کد خبر: ۶۲۹۴۸
تاریخ انتشار : ۲۲ آذر ۱۳۹۴ - ۲۱:۵۲
در نامه نمایندگان به نوبخت مطرح شد

لزوم رسیدگی دولت به وضعیت نامطلوب بازار محصولات کشاورزی

بیش از 40 نماینده مجلس در نامه‌ای به معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان مدیریت از وضعیت نامطلوب بازار محصولات کشاورزی انتقاد کرده و خواستار رسیدگی به این مسئله از سوی دولت شدند.

عباس مقتدایی نماینده اصفهان در گفت‌و‌گو با فارس، از نامه‌ای با امضای بیش از 40 نماینده به معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور مبنی بر رسیدگی به وضعیت محصولات کشاورزی در جلسه علنی دیروز مجلس خبر داد و اظهار داشت: در این نامه از معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور خواسته‌ایم تا نسبت به صادرات محصولات کشاورزی و مشوق‌های حمایتی آن به ویژه در خصوص سیب‌زمینی اقدامات لازم را انجام دهند.
وی افزود: در این نامه همچنین خواسته‌ایم تا منابع مالی مورد نیاز برای خرید و ذخیره‌سازی توافقی سیب‌زمینی توسط سازمان تعاون روستایی برای ساماندهی کوتاه‌مدت و رسیدگی به وضعیت بازار سیب‌زمینی تامین شود.
تصویب کلیات طرح سنجش
و پذیرش دانشجو
به گزارش فارس، نمایندگان در جلسه دیروز خود ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون آموزش در مورد طرح یک فوریتی سنجش و پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور را در دستور کار قرار دادند.
مجلسی‌ها در جلسه علنی دیروز کلیات طرح سنجش و پذیرش دانشجو در مقطع تحصیلات تکمیلی را به تصویب رساندند.
104 نماینده از مجموع 199 نماینده حاضر در صحن به این طرح رأی موافق، 71 نفر رأی مخالف و 4 نفر رأی ممتنع دادند.
این طرح شفاف نیست
علیرضا خسروی نماینده مردم سمنان در مخالفت با کلیات طرح سنجش و پذیرش دانشجو در مقطع تحصیلات تکمیلی، گفت: این طرح آنقدر شفاف نیست که بتواند همه مشکلات را حل کند.
وی اضافه کرد: در طرح پذیرش سنجش دانشجو نحوه جذب بسیار مهم است اما بهتر نبود که موضوعاتی مانند ادغام وزارتخانه‌های علوم و بهداشت شفاف می‌شد؟ آیا بهتر نبود وضعیت تحصیلات تکمیلی در دانشگاه‌های پیام نور و آزاد مشخص می‌شد؟ آیا بهتر نبود که به مسئله بورسیه‌ها پرداخته می‌شد و ظلمی که به آنها شد؟ همچنین آیا نباید از دانشگاه‌هایی که فارغ‌التحصیلانشان به سر کار نمی‌روند سوال پرسیده شود؟
خسروی با بیان اینکه طرح پذیرش دانشجو در تحصیلات تکمیلی نقاط قوتی مانند ساماندهی مصاحبه و متمرکز شدن را داشت، گفت: طرح، بار مالی خاصی ایجاد نمی‌کرد بلکه به نوعی باعث وحدت رویه پذیرش دانشجو در دانشگاه‌های کشور می‌شد.
نماینده مردم سمنان در مجلس همچنین خاطرنشان کرد: نظر مرکز پژوهش‌ها در خصوص طرح مذکور بر این اساس بود که اصلاحاتی صورت گیرد و نکته دیگر اینکه برخی‌ها عنوان می‌کنند این طرح باعث دولتی شدن بیشتر می‌شود اما باید توجه کرد که این طرح با لحاظ برخی از توصیه‌ها و پیشنهادات می‌تواند تصویب شود.
حسینعلی شهریاری نماینده مردم زاهدان در مجلس در مخالفت با کلیات طرح یک‌فوریتی سنجش و پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور با بیان این‌که بیش از این برای پذیرش دانشجو جوابگو نیستیم، اظهار داشت:  بسیاری از داوطلبان تحصیل در مقاطع تحصیلات تکمیلی به کشورهایی مانند مالزی و اندونزی سفر می‌کنند که در پی آن وزارت علوم ناچار است هر سال آزمونی برای تأیید مدارک آنها برگزار کند.
رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در پایان خاطرنشان کرد: از این رو این طرح با پارادوکس‌هایی روبرو است که لازم است برای توازن و تعادل در پذیرش دانشجو تغییراتی در آن لحاظ شود.
تعریف اصطلاحات کلیدی
به دنبال اظهارات مخالفان و رای به کلیات طرح، نمایندگان مجلس شورای اسلامی ماده یک طرح، سنجش و پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور را که اختصاص به تعریف اصطلاحات به کار رفته در این طرح داشت به تصویب رساندند.
همچنین ماده 2 طرح که مرجع برنامه‌ریزی‌،‌ تصویب مقررات‌، هماهنگی و نظارت بر نحوه سنجش و پذیرش دانشجوی تحصیلات تکمیلی را مشخص می‌کرد به علت ابهام موجود و با درخواست رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات برای بررسی بیشتر به کمیسیون ارجاع شد.
