kayhan.ir

کد خبر: ۶۲۰۲۹
تاریخ انتشار : ۰۸ آذر ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۱
دارایی‌های رئیس‌جمهور افغانستان اعلام شد

از عضویت در شرکت‌های آمریکایی تا مالکیت صدها هکتار زمین

اداره عالی مبارزه با فساد اداری افغانستان فهرست دارایی‌های «محمد اشرف غنی» رئیس‌جمهور حکومت وحدت ملی این کشور را منتشر کرد.

بر اساس این گزارش «اشرف غنی» و «رولا غنی» همسر وی مجموعا 320میلیون افغانی معادل 4 میلیون و 700 هزار دلار دارایی منقول دارند که از فروش اموال پدری خود در لبنان و آمریکا به دست آورده‌اند.
به گزارش تسنیم، بیشتر دارایی‌های غنی و همسرش مشترک است و این دو در یک حساب مشترک در بانک بیش از 71 هزار دلار سرمایه نقدی دارند.
زیور‌آلات «رولا غنی» که گفته می‌شود پدرش به وی هدیه کرده، دارای ارزشی بالغ بر 3 میلیون و 100 هزار دلار عنوان شده است. «رولا غنی» یک آپارتمان درواشنگتن نیز دارد که ارزش آن 328 هزار دلار عنوان شده است. وی یک منزل به مساحت 8 هزار و 300 متر هم در  غرب کابل دارد که ارزش آن چیزی بالغ بر 5 میلیون و 220 هزار دلار عنوان شده است. رئیس‌جمهور افغانستان 8 خودرو شخصی هم دارد که قیمت آنها بالغ بر یک میلیون و 500 هزار دلار عنوان شده است. اشرف غنی 244 هکتار زمین و باغ نیز در کابل و ولایت «لوگر» (جنوب کابل) دارد  که گفته از پدرش به ارث برده است. همسرش نیز 12 هکتار باغ در لبنان دارد که ارزش آن بالغ بر 9 میلیون و 500 هزار دلار است. طبق اعلام مقامات رسمی افغانستان، اشرف غنی ماهانه حدود چهار هزار دلار حقوق بازنشستگی هم از بانک جهانی می‌گیرد و بیش از 7 هزار دلار نیز از دولت افغانستان حقوق دریافت می‌کند. این دارایی‌ها فقط اموالی است که از سوی اداره عالی مبارزه با فساد اداری عنوان شده و هنوز از کل دارایی‌های اشرف غنی و همسرش آماری منتشر نشده است.اداره عالی مبارزه با فساد اداری افغانستان از مردم خواسته است که اگر غنی دارایی دارد که ثبت نشده به این نهاد اطلاع دهند.این اطلاعات در شرایطی درج شده است که اشرف غنی «مردمی بودن»‌و «عدم وابستگی به غرب» را به عنوان یکی از شعارهای تبلیغاتی‌اش برای انتخابات ریاست جمهوری عنوان کرده بود.