kayhan.ir

کد خبر: ۶۴۹۹۱
تاریخ انتشار : ۱۶ دی ۱۳۹۴ - ۲۰:۳۶
بر اساس تصمیم سازمان حفاظت محیط زیست

پلاک‌گذاری موتورسیکلت‌های کاربراتوری ممنوع شد

کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا در سازمان حفاظت محیط زیست ممنوعیت پلاک‌گذاری موتوسیکلت‌های کاربراتوری را از هر نوع و به طور کلی تصویب کرد.


به گزارش خبرگزاری دانشجو، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوا با اعلام این خبر، افزود: این تصمیم بر مبنای مصوبه هیئت دولت در اردیبهشت ماه سال گذشته مبنی بر تبدیل موتورسیکلت‌های کاربراتوری به انواع موتورسیکلت‌های پاک اتخاذ شده و بر مبنای مصوبه کارگروه ملی کاهش آلودگی هوای سازمان حفاظت محیط زیست از مهر ماه سال ۹۵ ممنوعیت پلاک‌گذاری موتورسیکلت‌های کاربراتوری اجرا می‌شود.
وحید حسینی با تاکید بر اینکه این تصمیم تاثیر بسیار مثبت و قابل توجهی بر کاهش آلاینده‌های ناشی از تردد موتورسیکلت‌ها در تهران خواهد داشت، ادامه داد: تصمیم بسیار درستی برای کاهش آلودگی هوا گرفته شده است.
وی افزود: موتورسیکلت‌های کاربراتوری از آلاینده‌ترین وسایل نقلیه متحرک در تهران و دیگر شهرهای کشور هستند و آزمایش و اندازه‌گیری دقیق آلاینده‌ها نشان داده هر موتورسیکلت کاربراتوری ۱۵ میلی گرم آلاینده در هر یک کیلومتر پیمایش تولید می‌کند؛ این در حالی است که بر اساس استاندارد یورو 3 این میزان باید ۲ گرم در هر کیلومتر پیمایش باشد.
این عضو کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا ادامه داد: اکثریت قریب به اتفاق اعضای کارگروه با ممنوعیت پلاک‌گذاری موتورسیکلت‌های کاربراتوری موافق و معتقد بودند که این تصمیم را نباید به تاخیر انداخت.
حسینی اضافه کرد:  از آنجا که همه سازمان‌ها و نهادهای متولی چه در دولت و چه در مدیریت شهری و همچنین پلیس از این تصمیم و عملیاتی شدن آن در کشور دفاع کردند همگرایی آنها در این زمینه منجر به اجرای هر چه بهتر این مصوبه و در نتیجه کاهش و مهار آلاینده‌های هوا ناشی از موتورسیکلت‌های کاربراتوری خواهد شد.
به گفته وی، موتورسیکلت‌های انژکتوری از نظر میزان تولید آلاینده وضعیت نسبتاً ثابتی دارند و مانند موتورهای کاربراتوری امکان دستکاری در سیستم آنها وجود ندارد و میزان تولید آلاینده در آنها کمتر از ۲ گرم در هر کیلومتر است.گفتنی است با توجه به این‌که مرجع نهایی صدور پلاک خودروها، نیروی انتظامی است، این نهاد هم با اجرای این تصمیم موافق خواهد بود یانه؛ اجرای بدون پشتوانه و بی‌برنامه چنین مصوبه‌ای می‌تواند مشکلات و زیان‌های فراوانی برای مردم مخاطب این طرح که غالبا از اقشار کمتر برخوردار هستند، فراهم آورد.