کد خبر: ۶۲۸۶۰
تاریخ انتشار : ۲۲ آذر ۱۳۹۴ - ۱۸:۱۵

پایان مطالعات احداث راه‌آهن نوار ساحلی شمال

مطالعات احداث خط آهن ساحلی گرگان به آستارا پایان یافت.
رشت- خبرنگار کیهان:

استاندار گیلان در نشست بررسی احداث راه‌آهن ساحلی که با حضور مدیرعامل راه‌آهن و معاون وزیر راه و شهرسازی، استانداران گلستان و مازندران و معاون اجرایی مرکز تحقیقات استراتژیک برگزار شد با اعلام این خبر و با اشاره به نتایج مثبت امکان‌سنجی اجرای این طرح از گرگان به آستارا به طول 675 کیلومتر گفت: این خط ساحلی از طریق بهسازی مسیر ریلی موجود ساری به گرگان به طول 150 کیلومتر، ساخت راه‌آهن رشت به آستارا به طول 165 کیلومتر که در سفر رئیس‌جمهور به گیلان مصوب شد و ساخت راه‌آهن رشت به ساری بطول 360 کیلومتر ایجاد می‌شود.
محمدعلی نجفی اضافه کرد: ایجاد راه‌آهن ساحلی خزر که گرگان را به آستارا متصل می‌کند بیش از یکهزار و 500 میلیارد تومان هزینه دارد که این اعتبار جدای هزینه تملک زمین‌ها است.
وی با بیان اینکه دولت درحال مذاکره برای جذب فاینانس است اظهار داشت: حداقل 50 درصد هزینه اجرای این طرح باید از طریق سرمایه‌گذاری بخش خصوصی تأمین شود.
استاندار گیلان با اشاره به اینکه خط ریلی جدید به عنوان یک شاهراه بین‌المللی تأثیر قابل توجهی در ترانزیت و رشد حجم تجارت در کشورهای منطقه خواهد گذاشت گفت: با بهره‌برداری راه‌آهن ایران- ترکمنستان- قزاقستان در سال گذشته و ایجاد خط ساحلی آستارا به گرگان و آستارای ایران به آستارای آذربایجان، کریدور شرق به غرب یا به عبارتی دیگر چین به اروپا تکمیل می‌شود.