نگاهی به زندگینامه آیتالله نمر
شیخ شهید
صبح روز گذشته تلخترین خبر پس از فاجعه منا از عربستان سعودی مخابره شد؛ اعدام «شیخ نمر».
وزارت کشور عربستان با صدور بیانیهای از اجرای حکم اعدام آیتالله نمر باقر النمر، رهبر شیعیان عربستان خبر داد. بر اساس بیانیه وزارت کشور عربستان، حکم اعدام «نمر» به همراه 46 متهم دیگر که اغلب آنها تروریست! معرفی شدهاند روز گذشته در 12 منطقه عربستان اجرا شده است.
این خبر بهتآور در حالی مخابره شد که پیش از این بارها حکم اعدام رهبر شیعیان عربستان از سوی سازمانهای حقوق بشری محکوم شده و از آلسعود خواسته شده بود که این حکم را اجرا نکند. حتی علمای اهل سنت ایران نیز به نهادهای بینالمللی از جمله سازمان ملل متحد و سازمان همکاریهای اسلامی نامه ارسال کرده و آزادی آیتالله نمر را خواستار شده بودند.
شیخ نمر شهادت خود را روز قبل از شهادتش پیشبینی کرده وگفته بود، میدانم فردا برای بازداشت من به سراغم خواهید آمد، خوش میآیید! این منطق و راه و روش شماست، بازداشت و شکنجه و کشتار، ما از قتل و کشتار نمیهراسیم. ما از هیچ چیز نمیترسیم.
در ادامه مروری بر زندگی این روحانی سرشناس عربستان داریم.
به گزارش مشرق، آیتالله «نمر باقرالنمر»، روحاني شيعي برجسته عربستاني، در سال 1379 هجري قمري مصادف با 1968 ميلادي، در شهر «العواميه» در استان القطيف در شرق عربستان و در خانوادهاي اهل علم و دين، به دنيا آمد که از آن علمايي چون «آيتالله شيخ محمد بن ناصر آل نمر» و خطباي حسيني چون جدش حاج «علي بن ناصر آل نمر» سر بر آورده بودند. وی تحصيلات مقدماتي خود را در همان شهر العواميه به پايان رساند و در سال 1400 هجري قمری مصادف با 1989 ميلادي، براي آشنايي نزديکتر با انقلاب اسلامي ايران و تحصيلات حوزوي ابتدا به ايران مهاجرت کرد تا در تهران در حوزه علميه حضرت قائم(عج) حضور پيدا کند که در همان سال توسط آيتالله سيد محمدتقي مدرسي در تهران تأسيس شده بود.
آیتالله نمر پس از 10 سال تحصيل در حوزه علميه حضرت قائم(عج)، عازم سوريه شد و در حوزه علميه حضرت زينب(ع) براي ادامه تحصيلات حوزوي و علوم ديني نام نوشت و در حضور اساتيد اين حوزه به تحصيل پرداخت.
وي در طول مدت تحصيل علوم حوزوي خود در تهران و سوريه در محضر اساتيدي از جمله، آيتالله سيدمحمدتقي مدرسي در تهران، آيتالله سيدعباس مدرسي در سوريه، آيتالله خاقاني در سوريه و علامة شيخ صاحبالصادق در تهران درس خواند.
وی اخلاق را نزد آيتالله شيرازي در شهر مقدس قم فراگرفت و به اين ترتيب به درجات بسيار بالايي در اجتهاد است دست يافت و اجازه تدريس در مراکز علوم ديني و مذهبي را پيدا کرد.
وي از جمله معروفترين و شايستهترين مدرسان علوم مذهبي و ديني در حوزههاي علميه به شمار ميآيد که حتي در حوزههاي علميه ايران و سوريه به تدريس کتابهايي همچون كتاب «اللمعهًْ الدمشقيه» و كتاب «جامع المدارك» و «مستمسك عروهًْالوثقى» و «الحلقات» شهيد سيدمحمدباقر صدر پرداخته بود.
