kayhan.ir

کد خبر: ۶۲۰۵۷
تاریخ انتشار : ۰۸ آذر ۱۳۹۴ - ۲۱:۲۰
معاون اداره کل گردشگری خراسان رضوی:

مشهد میزبان 3 میلیون زائر در دهه پایانی ماه صفر است

معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت: مشهد مقدس همزمان با دهه پایانی صفر میزبان 3 میلیون زائر از سراسر کشور است.

سیدجواد موسوی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در مشهد، اظهار داشت: تدابیر لازم برای اسکان زائران پیاده در طول مسیر اندیشیده شده است.
وی افزود: با همکاری نهادهای مختلف اماکنی همچون سالن‌های ورزشی، مدارس، حسینیه‌ها برای اسکان 15هزار نفر جهت اسکان اضطراری زائران پیاده در نظر گرفته شده است.
موسوی افزود: هماهنگی‌های لازم برای اقامت 300 هزار نفر شب در مشهد فراهم شده است.
بیمه زائران رضوی
سخنگوی جمعیت خدمتگزاران زائران پیاده گفت: تمامی زائرانی که از 10 تا 15 آذرماه وارد مشهد می‌شوند تحت پوشش بیمه درمانی و حوادث قرار می‌گیرند.
حسین رضایی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در مشهد با اشاره به اینکه در دهه آخر صفر سال گذشته، 206 هزار و 108 زائر پیاده به مشهد وارد شدند، اظهار کرد: امسال با برنامه‌ریزی‌های انجام شده توسط معاونت زیارت استانداری خراسان رضوی بنا شد تا زائران پیاده از خدمات اسکان، رفاهی و بهداشتی در شهر مشهد بهره‌مند شوند.
وی بیان کرد: در 6 مسیر منتهی به شهر مشهد، 250 ایستگاه صلواتی برپا شده که استان‌هایی همچون مازندران، گلستان، فارس، سیستان و بلوچستان، یزد، کرمان، تهران، مرکزی و آذربایجان‌های شرقی و غربی نیز در این مسیرها، ایستگاه صلواتی برپا کرده‌اند.
سخنگوی جمعیت خدمتگزاران زائران پیاده افزود: مسیرهای شانه خاکی در کنار جاده‌ها توسط عوامل راهداری و پلیس راه برای حرکت زائران پیاده تجهیز شده است.
وی با اشاره به راه‌اندازی سامانه زائران حج گفت: سامانه زائران حج برای ثبت‌نام زائران پیاده طراحی و تا ساعت 24 روز جمعه، بیش از 80 هزار نفر در قالب 30 کاروان در این سامانه ثبت‌نام کردند و با توجه به استقبال فراوان زائران، این سامانه تا 11 آذرماه برای ثبت‌نام، باز است.
سخنگوی جمعیت خدمتگزاران زائران پیاده افزود: مرز ثبت‌نام ما در این سامانه و ارائه خدمات به زائران پیاده، 100هزار نفر است که این عدد در مقایسه با سال گذشته، 40 درصد افزایش یافته است.
وی با تاکید بر اینکه پیش‌بینی می‌کنیم در دهه آخر صفر امسال، 300 هزار نفر در قالب کاروان‌های پیاده وارد مشهد شوند، اظهار کرد: متاسفانه به دلیل محدودیت امکانات و فضا، تنها می‌توانیم امکانات رفاهی، بهداشتی و اسکان را در اختیار 100 هزار نفر از زائران قرار دهیم. در همین حال، مدیر کل اعزام مبلغ سازمان اوقاف و امور خیریه اظهار کرد: تاکنون بیش از 2 هزار مبلغ از استان قم ثبت‌نام کرده‌اند تا در مناطق مختلف سراسر کشور به نشر علوم دینی بپردازند.
حجت‌الاسلام احمد شعبانی با اشاره به برپایی خیمه‌های معرفت در دهه آخر ماه صفر، افزود: در برخی از بقاع متبرکه شاخص کشور خیمه‌های معرفت برپا می‌شود که پاسخگویی به شبهات دینی، سخنرانی‌های چند رسانه‌ای، مشاوره در زمینه‌های فرهنگی و دینی از جمله موضوعاتی است که توسط مبلغان در خیمه‌های معرفت مطرح خواهد شد.