نمایندگان از سوی دیگر ماده 3 طرح سنجش و پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور را تصویب کردند.
این ماده به وظایف و اختیارات شورای سنجش و پذیرش دانشجو با ترکیب مندرج در قانون مصوب شهریور 92 می‌پردازد.
نظارت بر حسن اجرای فرایند سنجش و پذیرش و اعلام نتایج پذیرفته‌شدگان،‌ تعیین نصاب قبولی در مرحله سنجش عمومی برای ورود به مرحله بعدی سنجش و تصویب دروس آزمون متمرکز دوره کارشناسی ارشد در هر یک از رشته‌های تحصیلات تکمیلی و تعیین ضرایب آنها در شمار وظایف و اختیارات این شورا خواهد بود.
به علاوه نمایندگان تعیین تعداد دفعات برگزاری آزمون متمرکز در هر سال و مدت اعتبار آن،‌ تصمیم‌گیری در سایر موارد مربوط به سنجش و پذیرش دانشجو در دوره تحصیلات تکمیلی و تصویب معیارهای اختصاصی درباره رشته‌های خاص را بر عهده شورای سنجش و پذیرش دانشجو گذاشتند.
ماده 5 طرح به کمیسیون بازگشت
نمایندگان در ادامه بررسی جزییات سنجش و پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور، ماده 5 این طرح را برای رسیدگی بیشتر دوباره به کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ارجاع دادند.
وکلای ملت با 124 رأی موافق، 23 رأی مخالف و 4 رأی ممتنع از 194 نماینده حاضر در جلسه، با ارجاع ماده 5 به کمیسیون آموزش و تحقیقات موافقت کردند.
در ماده 5 طرح مذکور معیارهایی برای سنجش و پذیرش دانشجو در مقطع دکتری ناپیوسته برحسب هر یک از شیوه‌های «آموزشی- پژوهشی» و «پژوهش‌محور» مقرر شده بود.
نمایندگان همچنین در ادامه بررسی جزییات طرح سنجش و پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور، ماده 6 این طرح را پس از بحث و بررسی به تصویب رساندند.
به موجب مصوبه مجلس، آیین‌نامه اجرایی این قانون حداکثر ظرف سه ماه از تاریخ ابلاغ آن توسط شورای سنجش و پذیرش دانشجو تهیه می‌شود و به تصویب هیئت وزیران می‌رسد.
وکلای ملت با 118 رأی موافق، 13 رأی مخالف و 5 رأی ممتنع از 194 نماینده حاضر در جلسه، ماده 6 این طرح را به تصویب رساندند.
به موجب مصوبه مجلس، سنجش در مقطع کارشناسی ارشد ناپیوسته براساس آزمون متمرکز از دروس تخصصی مقطع کارشناسی و تأثیر معدل داوطلب در رشته‌های مرتبط توسط وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی انجام می‌شود.
انتقاد از محرومیت بازنشستگان
 از برخی حقوق اجتماعی
علیرضا محجوب نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در ادامه جلسه در تذکری آیین‌نامه‌ای، اظهار داشت: لایحه برنامه پنجساله ششم توسعه پیش از آن‌که تقدیم مجلس شورای اسلامی شود، در برخی رسانه‌ها منتشر شده و در آنجا تغییراتی در خصوص افزایش طول بازنشستگی و محرومیت آنها از برخی حقوق اجتماعی لحاظ شده است.
وی افزود: حقوق کارگران نباید پایمال شود، متوسط کار در ایران 42 سال است و هزینه اصلی نیز متوجه بازماندگان است، لذا دولت برای فرار از هزینه‌ها باید راه دیگری پیدا کند.
تقاضای رسیدگی به طرح حمایت از بافت‌های تاریخی
تقاضای رسیدگی به طرح حمایت از بافت‌های تاریخی- فرهنگی و کمک به توانمندسازی مالکین و ساکنین آنها طبق اصل 85 قانون اساسی و در راستای اجرای ماده 168 آیین‌نامه داخلی مجلس در جلسه علنی دیروز اعلام وصول شد.
طبق اصل 85 قانون اساسی، در صورتی که طرح یا لایحه‌ای براساس این اصل در مجلس مورد رسیدگی قرار گیرد، آن طرح یا لایحه پس از بررسی و تصویب در کمیسیون مربوطه مستقیما به شورای نگهبان ارسال می‌شود و دیگر در صحن علنی مورد بررسی قرار نمی‌گیرد.
تقاضای رسیدگی به طرح‌ها یا لوایح براساس اصل 85 تنها برای مواردی ارائه می‌شود که تعداد مواد آن طرح‌ها یا لوایح بسیار طولانی و مفصل باشد.
احضار وزیر کار به مجلس
خبر دیگر اینکه در جلسه علنی دیروز سؤال ملی قادری و صادقی نمایندگان شیراز از وزیر کار و رفاه اجتماعی درباره علت عدم ساماندهی ویزا، اقامت و اشتغال اتباع خارجی در ایران اعلام وصول شد.
احمدعلی مقیمی نماینده مردم بهشهر در مجلس شورای اسلامی نیز در نطق میان دستور خود با اشاره به مقاصد خطرناک دشمن گفت: گزارش فاقد سندیت اخیر آمانو هوشیاری بیش از پیش دولت را می‌طلبد.
محمدمهدی زاهدی نماینده مردم کرمان در مجلس نیز در تذکری شفاهی نسبت به اولویت گرفتن سیاسی‌کاری در وزارت آموزش و پرورش و ناهمخوانی زیرمجموعه این وزارتخانه با وزیر تذکر داد.