آیتالله نمر سالها اداره حوزه علميه حضرت قائم(عج) در تهران و سوريه را برعهده داشت و تلاش بسياري براي توسعه و پيشرفت اين مراکز انجام داد. پس از بازگشت به عربستان مرکز مذهبي «الامام القائم(عج)» را نيز در العواميه تأسيس کرد که در واقع سنگ بناي «مرکز اسلامي» در سال 1422 هجري قمري مصادف با 2011 میلادی بود.
خصوصیات اخلاقی
از جمله خصوصيات اخلاقي وي را بايد بلندمنشي و وسواس او در مراعات و حفظ اصول و مبادي و ارزشهاي ديني عنوان کرد که بازتاب آن بهخوبي در خط مشي فکري و جهادياش آشکار بود.
رژيم سعودي در حالي آیتالله نمر باقر النمر را در سال 2012 بازداشت کرد که پيش از اين نيز دو بار و طي سالهاي 2006 و 2008 ميلادي، شيخ را بازداشت کرده بود.
نخستين بازداشت آیتالله نمر به ماه مي 2006 ميلادي بازميگردد، هنگامي که آیتالله به محض بازگشت از سفر کوتاهمدتش به بحرين و بازگشت به عربستان، به دليل مشارکت در همايش بينالمللي قرآن کريم از سوي نيروهاي امنيتي رژيم سعودي بازداشت شد.
اتهام آیتالله اين بود که در اين همايش، در عريضهاي، از رژيم سعودي خواسته بود به «قبرستان بقيع» رسيدگي کرده، مذهب «تشيع» را به رسميت شناخته و شيوههاي آموزشي و درسي کنوني حاکم بر عربستان را تغيير داده يا لغو کند.
اما بازداشت مجدد آیتالله نمر، به 23 اوت 2008 ميلادي باز ميگردد که در شهر «قطيف» به دست نيروهاي امنيتي رژيم سعودي بازداشت شد. اين بار اتهام شيخ براي بازداشت بنابر ادعاي رژيم سعودي درخواست از شيعيان مناطق شرقي عربستان براي آمادهشدن به منظور دفاع از خود و جامعه خويش بود که به ادعای رژيم، اين سخنان نمر به معني تحريک شيعيان عربستاني براي جدايي از حکومت مرکزي بود.
رژيم سعودي از بيم قيام مردمي و خشم و غضب شيعيان مناطق شرقي عربستان شيخ نمر را 24 ساعت پس از بازداشت آزاد کرد. اين روحاني برجسته عربستاني يک بار ديگر در مارس 2009 ميلادي در معرض بازداشت قرار گرفت. آیتالله نمر همواره در خطابههايش رژيم سعودي را به اعمال «سياستهاي تبعيضآميز طايفهاي سازمانيافته و منظم» بهويژه در مناطق شرقي عربستان و بهخصوص در دو منطقه «الاحساء» و «القطيف» متهم ميکرد که حدود يک قرن است، بر اين مناطق حاکميت دارد.
آیتالله نمر توهين به کرامت شهروندان عربستاني بهويژه شهروندان شيعي این کشور که از ديد رژيم سعودي شهروندان درجه دو اين کشور به شمار ميآيند و فاقد هرگونه حق و حقوق شهروندي هستند، رد و تأکيد داشت که از کرامت و حقوق شهروندان شيعي حمايت خواهد کرد.
وي تصريح ميکرد که مفتيهاي وهابي، ساخته و پرداخته آلسعود هستند. به گفته نمر، آل سعود به مفتيهاي وهابي پول ميدهند تا با دامنزدن به اختلافات طايفهاي و مذهبي و ايجاد اختلاف بين شيعيان و اهل سنت، آنها را به خود مشغول کنند و با ايجاد تفرقه مذهبي و طايفهاي و قبيلهاي به حاکميت خود بر عربستان و غارت و چپاول ثروتهاي آن ادامه دهند.
اين روحاني عربستاني را بايد از جمله دشمنان سرسخت «نايف بن عبدالعزيز» وليعهد سابق رژيم سعودي برشمرد. نمر، همواره انتقادات شديدي را به وي وارد ميکرد. وي همواره در خطبههاي نمازجمعه و خطابههايش نه تنها از آل سعود انتقاد ميکرد بلکه از منتقدان سرسخت برخي از رژيمهاي عربي حوزه خليج فارس از جمله آل خليفه بوده است.