kayhan.ir

کد خبر: ۶۴۱۶۷
تاریخ انتشار : ۰۶ دی ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۷
تصویب تحقیق‌ و تفحص از سازمان محیط ‌زیست

عضو کمیسیون انرژی مجلس: بنزین وارداتی یورو ۲ هم نیست

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با اعلام این که بنزین‌های وارداتی استاندارد یورو ۴ ندارد، گفت: بنزین‌های وارداتی حتی یورو ۲ هم نیست و تمام ادعاها خلاف واقع است.

سرویس اجتماعی-

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین سیدمهدی موسوی‌نژاد با انتقاد از بنزین‌های وارداتی و رویکرد سازمان محیط زیست در قبال آلودگی هوای کلانشهرها، گفت: تمام ادعاهای طرح شده مبنی بر آلودگی بنزین‌های پتروشیمی و یورو 4 بودن بنزین‌های وارداتی خلاف واقع است.
وی ادامه داد: متاسفانه مسئولان ذی‌ربط و سازمان استاندارد مدارک دال بر استاندارد بودن بنزین‌های وارداتی را به نمایندگان نداده‌اند.
این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان این که یورو 4 بودن بنزین‌های وارداتی هنوز مشخص نیست، گفت: از طریق مختلف به اسنادی دست یافته‌ایم که نشان می‌دهد این بنزین‌ها حتی یورو 2 هم نیست.
موسوی‌نژاد تصریح کرد: متاسفانه رفتارهایی که درباره بنزین‌های پتروشیمی صورت گرفت بازی سازمان محیط زیست و غیرقابل قبول است.
وی اضافه کرد: گفته‌های خانم ابتکار درباره بنزین‌ها خلاف واقع است، چرا که مسئولان ذی‌ربط گزارش‌های خود را به کمیسیون‌های انرژی، اصل نود و بهداشت و درمان ارائه داده‌اند و تطابقی با ادعاهایشان نداشته است.
موسوی‌نژاد همچنین تصریح کرد: درخواست تحقیق و تفحص از سازمان حفاظت محیط زیست را در کمیسیون انرژی تصویب کردیم ولی هنوز در صحن علنی به تصویب نرسیده و امیدواریم با نظر مثبت مجلس این مهم انجام بگیرد.
این عضو کمیسیون انرژی مجلس به گلایه از واردات بنزین به کشور پرداخت و  خاطرنشان کرد: دلیلی ندارد که بخواهیم بنزینی وارد کنیم که از بنزین‌های داخلی نیز آلوده‌تر است!
موسوی‌نژاد ورود بنزین‌های وارداتی را مورد نقد قرار دارد و تاکید کرد: منطقی نیست که ارز و دلارهای کشور را به خاطر ادعاهای واهی هدر بدهیم.
وی با مطرح کردن این پرسش که آلودگی‌های کلانشهرها به خاطر چیست؟ گفت: این آلودگی هوا اگر به علت بنزین پتروشیمی بود، پس چرا ادامه یافته است؟
این نماینده مجلس شورای اسلامی در پایان خواستار تحقیق و تفحص از سازمان محیط زیست شد و همچنین توجه مسئولان ذی‌ربط به موضوع آلودگی هوا را ضروری دانست.
گفتنی است پس از رفتار غیرمسئولانه ابتکار در بازپس‌گیری ادعاهای قبلی خود و اعلام این موضوع که «علت آلودگی هوای تهران بنزین نیست»، این سوال نزد افکار عمومی قوت گرفته که اگر گفته‌های قبلی سازمان محیط زیست حقیقت نداشته چرا میلیاردها دلار از ارز محدود کشور به بهانه «رفع آلودگی هوا» صرف واردات بنزین شده است؟
صحبت از بسته بسیار هنگفت ارزی است که دولت با مصرف آن در مسیر صحیح حل و فصل معضل نابود‌کننده آلودگی هوا، می‌توانست به تجهیز ناوگان حمل و نقل عمومی بپردازد، مترو را توسعه دهد، فیلترهای حذف غبار و دستگاه‌های باردارکننده ذرات معلق را نصب نماید و فضای سبز شهری را گسترش دهد.
علاوه بر هدر‌رفت میلیاردی بودجه مبارزه با آلودگی هوا، با به میان آمدن نام آقازاده‌ها و همسر معصومه ابتکار و برخی از مدیران وزارت نفت در پرونده «واردات بنزین» این شائبه در میان مردم ایجاد شده که دولت هیچ اهمیتی به «مرگ تدریجی» شهروندان ایرانی نمی‌دهد و منافع عمومی در بحبوحه زد و بندهای احتمالی بالادستی، به دست فراموشی سپرده شده است.
خانم دکتر پوپولیست نیست!
در آخرین پست اینستاگرام معصومه ابتکار، رئیس سازمان محیط زیست که ظاهرا توسط فردی به غیر از وی اداره می‌شود، آمده است: «نظر به سوالات فراوان شما در مورد علت تعطیل نشدن مدارس و اقدامات و توضیحاتی که خواسته بودید این پست گذاشته شد.
در احترام به خواست کاربران خانم دکتر ابتکار پاسخگو بوده‌اند و البته اعتقادی به «شیوه‌های پوپولیستی» ندارند و براساس اعداد و ارقام دستگاه‌های سنجش آلودگی و نوع آلودگی و نیز قانون که مشخص کرده در چه شرایطی باید اقدام به تعطیلی در سطوح مختلف کرد، صحبت می‌کنند.
در حالی که شاهد پایداری شدید هوا در تهران بوده‌ایم اما شاخص‌ها به شرایط اضطرار نرسیده و این موضوع ضمن این که نشان‌دهنده نتایج موثر اقداماتی است که برای بهبود کیفیت سوخت مانند بنزین و گازوئیل صورت گرفته، سبب شده تا کارگروه مربوطه در استانداری، مدارس را تعطیل اعلام نکند.»
شایان ذکر است مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران سه‌شنبه هفته گذشته اعلام کرد: بر اساس آمار جمع‌آوری شده از منابع مختلف، مرگ و میر روزانه تهران به دلیل آلودگی هوا از 150 نفر به 180 نفر در روز افزایش یافته است.
نکته اینجاست که هیچ منبع آماری از توان محاسبه سایر خسارت‌های خاموش ناشی از دوام آلودگی هوا و تاثیر آن بر سلامت و طول عمر ایرانیان برخوردار نیست. در بحبوحه مبارزه ایران با بحران سالمندی و کاهش جمعیت، مشخص نیست مرگ روزانه بیش از 30 نفر به علت آلودگی پایدار هوا، چه بر سر آینده جمعیت و کیفیت زندگی سایرین و توانایی‌های ذهنی کودکان ایرانی خواهد آورد. موضوع آلودگی پایدار هوا و بی‌عملی مسئولان در مواجهه با این معضل‌، در خالی از سکنه شدن و کوچ شهروندان ساکن در استان‌های مرزی همچون خوزستان و سیستان و بلوچستان نیز موثر و مهم ارزیابی می‌شود چرا که از توان تاثیرگذاری مستقیم بر امنیت مرزی ایران برخوردار است.