kayhan.ir

کد خبر: ۶۴۷۱۳
تاریخ انتشار : ۱۳ دی ۱۳۹۴ - ۲۱:۴۵
رئیس پلیس راهور ناجا:

پلیس اختیار توقیف خودروهای فاقد معاینه فنی را ندارد

سردار تقی مهری در مورد نوع برخورد پلیس با خودروهای دودزا گفت: هر نوع خودرویی که دودزا باشد هم جریمه و هم فک پلاک می‌شود و این موضوع برای تمام خودروها اعم از دولتی و غیردولتی نیز اعمال می‌شود و وسایل نقلیه سرویس کارکنان دستگاه‌های دولتی نیز اگر دودزا باشند با آنها نیز برخورد می‌شود.


به گزارش فارس رئیس پلیس راهور ناجا در نشست خبری با اصحاب رسانه در مورد تعامل پلیس با مراکز معاینه فنی اظهارداشت: پلیس با همه دستگاه‌ها از جمله وزارت کشور، وزارت راه، شهرداری و ... همکاری می‌کند؛ حتی در رابطه با راه‌اندازی سامانه مرکز معاینه فنی توسط وزارت کشور نیز جلساتی داشته تا بتوان کنترل خودروهای فاقد معاینه فنی را به صورت مکانیزه اجرایی کرد.
این مقام ارشد راهور ناجا در رابطه با وظایف پیش‌بینی شده برای پلیس در رابطه با خودروهای فرسوده اعلام کرد: از جمله وظایف پیش‌بینی شده برای پلیس طبق آیین نامه جلوگیری از تردد آنها؛ پلیس حق توقیف و اعزام به پارکینگ را ندارد.
سردار مهری اعلام کرد: برای خودرویی که به سن فرسودگی رسیده نباید برگ معاینه فنی و حتی برگه بیمه صادر شود؛ همچنین در رابطه با سوخت این دسته از خودروها باید تجدید نظر شود و مالیات یا عوارض این دسته از خودروها بالا رود تا صاحب آن بداند که استفاده از این نوع خودرو برایش به ‌صرفه نیست.
وی به مکاتبات ناجا با دولت در این زمینه اشاره و تصریح کرد: در این مکاتبات درخواست کرده‌ایم که تکلیف خودروهای فرسوده مشخص شود چرا که در قانون نحوه برخورد پلیس با این دسته از خودروها مشخص نشده و باید برنامه‌ای برای از رده خارج کردن این خودروها به صورت یک سیاست روشن اتخاذ شود.وی نوع برخورد پلیس با خودروهای دودزا را اعمال جریمه 30 هزار تومانی عنوان و تصریح کرد: این خودروها بعد از فک پلاک اعزام به تعمیرگاه می‌شوند و پلیس آنها را به پارکینگ اعزام نمی‌کند.این مقام ارشد راهور ناجا در رابطه با شماره گذاری موتورسیکلت‌های تولید شده گفت: بیش از 90 درصد این موتورسیکلت‌ها کاربراتوری هستند و مجوز شماره‌گذاری آنها از سوی سازمان ملی استاندارد و وزارت صنعت و معدن برای پلیس صادر شده و پلیس موظف به شماره‌گذاری است.
سردار مهری به پیشنهاد پلیس در مورد از رده خارج کردن موتورسیکلت‌های کاربراتوری اشاره و اظهار داشت: استانداردها باید تغییر کند و موتورهای برقی تولید شود؛ موتورهایی که هیبریدی بوده و با سرعت زیر 80 کیلومتر حرکت‌کننده که قطعا در این روند شاهد کاهش آلایندگی موتورسیکلت‌ها و تردد منطقی‌تر آنها خواهیم بود.
وی درخصوص معاف بودن خودروهای تولید سال 90 به بعد از معاینه فنی، اعلام کرد: بنده کاملا مخالف این روند بوده و باید این مسئله بازنگری شود و خودروها باید سالی یکبار معاینه فنی شوند.
عالی‌ترین مقام راهنمایی و رانندگی کشور اعلام کرد: برای پیشگیری از آلودگی هوا باید خودروهای تولید سال 90 به بعد، بعد از 2 سال برای معاینه فنی اقدام کنند چرا که این روند در پیشگیری از آلودگی هوا قطعا موثر است.
سردار مهری در خصوص ارائه آمار صدور گواهینامه در 9 ماهه امسال اظهارداشت: یک میلیون و 243 هزار گواهینامه جدید‌الصدور داشته‌ایم که یک میلیون و 672 هزار گواهینامه نمره منفی کسب کردند که به 20 هزار گواهینامه 20 تا 30 نمره منفی و 9 هزار گواهینامه بیش از 30 نمره منفی گرفته‌اند. حدود 30 هزار نفر از رانندگان دارای نمره منفی بالا هستند.
وی در خصوص لایحه ساماندهی تردد موتورسیکلت‌ها اعلام کرد: جلساتی با دولت داشته و پیشنهاداتی ارائه داده‌ایم؛ ما یک طرح پیشنهادی در مورد تجدید نظر در تولید موتورسیکلت داشته‌ایم که پیشنهاد داده‌ایم تولید موتورسیکلت‌های برقی جایگزین تولید موتورسیکلت‌های کاربراتوری شود.
سردار مهری با بیان این مطلب که موضوع آلودگی هوا باید از سرچشمه حل و فصل شود، خاطرنشان کرد: یکی از نکات مهم در بحث پیشگیری از آلودگی هوا در کلان شهرها این است که هرکدام از افراد این مسئله را در نظر بگیرند که سهمشان در تولید آلودگی چقدر است تا بتوان از سرچشمه معضل آلودگی هوا را مرتفع کرد.