توضیحات متناقض وزارت نفت درباره افزایش قیمت بنزین
در حالی که بیژن زنگنه چند روز پیش مدعی شده بود دولت برنامهای برای گرانی بنزین ندارد، روز گذشته اظهار داشت: در طرح رتبهبندی جایگاههای بنزین رقم بیشتری از مشتری دریافت میشود.
هنوز یک هفته از سخنان زنگنه در جمع خبرنگاران که درباره آغاز طرح برندسازی جایگاههای عرضه سوخت و آزادسازی قیمت بنزین گفته بود: دولت برنامهای برای آزادسازی نرخ بنزین ندارد، نگذشت که وزیر نفت در یک چرخش قابل توجه از افزایش در رقم فروش بنزین در جایگاهها خبر داد.
وی درباره طرح رتبهبندی جایگاههای سوخت گفت: اگر دولت این طرح را تایید کند انجام میدهیم، اما هنوز فقط در حد طرح است و در نیمه اول سال 1395 نیز اجرا نمیشود.
وزیر نفت با تاکید بر اینکه قرار نیست طی این طرح بنزین تکنرخی یا آزاد شود، ادامه داد: تنها جایگاهها بر اساس خدمات بیشتری که ارائه میدهند رقم کمی در حد چند ده تومان از مشتری میگیرند، اما ما آنها را ناچار به استفاده از این خدمات نمیکنیم.
به گزارش ایسنا، زنگنه که در حاشیه مراسم امضای تفاهمنامه با دانشگاهها و مراکز دانشبنیان صحبت میکرد، ادامه داد: طرحی که در این تفاهمنامه به امضا رسید و من فکر میکنم زودتر از همه به نتیجه برسد طرح تولید کاتالیز است.
زنگنه در پاسخ به این سوال که آیا ایران همچنان بر تصمیم خود برای افزایش 500 هزار بشکهای صادرات نفت خام به محض برداشته شدن تحریمها پابرجا است، اظهار داشت: ما قطعا به دنبال خراب کردن بازار نیستیم، اما قطعا به دنبال پس گرفتن سهممان در بازار هستیم.
معاون وزیر نفت نیز با تاکید بر اینکه طرح برندسازی جایگاهها با هدف افزایش کیفیت خدمات، نه قیمت است به تسنیم گفت: کیفیت فرآوردهها نیز بر اساس استانداردهای مصوب کشور توسط شرکت ملی پالایش و پخش در 3 سطح معمولی با اکتان 87، بنزین یورو4 با اکتان 91 و بنزین سوپر با اکتان 95 تضمین میشود.
عباس کاظمی با بیان اینکه جایگاهداران همیشه از وضعیت کارمزدهای پرداختی و سوددهی خود ناراضی هستند ادامه داد: هماکنون چهار هزار جایگاه تک مالکیتی در کشور وجود دارد که فعالیت آنها تحت نام یک برند منجر به بهبود کیفیت خدمات جایگاهها خواهد شد. اینگونه در صورتی که مشتریان نسبت به خدمات و کمیت و کیفیت سوخت عرضه شده اعتراض داشته باشند، شرکت ملی پخش به راحتی میتواند با صاحب برند برخورد کند.
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش در پاسخ به این سوال که جایگاهدار بابت کدام خدمات از مشتریان هزینهای اضافه بر قیمت بنزین دریافت میکند؟ توضیح داد: در حال حاضر مردم مجبور هستند برای سوختگیری مسافتهای طولانی را طی کنند تا به جایگاه سوخت برسند. این گلایه بارها از سوی مردم مطرح شده است.
معاون وزیر نفت در پاسخ به این سوال که آیا این طرح موجب ایجاد صف در جایگاه درجه سه به دلیل ارزان بودن هزینه سوختگیری نمیشود گفت: قطعا با اجرای این طرح شاهد صفهای طولانی در برخی از جایگاهها نخواهد شد؛ چون مردم حاضر نیستند، هشت کیلومتر رانندگی کنند تا به جایگاه درجه برسند.
کاظمی با اظهار اینکه هزینههای مصرفکننده بر اساس انتخاب جایگاهدار- درجه یک تا سه- و مقدار مصرف تعیین میشود گفت: در حال حاضر دولت این هزینه را پرداخت میکند.
وی با تاکید بر اینکه هزینه حقالعملکاری جایگاههای سوخت بسیار کم است گفت: پیشنهاد شرکت ملی پالایش و پخش این است که هزینه سوختگیری هر لیتر بنزین در جایگاههای درجه «یک» پنج درصد قیمت بنزین مصوب باشد؛ این رقم برای جایگاههای درجه «دو» و «سه»، به ترتیب سه و دو درصد است. البته این تنها یک پیشنهاد است و تاکنون رقمی در این زمینه تصویب نشده است.