kayhan.ir

کد خبر: ۶۳۹۶۹
تاریخ انتشار : ۰۴ دی ۱۳۹۴ - ۲۱:۲۲
با واگذاری 100 درصدی به بخش خصوصی

دولت بار هزینه ساخت آزادراه‌ها را به دوش مردم انداخت

دولت پای خود را بطور کامل از آزادراه‌سازی بیرون می‌کشد و 100 درصد منابع این پروژه‌ها را بخش خصوصی تأمین کرده و بصورت عوارض از مردم پس می‌گیرد.


محمد جورابچی، مدیرکل مشارکت و توسعه آزادراه‌های کشور در گفت‌وگو با فارس درباره نحوه ساخت آزاد‌راه‌ها در آینده گفت: براساس آئین‌نامه اجرایی جدید سهم مشارکت بخش خصوصی در احداث آزادراه‌ها تا 100 درصد نیز امکان افزایش دارد که در این باره می‌توان به پروژه تصویب شده هیئت وزیران نظیر آزاد راه بندرعباس- کرمان اشاره کرد که با مشارکت 100 درصدی بخش خصوصی ساخته می‌شود، ضمن آنکه در پروژه آزاد راه همدان- کرمانشاه در حال مذاکره با بخش خصوصی خارجی هستیم که با حضور 100 درصدی تأمین مالی خارجی انجام می‌شود، در حالی که تا پیش از این سهم بخش خصوصی حدود 50 درصد هزینه اجرا بود و این سهم به تدریج افزایش یافت.
وی با بیان اینکه بازگشت سرمایه از محل اخذ عوارض همان پروژه خواهد بود، گفت: بازگشت سرمایه زیربناها حدود 15 تا 25 سال است و براساس توجیه‌پذیری طرح‌ها، متناوب است و هر طرحی بسته به میزان تقاضای ترافیکی و مطلوبیت پروژه، قطعاً بازگشت سرمایه زودتری خواهد داشت و دوران مشارکت کاهش می‌یابد.
گفتنی است، تأمین هزینه 100 درصدی ساخت آزاد راه‌ها از سوی بخش خصوصی فی‌نفسه بد نیست اما به شرط اینکه میزان عوارض آزادراهی برای مردم، سنگین نباشد. در دولت یازدهم عوارض آزادراه‌ها بویژه در مسیرهای جدید چند صددرصد افزایش یافته و موجب کاهش استقبال مردم از آن و سنگین شدن ترافیک جاده‌های قدیمی شده که سوانح و تلفات رانندگی را افزایش می‌دهد. دولت عملاً با واگذاری 100 درصدی احداث آزاد راه‌ها به بخش خصوصی، پای خود رااز این پروژه‌ها کنار می‌کشد و بار آن را به دوش مردم و از محل پرداخت عوارض می‌اندازد.