kayhan.ir

کد خبر: ۶۵۲۲۰
تاریخ انتشار : ۱۹ دی ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۰
دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور:

نظام آموزشی در حال حاضر مطالعه‌گریز است

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با تأکید بر اینکه نظام آموزشی ما مطالعه‌گریز است، گفت: یکی از دلایل پایین بودن سرانه مطالعه این است که نظام آموزشی، پژوهش‌محور نیست.


به گزارش کیهان، علیرضا مختارپور در مراسم امضای تفاهم‌نامه بین این نهاد و اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان که دیروز در اردوگاه باهنر تهران برگزار شد، با اشاره به رشد شبکه‌های اجتماعی اظهار داشت: رشد شبکه‌های اجتماعی به جای اینکه رشد دسترسی به منابع مفید و سودمند را فراهم کند، باعث ایجاد آسیب‌هایی شده است.
وی ادامه داد: یک آسیب بزرگ این است که افراد به راحتی به مطالبی دسترسی پیدا می‌کنند که در گذشته در دسترس آنها نبود و حتی وقتی شبکه‌ها را فیلتر می‌کنند باز از روش دیگری امکان دسترسی به آنها وجود دارد یا اینکه وقتی کانالی در یک شبکه اجتماعی معروف را می‌بندند، فردا با اسم دیگری ایجاد می‌شود.
مختارپور اضافه کرد: البته معتقدم آسیب بزرگتری نسبت به آسیبی که ذکر شد توسط شبکه‌های اجتماعی ایجاد می‌شود که اغتشاش مطالعاتی و فکری است. یعنی روزانه هزاران مطلب در دسترس جوانان قرار می‌گیرد که یا از نظر علمی کذب بوده یا بی‌اعتبار است و یا اینکه با اغراض سیاسی ضد انقلابی و دینی تهیه شده است.
وی افزود: تأثیر گذاری این مورد تا آنجاست که مثلاً وقتی در یک شبکه می‌گویند فلان نوع سیب آلوده است، ظرف مدت 12 ساعت، وزارت بهداشت مجبور است که اطلاعیه دهد.
دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با اشاره به پایین بودن تیراژ واقعی کتب مفید مربوط به دانش‌ افزایی در کشور گفت: براساس استانداردها در کتابخانه‌های دنیا، باید 25 تا 30 میلیون نفر عضو کتابخانه ‌های ملی کشور باشند که این رقم در حال حاضر 2 میلیون و 500 هزار نفر است که بخشی از اینها هم فقط عضوند و کارت عضویت دارند و همه فعال نیستند.
وی با تأکید بر اینکه نظام آموزشی ما مطالعه‌گریز است، افزود: در سال‌جاری وزارت آموزش و پرورش رسماً اعلام کرد که «فعلاً امکانات نداریم که پُست کتابدار را در مدارس احیا کنیم» یا در همین سال جاری اعلام کردند که نمی‌توانیم زنگ «مطالعه» اختصاص دهیم.
مختارپور با بیان اینکه یکی از دلایل پایین بودن سرانه مطالعه این است که نظام آموزشی، پژوهش‌محور نیست، افزود: در کشورهای پیشرفته در همان سال اول تحصیل از دانش‌آموز می‌خواهند که درباره موضوعی تحقیق کرده و به دانش‌آموزان توضیح دهد و این موضوع موجب می‌شود دانش‌آموز از همان کودکی با انجام فعالیت براساس پژوهش آشنا شود.