مدیرعامل شرکت واگن پارس اراک:
واردات بیرویه واگنهای دست دوم مغایر با اقتصاد مقاومتی است
مدیرعامل شرکت واگن پارس اراک گفت: واردات بیرویه واگنهای مترو از مشکلات اساسی صنعت ریلی کشور است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری مهر، محمد محمدی افزود: شرکت واگن پارس اراک در حال حاضر با کمتر از 40 درصد ظرفیت اسمی تولید خود کار میکند در صورتی که با حمایت در تامین نقدینگی و اخذ سفارش تولید میتواند از کانونهای اشتغال پایدار و تولید در استان و کشور باشد.
وی تاکید کرد: در صورتی که برای توسعه قطارهای شهری و متروی کلانشهرها از ظرفیتهای داخلی استفاده و ظرفیتهای راکد با سفارش نیازهای ریلی پر شود این صنعت شکوفا شده و به جایگاه اصلی خود برای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی میرسد.
محمدی با اشاره به اینکه حمایت از تولید داخلی محور و رکن اساسی اقتصاد مقاومتی است، از ورود واگنهای دست دوم به کشور انتقاد کرد و اظهار داشت: شبکه ریلی کشورهای پیشرفته در حال تغییر و افزایش سرعت است، به همین دلیل آنها به دنبال مشتری فروش واگنهای قدیمی خود هستند که دیگر فرسوده شده و کارایی مناسبی ندارد.
مدیرعامل شرکت واگن پارس ادامه داد: مسئولان باید با اعتماد به صنعت داخلی کشور، حل مشکل نقدینگی و فعالسازی خطوط تولید به فکر صادرات خودروی ریلی باشند نه اینکه با واردات، توان رقابتی این صنعت را تضعیف کنند.
محمدی اظهار داشت: در دولت گذشته قرارداد 126میلیون یورویی شرکت واگن پارس با کوبا برای ساخت 200 دستگاه واگن مسافری فسخ شد که همین مسئله 660 میلیارد تومان خسارت به شرکت وارد کرد.
از سوی دیگر با مشکلاتی همچون معوقات بانکی و بدهیهای انباشته به دستگاههای مطالبهگر دولت روبهرو شد.