kayhan.ir

کد خبر: ۶۲۰۵۴
تاریخ انتشار : ۰۸ آذر ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۹
رئیس سازمان حج و زیارت:

بستگان 13 مفقود حادثه منا به عربستان اعزام می‌شوند

رئیس سازمان حج و زیارت گفت: دو تن از بستگان درجه یک هر یک از 13 مفقود باقیمانده فاجعه منا بزودی برای شناسایی پیکرهای عزیزان خود به عربستان اعزام می‌شوند.

سعید اوحدی دیروز در حاشیه دیدار با آیت‌الله عبدالله جوادی آملی از مراجع تقلید در گفت‌وگو با ایرنا اظهار داشت: در حال حاضر اثری از 13 زائر مفقود ایرانی نیست و تمرکز سازمان حج و زیارت و دستگاه دیپلماسی کشور تعیین وضعیت این عزیزان است. وی افزود: برای این که سریع‌تر به نتیجه‌ای در مورد این 13 مفقود دست یابیم، از هفته گذشته به خانواده‌های آنان اعلام کرده‌ایم که دو تن از بستگان درجه یک آنها با هماهنگی کمیته مشترک ایجاد شده بین ایران و عربستان، پس از دریافت روادید از سفارت این کشور در تهران به عربستان اعزام می‌شوند تا کار پیگیری وضعیت آن مفقودان بهتر انجام شود. وی در زمینه همکاری دولت عربستان در پیگیری آزمایش‌های DNA ابراز داشت: در شرایط حاضر براساس مصوبه‌های کمیته مشترک ایران و عربستان تعامل‌های خوبی انجام شده است.
اوحدی در مورد شناسایی پیکر مرحوم غضنفر رکن‌آبادی نیز گفت: شناسایی پیکر مطهر وی و انتقال آن به ایران پیچیده بود هم چنین پیکر یکی دیگر از جانباختگان نیز شنبه شناسایی شده است.
شناسایی هویت 7 مفقود گلستانی
مدیریت حج و زیارت گلستان اعلام کرد: با پیگیری‌های انجام شده از طریق سازمان حج و زیارت وضعیت 7 نفر از زائران مفقود این استان در فاجعه منا مشخص شد. به گزارش ایرنا به نقل از روابط عمومی حج و زیارت گلستان با تطبیق اثر انگشت و همچنین انجام آزمایش «دی‌ان‌ای» هویت 7 نفر از زائران مشخص و پیکر پاک این زائران در مکه مکرمه به خاک سپرده شد.
از مجموع زائران مفقودی استان گلستان فقط وضعیت سیدرضا مرتضوی مشخص نشده که طبق هماهنگی‌های انجام شده قرار است خانواده آن مهاجر الی‌الله برای انجام آزمایش «دی‌ان‌ای» به کشور عربستان سعودی اعزام شود.
مدیریت حج و زیارت گلستان اسامی 7 مفقود شناسایی شده این استان را شامل نازمحمد پدری، حبیب‌الله عزیزی، عبدالمجید آق‌آتابای، محمدولی بهلکه، اوغل بی‌بی‌قورچایی، تاج محمد پاریخی و یوسف طلابی اعلام کرده است. در حادثه منا 49 زائر گلستانی جان خود را از دست دادند. استان گلستان پس از خراسان رضوی بیشترین حاجی جان باخته را در بین استان‌های کشورمان دارد. امسال 64 هزار زائر ایرانی برای انجام مناسک حج راهی عربستان سعودی شدند که از این تعداد در روز عید قربان 465 زائر حین مراسم رمی جمرات جان باختند.
تشییع پیکر 2 جان باخته منا
شهروندان شاهرودی دیروز پیکر مرحوم مجید یونسیان یکی از قربانیان حادثه منا را تشییع و در گلزار شهدای این شهر به خاک سپردند. مرحوم یونسیان از کارشناسان فرهنگی دانشگاه شاهرود بود. همچنین پیکر یکی از مصدومان حادثه منا که بر اثر تحمل درد و رنج عوارض ناشی از این مصدومیت روز شنبه درگذشت دیروز در نیشابور تشییع شد و تعداد جان باختگان این شهرستان در حادثه منا به 53 نفر رسید.