kayhan.ir

کد خبر: ۶۲۰۹۶
تاریخ انتشار : ۰۸ آذر ۱۳۹۴ - ۲۱:۴۹
روحانی در دیدار وزیر خارجه یونان:

باید تحرک مناسبی در روابط تهران – آتن ایجاد شود

رئیس جمهور کشورمان تاکید کرد: باید با بهره‌گیری از این توانمندی‌ها، تحرک مناسبی در مناسبات و روابط تهران و آتن در همه عرصه‌های مورد علاقه ایجاد کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، حجت‌الاسلام حسن روحانی روز یکشنبه در دیدار «نیکوس کوتزیاس» وزیر امورخارجه یونان با اشاره به اینکه روابط تهران – آتن را صمیمی، دوستانه و توام با احترام متقابل دانست، گفت: بعد از اجرایی شدن برجام و رفع تحریم‌های ظالمانه علیه جمهوری اسلامی ایران روابط دو کشور باید بیش از پیش گسترش یابد.
وی با اشاره به اثرات منفی تحریم‌های ظالمانه روی سطح همکاری‌های مشترک و بین‌المللی اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران چنانچه اعضای گروه 1+5 و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به اجرای کامل توافقات هسته‌ای در برجام متعهد باشند، مصمم به اجرای برجام است و این موضوع نیز می‌تواند به سرعت سطح همکاری‌های اقتصادی تهران و اتحادیه اروپا را به نقطه مطلوب برساند.
«کوتزیاس» وزیر امورخارجه یونان نیز در این دیدار با گسترده و عمیق توصیف کردن وجوه اشتراک فرهنگی و دوستی دیرینه دو ملت و دو دولت ایران و یونان گفت: روابط گسترده با ایران در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی برای ما بسیار مهم است و دو کشور با توجه به برخورداری از تمدن کهن و فرهنگ ریشه‌دار خود زمینه‌های همکاری فراوانی دارند.
وی با اشاره به برنامه‌ریزی‌ها جهت سفر نخست وزیر یونان به جمهوری اسلامی ایران، زمینه‌سازی برای برقراری پروازهای مستقیم میان دو کشور را نیز خواستار شد.
توقع ما از ۱+۵ اجرای صحیح برجام است
نیکوس کوتزیاس، وزیر خارجه یونان ظهر دیروز با حضور در وزارت خارجه با محمدجواد ظریف همتای ایرانی خود دیدار و گفت‌وگو کرد.
در ادامه محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در نشست خبری با نیکوس کوتزیاس همتای یونانی با بیان اینکه ایران و یونان زمینه‌های مختلف همکاری اقتصادی دارند، اظهار داشت: همکاری در حوزه انرژی که به دلیل تحریم‌ها متوقف شده بود با سرعت بیشتری می‌تواند دنبال شود. وی در پاسخ به سؤالی در خصوص گزارش آمانو درباره PMD ابراز داشت: همواره اعلام کردیم که موضوعات مربوط به ادعاهای گذشته برنامه هسته‌ای ایران از اعتبار برخوردار نبوده و در قالب نقشه راه توافق کردیم که یک بار برای همیشه به سؤالات پاسخ داده شود و آژانس تایید کرده که همه سؤالات خود را گرفته است.
وزیر خارجه کشورمان مهم‌تر از گزارش آمانو را تصمیم شورای حکام برای بستن پرونده فعالیت‌های گذشته ایران خواند که به غلط PMD خوانده می‌شود و یادآور شد: فعالیت‌های ما هیچ بعد نظامی ندارد و در برجام نام آن را مسائل گذشته و حال آورده‌اند.
ظریف توقع ایران از کشورهای 1+5 را عمل به تعهد خود خواند و آن را یک پایه محکم برای تقویت همکاری‌ها در آینده و ورود به موضوعاتی دانست که نیاز به همکاری دارد مانند تروریسم و افراط‌گرایی در منطقه.
وی با بیان اینکه برای شروع اجرای اقدامات تا روز اجرایی شدن، آمریکا باید اقدامات بیشتری داشته باشد خاطرنشان کرد: ‌اقدامات وزرای خارجه و خزانه‌داری باید حتما تا قبل از اجرایی شدن عملیاتی شود که در این خصوص هنوز در حال مذاکره هستیم تا تعهداتشان را اجرایی کنند.
وزیر خارجه کشورمان تاکید کرد: جمهوری اسلامی اقدامات احتیاطی لازم برای مطمئن شدن از عدم خلف وعده آمریکا را داشته و امیدواریم آنها خلف وعده نکنند چرا که مردم ایران در برابر خلف وعده پاسخ مناسب خواهند داد.
ما کاملاً موافق تشکیل کشور فلسطین هستیم
نیکوس کوتزیاس  وزیر خارجه یونان  روز گذشته در تالار شیخ انصاری دانشگاه تهران سخنرانی ‌کرد و گفت: با وجود اینکه یونان عضو اتحادیه اروپا است ولی برخی سیاست‌های آن با کشورهای عضو این اتحادیه متفاوت است.
وی ادامه داد: برای مثال امسال ما حاضر نشدیم به بند 14 قطعنامه‌ای که علیه سپاه پاسداران و سپاه قدس بود رأی بدهیم؛ چرا که برای دولت و ملت ایران احترام زیادی قائل هستیم.
وزیر خارجه یونان در پاسخ به سوالی در رابطه با نظر وی در مورد رژیم صهیونیستی، تأکید کرد: ما کاملاً موافق تشکیل کشور فلسطین هستیم. البته ما منافع خود را هم در نظر گرفته و با اسرائیل مسأله‌ای نداریم ولی با ملت فلسطین و مردم ایران احساس نزدیکی می‌کنیم.