kayhan.ir

کد خبر: ۶۲۰۹۳
تاریخ انتشار : ۰۸ آذر ۱۳۹۴ - ۲۱:۴۸
شمخانی:

اجرای برجام منوط به بسته شدن پرونده PMD است

دبیر شورای عالی امنیت ملی تاکید کرد که اجرای برجام منوط به بسته شدن پرونده PMD است.

«علی شمخانی» دبیر شورای عالی امنیت ملی در حاشیه مراسم پاسداشت مقام شهدای دانشگاه شهید بهشتی و سالگرد شهادت شهید شهریاری در جمع خبرنگاران گفت: شورای نظارت بر برجام تشکیل شده و مهم‌تر از اعضا این است که جلسات مرتبی دارد و درچارچوب وظایف بر امور نظارت می‌کند.
شمخانی افزود: ایران نهایت همکاری را برای شفاف‌سازی سوالات، موضوعات و مکان‌هایی که قسمت عمده‌ای از آن گزارشات وهمی مبتنی بر خواسته‌های سرویس‌های امنیتی بود را داشته است.
وی در ادامه گفت: ایران دراین مقطع به شدت همکاری و شفاف‌سازی کرد و سطح همکاری‌ها به نحوی بود که کارشناسان آژانس از نظر استاندارد بودن و پاسخگو بودن این همکاری را تایید کردند.
دبیر شورای عالی امنیت ملی خاطرنشان کرد: در آینده نزدیک آژانس گزارشی را در رابطه مسائل هسته‌ای ایران که مفهوما به PMD مشهور است که البته از دیدگاه ما همان مسائل گذشته است ارائه خواهد داد.
وی تصریح کرد: براساس گفتار آمانو این گزارش یک گزارش خاکستری و روشن خواهد بود اما هیچ ابهامی در آن نیست و جمهوری اسلامی ایران همانطور که در گزارش اخیر آژانس آمده است هیچ انحرافی غیرصلح‌آمیز بودن در روند هسته‌ای خود نداشته است.
شمخانی اظهار داشت: آن گزارش بسترساز قطعنامه شورای حکام خواهد بود و آنچه پرونده مسائل گذشته را می‌بندد قطعنامه شورای حکام است یعنی 1+5 قسمت تشکیل‌دهنده شورای حکام است که امیدواریم به وظیفه خود عمل کرده و پرونده را ببندد.
به گزارش فارس، وی افزود: براساس ابلاغیه تاریخی رهبری همه مسئولان جمهوری اسلامی ایران بر این باورند که همزمان هم نمی‌شود خدا را داشت و هم خرما را یعنی هم برجام و هم عدم بستن پرونده PMD لذا راه ادامه برجام بستن PMD است.
 اجرای مفاد برجام درباره نطنز
 منوط به بسته شدن پرونده PMD است
 «علاءالدین بروجردی» رئیس کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس در پایان بازدید از تأسیسات هسته‌ای نطنز در نشست خبری گفت: بیش از 9 هزار سانتریفیوژ در حال حاضر در تأسیسات هسته‌ای نطنز فعال هستند که پس از بسته شدن پرونده  PMDاین تعداد به 5 هزار و 60 سانتریفیوژ می‌رسد.
بروجردی افزود: چون در حال حاضر در مرحله قبل از بسته شدن پرونده PMDهستیم در تأسیسات هسته‌ای فردو و اراک کاری انجام نشده و سانتریفیوژهای فعال نطنز نیز هیچکدام جمع آوری نشده است البته حدود 6 هزار سانتریفیوژ غیرفعال سایت نطنز جمع آوری شده است.
وی در ادامه گفت: با توجه به تلاش ایران برای صلح آمیزبودن فعالیت‌های هسته‌ای که بر مبنای فتوای رهبری معظم انقلاب انجام می‌شود این تعهد منحصر به فردی است که در سایر کشورهایی که فعالیت صلح آمیز هسته‌ای دارند چنین تعهدی دیده نمی‌شود.
 مفتوح نگه داشتن PMD
 نشانه‌ عهد شکنی است
«سیدحسین نقوی‌حسینی» عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: یکی از موضوعات مورد مناقشه ما و آژانس بین‌المللی اتمی و 1+5 موضوع PMD بود. مطابق همه اسناد، شواهد و حتی اجازه بازدیدهایی که از پارچین داده شد، مشخص می‌شود که این ادعای پوچ و بی‌اساسی بوده است.
نقوی حسینی افزود: در جریان مذاکرات، مطابق توافقی که بین ایران و آژانس صورت گرفت، قرار شد مسئله PMD خاتمه پیدا کند. این موضوع مورد تأیید آمانو هم قرار گرفت، به‌طوری که وقتی وی در کمیسیون برجام حضور پیدا کرد، به‌صراحت اعلام کرد: ما سعی می‌کنیم تا ‌دو ماه آینده PMD را مختومه اعلام کنیم.
وی در ادامه گفت: در موارد 9گانه ابلاغیه رهبری نیز این موضوع صراحتاً ذکر شده که PMD باید مختومه اعلام شود تا اجرای تعهدات طرفین به‌ویژه ایران عملی شود
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد: اظهارات اخیر آمانو و گزارش مقدماتی که از بررسی PMD ارائه کرد نشان از این دارد که گویا 1+5 و آژانس به‌دنبال عهدشکنی و دبه درآوردن است.
نقوی حسینی اظهار داشت: در چنین شرایطی اگر آژانس بخواهد در گزارش روز 24 نیز چنین گزارشی را ارائه کند تا PMD را همچنان مفتوح نگه‌دارد و از این جملات دوپهلو استفاده کند، قطعاً جمهوری اسلامی‌ ایران آن را به‌عنوان عهدشکنی و دبه درآوردن به حساب می‌آورد.
وی افزود: به‌اعتقاد بنده جمهوری اسلامی ایران باید به‌طور کلی انجام تعهدات را متوقف کند، زیرا در غیراین صورت در آینده هم شاهد چنین عهدشکنی‌هایی از سوی آژانس خواهیم بود.