kayhan.ir

کد خبر: ۶۲۰۲۵
تاریخ انتشار : ۰۸ آذر ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۰
اروپا در سایه وحشت

کشف صدها سلاح جنگی و بازداشت 524 مظنون حاصل 2000 عملیات بازرسی نیروهای امنیتی فرانسه

وزیر کشور فرانسه طی گزارشی درباره اوضاع امنیتی فرانسه و اقدامات صورت گرفته بعد از حملات تروریستی اخیر، از هزاران مورد تفتیش، بازداشت، حبس خانگی و کشف سلاح جنگی در این کشور خبر داده است.

با گذشت بیش از دو هفته از حملات تروریستی پاریس، گزارش های منتشر شده نشان می‌دهد که فرانسه همچنان زیر سایه وحشت این حملات قرار دارد و  کشف صدها سلاح غیر مجاز و بازداشت صدها مظنون  حاصل اقدامات امنیتی پلیس فرانسه در این مدت کوتاه بوده است.
در همین رابطه «برناردکزنوو»، وزیر کشور فرانسه  که با اعلام «وضعیت فوق العاده» در سراسر کشور در پی حملات تروریستی 13 نوامبر (22 آبان)، مسئولیت اجرای تدابیر امنیتی را برعهده دارد،  اعلام کرد: «از زمان اجرای کنترل مرزها، از ورود یک هزار نفر به فرانسه به دلیل «تهدید بالقوه آنان برای امنیت»، جلوگیری شده است.»
وی همچنین از 2 هزار مورد تفتیش، 212 مورد بازداشت، کشف 318 قبضه سلاح که 13 قبضه آن جنگی بوده و نیز بازداشت خانگی 312 نفر در جریان عملیات امنیتی پس از حملات تروریستی خبر داد.
وزیر کشور فرانسه در دفاع از عملکرد دولت اولاند در مقابله با تهدیدات نیز گفت: «همه تصمیم های لازم اتخاذ و تدابیر لازم اجرا شده است، به ویژه در مورد مسائلی که سال های گذشته کار چندانی در مورد آنها صورت نگرفته بود.»
پس از حملات تروریستی پاریس که به مرگ 130 تن و مجروح شدن بیش از 350 تن دیگر منجر شد، دولت فرانسه در سراسر کشور حالت فوق العاده اعلام کرد.این وضعیت که با رای پارلمان فرانسه تا پایان ماه فوریه (10 اسفند) ادامه خواهد یافت، به پلیس اجازه می دهد بدون دستور قضایی به تفتیش اماکن و نیز بازرسی الکترونیک افراد، اقدام کند. فرانسه از مهم‌ترین حامیان داعش برای سرنگونی نظام اسد بود که اینگونه از سوی داعش مورد هجمه قرار گرفت.
ضعف سرویس‌های امنیتی
به گزارش فارس، روزنامه آمریکایی «واشنگتن‌پست»  نیز گزارش داده که عاملان حملات اخیر پاریس به منظور انجام این حملات تروریستی از نقاط ضعف سرویس‌های امنیتی اروپا که موفق نشدند مانع از این حملات شوند، به خوبی آگاهی داشتند.
طبق این گزارش، «ضعف سازمان‌های اطلاعاتی در به اشتراک‌گذاری اطلاعات، ضعف سامانه‌های پیگیری و تعقیب مظنونین در امتداد مرزهای باز و عدم نظارت بر لیست غیرقابل کنترل از افراط‌گرایان وطنی، همگی موجب شد تا عاملان حملات پاریس بتوانند در بیش از نیم قرن، مرگبارترین حمله را در خاک فرانسه اجرا کنند.»
 براساس گزارش‌های منتشر شده، اوضاع در سایر کشورهای اروپایی نیز امنیتی است.