kayhan.ir

کد خبر: ۶۵۱۹۸
تاریخ انتشار : ۱۹ دی ۱۳۹۴ - ۲۰:۵۶

هلاکت 80 تروریست در عملیات ارتش سوریه /لاذقیه یک قدم دیگر به آزادی نزدیک شد

ارتش سوریه همزمان با پیشروی در سه استان و به هلاکت رساندن 80 تروریست، در حال آزادسازی آخرین مناطق شمال استان «لاذقیه» از اشغال عناصر تکفیری است.


دیروز ارتش و نیروهای دفاع مردمی سوریه در شمال غرب «حماه» طی پیشروی‌های خود 30 تروریست وابسته به گروه «جیش‌الفتح» را از پای درآوردند.
در یک منطقه مرکزی سوریه و اطراف شهر «الفریتین» واقع در استان «حمص» نیز 13 تروریست در پیشروی ارتش سوریه کشته شدند.
نظامیان سوریه در جنوب و منطقه «درعا البد» نیز با تروریست‌های «جبهه النصره» درگیر شدند و 37 تن از آنها را کشتند. شمار دیگری از افراد مسلح تحت حمایت ترکیه و عربستان هم در مناطق «البجابجه»، «البدو»، و «البحار» در حمله مشابه نیروهای دولتی کشته شدند.
اما، پیشروی ارتش در شمال استان لاذقیه همچنان ادامه دارد؛ در این پیشروی‌ها، مناطق «ضربه الجویه»، «النفطه 1023» و «ارض النخان» به کنترل ارتش سوریه درآمد. شمار تلفات تروریست‌ها در این عملیات، «سنگین‌» گزارش شده است.
بر اساس گزارش‌ها، استان لاذقیه و به ویژه مناطق حساس شمال و شمال شرق این استان در آستانه آزادسازی قرار دارد، و این امر ترکیه را نگران کرده است. دولت آنکارا در استان لاذقیه و دیگر مناطق شمالی سوریه تروریست‌ها را مورد حمایت قرار می‌دهد.
روسیه
به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، وزارت دفاع روسیه اما اعلام کرده، این کشور زیرساخت‌ها و تاسیسات پایگاه هوایی خود را در «حمیم» سوریه «نوسازی» کرده است.
براساس این گزارش، هواپیماهای روسیه از روز نخست عملیات هوایی (هفت مهر) در سوریه تاکنون، بیش از 9000 موضع تروریست‌ها را در سوریه هدف قرار داده‌اند.
تروریست‌های داعش که تا مهر گذشته حالت هجومی داشتند از آغاز عملیات روس‌ها تاکنون، زمین‌گیر شده‌اند و بسیاری از عناصر داعش نیز به برخی از کشورهای همسایه گریخته‌اند.
در همین حال، «ماریا زافارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه طی بیانیه‌ای اعلام کرده، دولت آنکارا به خاطر حمایت از تروریست‌ها و انتقال آنها به داخل خاک سوریه، مسئول شرایط بحرانی در این کشور است.
«زاخارووا» گفت: «احمد داود اوغلو» نخست‌وزیر ترکیه بی‌شرمانه تلاش کرد مسئولیت غرق شدن پناهجویان سوریه را به گردن روسیه بیندازد. چهارشنبه در پی غرق شدن 36 پناهجوی سوریه در آب‌های مدیترانه، داود اوغلو انگشت اتهام را به سمت روسیه گرفته و مدعی شده بود که حمایت مسکو از «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه، علت مرگ این پناهجویان است!
شیطنت قطر
در حالی که مردم چند شهرک سوریه مدت‌هاست تحت محاصره تروریست‌ها قرار دارند «خالد العطیه» وزیر خارجه قطر طی نامه‌هایی به دبیرکل سازمان ملل و رئیس شورای امنیت و رئیس مجمع عمومی سازمان ملل مسئله را به شکلی وارونه گزارش کرد. در این نامه‌ها به جای اینکه روی شهرک‌های شیعه‌نشین «فوعه» و «کفریا» تاکید و گفته شود مردم این دو شهرک ماه‌هاست از گرسنگی رنج می‌برند، وزیر خارجه قطر از شهرک‌های  «زبدانی»، «مضایا»، «بقین» و «بلودان» نام برد و مدعی شد که دولت سوریه اجازه نمی‌دهد کمک‌های غذایی و پزشکی و سایر کالاهای ضروری به مردم این مناطق برسد.
دولت قطر از حامیان اصلی تروریست‌های تکفیری در سوریه است و هدف دوحه از تحت فشار قرار دادن دمشق، زمینه‌سازی برای از سرگیری حمایت‌های لجستیکی از تروریست‌هاست.
طی روزهای گذشته رسانه‌های وابسته به قطر و عربستان، از جمله شبکه «العربیه» یک سری تصاویر جعلی در مورد بروز قحطی در شهرک‌های فوق منتشر کردند و عوامل این قحطی را نیز سوریه و حزب‌الله لبنان دانستند. بیش از یک سال است که 50 هزار شهروند سوری در شهرک‌های «فوعه» و «کفریا» تحت محاصره تروریست‌های تکفیری قرار دارند. این در حالی است که نهادهای بین‌المللی از جمله شورای امنیت سازمان ملل، هیچ حساسیتی تاکنون از خود در این مورد نشان نداده‌اند.