kayhan.ir

کد خبر: ۶۳۲۷۸
تاریخ انتشار : ۲۵ آذر ۱۳۹۴ - ۲۲:۲۰
در واکنش به مصوبه جدید وزارت بهداشت صورت گرفت

اعتراض دانشجویان علوم پایه پزشکی به بخشنامه وزیر

مصوبه اخیر وزارت بهداشت مبنی بر معادل قرار دادن دکترای پژوهشی با دکترای آموزشی واکنش جمعی از دانشجویان تحصیلات تکمیلی رشته‌های علوم پایه پزشکی را برانگیخت و آنها در اعتراض به این بخشنامه مقابل وزارت بهداشت تجمع کردند.

یکی از دانشجویانی که اوایل ماه جاری مقابل وزارت بهداشت تجمع کردند، در گفت‌وگو با سایت فرارو گفت: طبق مصوبه جدید وزارت بهداشت دانشجویانی که دکترای پژوهشی محسوب می‌شوند، می‌توانند از مزایای دانشجویان دکترای آموزشی برخوردار شوند در حالی که آنها خلاف دانشجویان دکترای آموزشی برای ورود به دانشگاه کنکور نداده‌اند، در طول تحصیل درسی نیز نمی‌گذرانند و امتحان جامع هم ندارند و صرفا با یک پایان نامه مدرک دکترای خود را  می‌گیرند.
وی ادامه داد: طبق آیین‌نامه دکترای پژوهشی وزارت خانه، باید در مدرک دکترای این افراد عنوان پژوهشی ثبت شود و آنها حق کار بالینی ندارند و نیز نمی‌توانند به عنوان هیئت علمی آموزشی مشغول به کار شوند در حالی که با مصوبه جدید تمام این موارد نقض می‌شود.
به گفته یکی دیگر از دانشجویان این اقدام بیشتر در راستای ادای دین معاونت آموزشی وزارت خانه به افرادی است که باهم در انتشار مقالات متعدد همکاری داشته اند!
وی در توضیح این ادعا گفت: در دهه 60  و 70 و نیز اوایل دهه 80  افرادی با بودجه و اموال بیت‌المال در خارج از کشور( غالبا انگلستان) مدرک دکترای پژوهشی گرفتند و اندکی بعد با یک آیین نامه که به امضاء و تصویب دوستانشان‌(!) می‌رسید، مدرک پژوهشی ایشان  به مدرک دکترای تخصصی ( Ph.D) تبدیل و از مزایای آن منتفع شدند.
این دانشجو اضافه کرد: در نیمه دوم دهه 80 دوره پذیرش دانشجو در مقطع دکترای پژوهشی در کشورمان نیز آغاز شد. این اقدام فی نفسه خجسته بود چراکه می‌توانست باعث افزایش رشد علمی کشور شود اما دیری نپایید که خواص نیازمند به سابقه پژوهشی از درون وزارتخانه با سوء‌استفاده از قوانین موجود، یا خود دانشجوی دکتری شدند یا به صورت نیابتی شروع به پژوهش کردند(!) چرا که ایشان به خاطر نشستن بر چندین پست و مسند دولتی و آشنا نبودن با  اصول و قواعد تحقیق،  نیازمند افرادی بودند که بدون چشم‌داشتی برای آنها مقاله تولید کنند!
گفتنی است، این بخشنامه به درخواست باقر لاریجانی، معاون آموزشی وزارت بهداشت مورد تایید و امضا وزیر بهداشت واقع و لازم‌الاجرا شده است.
گفتنی است برخی گمانه‌‌ها حاکی از آن است که پای برخی آقازاده‌ها در میان این بخشنامه است.