kayhan.ir

کد خبر: ۶۴۹۹۰
تاریخ انتشار : ۱۶ دی ۱۳۹۴ - ۲۰:۳۶
رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران:

منشأ اصلی آلودگی هوای تهران دولت است

رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران با بیان اینکه نماینده‌های مجلس باید دولت را در خصوص چرایی بروز آلودگی هوا در پایتخت بازخواست کنند، گفت: تا زمانی که متروی تهران تکمیل نشود، به قول معروف همین آش و همین کاسه است.


به گزارش فارس، محمد حقانی با بیان اینکه طبق قانون دولت و وزارت کشور موظف به پرداخت هزینه‌های توسعه حمل و نقل ریلی پایتخت هستند، تصریح کرد: وقتی رعایت قوانین در نگاه مسئولان مغفول است، نباید توقع داشته باشیم که هوای تهران آلوده نشود.
وی با تاکید بر اینکه آلودگی هوای تهران مشکلی نیست که یک شبه ایجاد شده باشد که یک شبه برطرف شود، افزود: به نظر می‌رسد ایجاد کمیته‌ها و کمیسیون‌های مربوط به حوزه محیط زیست تنها فرار به جلو و رفع تکلیف است تا مسئولان صرفا به مردم نشان دهند که در حال  کار کردن هستند و لاغیر.وی با انتقاد از اینکه هنوز منشاء اصلی آلودگی هوای تهران شناخته شده نیست، بیان کرد: آن طور که به نظر می‌رسد همچنان منابعی که از سوخت‌های فسیلی استفاده می‌کنند منشاء اصلی آلودگی هوای تهران است. منابعی که منشاء اصلی بیش از 70 درصد آلودگی هواست.
حقانی استاندارد نبودن ناوگان اتوبوس و مینی‌بوسرانی به دلیل فرسودگی‌ها را از مشکلات اصلی آلودگی هوای تهران برشمرد و گفت: در حال حاضر بیش از 7500 دستگاه اتوبوس داریم که 500 دستگاه آن زمین‌گیر و تحت تعمیرند. از این تعداد اتوبوس نیمی نیز فرسوده‌اند. پس در واقع ناوگان حمل و نقل عمومی از نفس افتاده تهران خود منبع آلایندگی است.این عضو شورای چهارم تهران با تاکید بر اینکه تهران یک هزار و 100دستگاه مینی‌بوس نیز دارد که همگی آلاینده هستند، ادامه داد:‌این آمارها نشان می‌دهد که بیش از 17 هزار دستگاه اتوبوس و مینی‌بوس آلاینده در تهران حرکت می‌کنند که به دلیل فرسودگی‌ها به مولد آلایندگی تبدیل شده‌اند. وسایل حمل و نقلی که اگر بودجه نوسازی‌شان از سمت دولت پرداخت شود بی‌شک از حجم قابل توجهی از آلایندگی‌های تهران می‌کاهند.
حقانی با اشاره به اینکه براساس آمارها 2 میلیون و 500 هزار موتورسیکلت در تهران تردد می‌کنند که هر کدام هشت برابر یک خودروی یورو 2 آلاینده‌اند، تصریح کرد: این بدین معناست که روزانه 20 میلیون منبع آلاینده به اضافه چهارمیلیون خودرو در تهران در تردد هستند پس اگر توقع نداشته باشیم که هوا آلوده باشد جای تعجب دارد.
رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه ماحصل وقفه یک دهه اجرای قانون آلودگی هوا در تهران آلایندگی‌هایی است که شاهدش بودیم، عنوان کرد: تا زمانی که دولت عزمش را برای حذف منابع آلاینده، توسعه مترو و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی جزم نکند، تا زمانی که پلیس مدیریت ترافیک هوشمند را در اولویت قرار ندهد و مجلس قانون پنج‌ساله معاینه فنی خودرو را اصلاح نکند، آسمان آبی تهران یک رویا خواهد بود.