درسها وجود دارد، باید کنار بگذارمش، نمیشود؛ انگار به آن اعتیاد پیدا کردهام، سرم را 45 درجهای به سمت کتاب خم میکنم، در برابر آن سر تسلیم فرود میآورم، هنوز 50 صفحه مانده است باید تا صبح تمام شود.
ساعت 10 صبح باید در جلسه امتحان حاضر باشیم، پس کمتر از 12 ساعت زمان باقی است، تازه خواب هم در این زمان سهمی دارد...
شروع میکنم به خواندن و خط کشیدن زیر جملات مهم، هنوز سرم کاملا کتاب را در زیر نور لامپ کممصرف سایه نکرده است که یک دفعه صدایی سرم را ناخودآگاه از روی کتاب بلند میکند، دنگ دنگ...
گوشی را بر میدارم، تلگرام است، بچهها در گروه دانشگاه در مورد سخت بودن امتحان فردا و نحوه گرفتن نمره از استاد شعر میگویند و بحث میکنند، خیلی جذاب است نمیتوانم دل بکنم، باید جواب داد... در گروه دیگر هم بچهها در مورد اتفاقات سیاسی روز با هم بحث دارند، آنجا هم باید جواب بدهم تا فکر نکنند کم آوردم... گروه جوک و سرگرمی هم که برای تنوع و عوض کردن روحیه درس خواندن لازمه این روزهاست...خلاصه تا ساعات یک و نیم و دو صبح درگیر همین گروهها میشوم و تازه هر چه به روز بعد نزدیکتر میشویم افراد بیشتری آنلاین میشوند و این روند ادامه دارد تا اینکه کتاب باز خوابمان میبرد.
این روایت قسمتی از قصه پرغصه این روزهای برخی از دانشجویان است که شبکههای اجتماعی زمان را از آنها گرفته و کتابها را خانهنشین کرده است و باعث شده تا دانشجو در این ایام که سخت باید درگیر درس و تحصیل باشد، همچنان درگیر فضای مجازی و آنلاین بودن در شبکههای اجتماعی است.
شبکههای اجتماعی
زمان را از ما میگیرد
یکی از دانشجویان دانشگاه پیام نور با بیان اینکه شبکههای اجتماعی در کنار فوایدی که دارد، دارای مضراتی هم هست، گفت: این به خودمان بستگی دارد که چقدر از این فضا استفاده کنیم، برخیها به آن زیاد وابسته میشوند و آسیبهای جدی میبینند.
او با اشاره به اینکه در شبانه روز حدود شش ساعت در شبکههای اجتماعی به خصوص تلگرام مشغول است، گفت: متاسفانه وقتی سرگرم این شبکهها میشویم زمان فراموش میشود چراکه باید تمام گروهها را سرکی بکشیم.
این دانشجو افزود: قبل امتحانات برنامهریزیهای زیادی برای درس خواندن کرده بودم تا معدل خودم را بالا ببرم؛ اما این گوشی و گروههای مختلف باعث شد تا زمان بگذرد و برنامهام کلاً بینتیجه شود.
اختصاص کمتر از 40 دقیقه
در شبانه روز برای فضای مجازی
مرتضی طاهری، دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه بیرجند با بیان اینکه کمتر از 40 دقیقه در شبانهروز در شبکههای اجتماعی فعالیت دارد، گفت: در فصل امتحانات برای کارهای ضروری از جمله برداشتن نمونه سوالات امتحان از گروه همکلاسیها و غیره استفاده میکنم؛ گروهها را هم فقط چک میکنم.
وی با بیان اینکه شبکههای اجتماعی در کمتر شدن ساعات مطالعه دانشجویان تاثیر دارد، افزود: شبکههای اجتماعی برای بیشتر مردم بیفایده است و فقط برای درصد کمی از مردم فایده دارد.
طاهری گفت: من به شبکههای اجتماعی در زندگی آنقدر بها ندادهام که باعث فراموشی کارهایم و یا خراب کردن برنامهریزی من شود.
اعتیاد به فضای مجازی
داوود اعرابی، دبیر سابق جامعه اسلامی دانشگاه صنعتی بیرجند هم با بیان اینکه 12 ساعت در روز در شبکههای اجتماعی حضور دارد، افزود: فصل امتحانات هم روزانه تقریباً شش تا هشت ساعت در این شبکهها فعال هستم.
وی با اشاره به اینکه این شبکهها در کاهش مطالعه دانشجویان تاثیر دارد، گفت: شبکههای اجتماعی با مشغول کردن دانشجویان به خود و دور کردن از ذهنیتهای درسی باعث کاهش مطالعات دانشجویان میشود.این فعال دانشجویی بیان داشت: مضرات شبکههای اجتماعی زمانی بروز میدهد که نتوان میزان و نحوه استفاده از آن را کنترل کرد، مضراتی مانند شبکههای غیراخلاقی یا اعتیاد به دنیای مجازی از جمله مضرات و همچنین بالا بردن سطح آگاهی مردم، به روز بودن افراد و نشر راحت اخبار از جمله فواید این شبکههاست.
به دردسر افتادن راننده
به خاطر چت کردن در شبکه اجتماعی
امیدوار یکی دیگر از دانشجویان دانشگاه بیرجند با اشاره به اینکه روزهای معمول حدود سه تا چهار ساعت و در ایام امتحانات یک تا دو ساعت در این فضای مجازی درگیر است، گفت: گرفته شدن وقت بچهها، برداشته شدن خیلی از پردههای حیا و ترویج بیحیایی و عادیسازی روابط ناسالم و فضای زیاد برای کلاهبرداری و نقش بسیار مهم در دروغسازی و شایعهپراکنی و... که همه از استفاده ناصحیح و عدم نظارت بر اینها سرچشمه میگیرند، از مضرات شبکههای اجتماعی است.
وی گفت: در صورت استفاده صحیح، سهولت و ارزانی در ارتباطات، کمک به آموزش و تحقیقات، کمک به بهبود روابط اجتماعی و راحتتر کردن زندگی بشر و بهبود روابط تجاری، امکان دریافت اطلاعات مختلف از همه جای دنیا و تجربههای مجازی ارتباط فرهنگی و تبادلات فردی و ... از فواید این شبکههاست.
این دانشجوی دانشگاه بیرجند با بیان خاطرهای گفت: یکی از اتفاقات جالب در این زمینه تصادف اتوبوس بود که به خاطر استفاده از این شبکهها به یک سواری برخورد کرد و من داخل اتوبوس بودم و دیدم که راننده مشغول چت کردن بود.
در مجموع شاید شبکههای اجتماعی آنقدر جذابیت داشته باشد که دانشجو را به سمت خود بکشد؛ اما خیلی از دانشجوها هم هستند که برنامهریزی دقیقی دارند و در عین استفاده صحیح از فضای مجازی و شبکههای اجتماعی به درس و تحصیل خود هم میپردازند و هر دو را در حد متعادل رعایت میکنند، بنابراین خیلی به درسشان آسیب نمیزند؛ اما در مورد برخی از افراد هم شاید جواب معکوس بدهد.
منبع: خبرگزاری دانشجو